Ubranka – Ćwiczenia plastyczne dla dzieci w wieku 5–6 lat.
Kształtowanie w papierze to ciekawe ćwiczenie plastyczne. Przykładem niech będzie ubiór człowieka. Rozszerzanie wiedzy o garderobie idzie tu w parze z dobieraniem do niej odpowiednich motywów i kolorystyki. Jest to również doskonały pretekst do przedstawienia postaci ludzkiej, chociaż dziecko może uciekać od rysowana ludzi, z różnych powodów, np. nigdy ich nie rysowało. Tworzenie ubranek pozwala mu skupić się na kształtowaniu form garderoby i o to w tym ćwiczeniu przede wszystkim chodzi. A dorysowanie postaci ludzkiej staje się sprawą drugorzędną. Co nie znaczy, że nieistotną. Pozwólmy jednak w tej kwestii, by to dziecko dokonało wyboru. Nie wymuszajmy na nim rysowania postaci ludzkiej, nalegając: „dorysuj szyję, głowę, ręce nogi”.
Może być również odwrotnie: to rysowanie postaci zdominuje ćwiczenie plastyczne. A wycinanie ubranek stanie się sprawą drugorzędną. Tak czy owak, papierowe Ubranka inspirują i pobudzają do kreatywności, dlatego warto to ćwiczenie wykonać.
Materiały: Kartka papieru formatu A3 lub A4 oraz 3 lub 4 kartki papieru formatu A5, A6 lub A7, ołówek, długopis, kolorowe kredki lub flamastry, farby wodne, klej do papieru i nożyczki.
Wskazówka: Ubranka wycinamy w mniejszych formatach papieru i przyklejamy je na kartkę formatu A3 lub A4.
Spostrzeżenie: Realizację tego projektu można rozłożyć na dwa kolejne ćwiczenia. Na jednym wykonać np. górną część garderoby: bluzeczkę, a na drugich dolną część garderoby: spodnie i spódniczkę.
POLECAMY
Cel ogólny: Wsparcie całościowego rozwoju podczas zabaw z papierem.
Ćwiczenia rozwijają:
- motorykę dużą i małą,
- kreatywność,
- poznawczość (dotyczącą techniki wykonania: łączenia poznanych złożeń, wydarć, nacięć i wycięć w papierze; odnoszącą się do ubioru człowieka).
Wskazówki metodyczne:
Chociaż dzieci poznały już sporo tajemnic o papierze, to jeszcze nie wiedzą, jak się w nim kształtuje wycięcia. Wyjaśniając im technikę wycinania, trzeba zaznaczyć, że każde wycięcie w papierze najpierw rozpoczyna się od wykonania w nim nacięcia. A nacinać papier przecież dzieci już umieją. Następnie prowadzi się nożyczki dalej, tak by zupełnie przecięły papier. W ten sposób otrzymuje się nie jedną papierową część, a co najmniej dwie.
A zatem warto nauczyć się tej techniki, wycinając np. ubranka w papierze.
BLUZECZKA
1. Białą kartkę (lub w innym kolorze) mniejszego formatu, np. A6, należy złożyć na pół układając jedną krawędź krótszego boku na drugą i narysować na niej mały łuk. Poprowadzić go trzeba przy powstałym narożniku, od grzbietu, który powstał przez złożenie kartki do złożonej krawędzi dłuższego boku prostokąta.
2. Zamiast łuku można narysować w tym miejscu krótką linię.
3–4. Następnie na tak złożonej kartce należy narysować dwie linie: jedną pionowo w pewnej odległości (nieco dalej niż w połowie) od grzbietu złożenia, a drugą poziomo, tak by obie się połączyły.
5. Według uznania można również połączyć te linie niewielkim łukiem.
6–7. I wyciąć ten narysowany kształt, sugerując się narysowanymi liniami.
8–9. A następnie wyciętą formę rozłożyć.
10–13. Wycięta forma przypomina górną część garderoby. Taka papierowa bluzeczka może być biała lub można ją dowolnie pokolorować, np. narysować na niej wzór w krateczkę, w kółeczka, w litery i cyfry, w kwiaty, w różne plamki lub linie. Papierowa bluzeczka może mieć np. kołnierzyk, kieszonki i guziki. Może też być fantazyjnie nacięta na dole i na rękawach. Wszystko zależy od dziecięcej wyobraźni.
14–15. Teraz można lekko przygiąć rękawy bluzeczki oraz zagiąć ją nieco na bokach, tak by nabrała kształtu.
Skoro tak dobrze idzie dzieciom wycinanie w papierze, to można spróbować wykonać następną część papierowej garderoby!
SPODNIE
16. Kolejną kartkę papieru takiego samego formatu należy złożyć na pół, tym razem układając jedną krawędź dłuższego boku na drugą. I na tak złożonej narysować dłuższą ukośną linię. A następnie poprowadzić ją od krótszego dolnego boku kartki do jej grzbietu złożenia.
17. Następnie wyciąć widoczny mniejszy fragment. I rozłożyć kartkę.
18. Tak otrzymaną kolejną część garderoby – spodnie – dzieci kolorują dowolnie.
19–22. Następnie przykładają spodnie do bluzeczki. Jeśli są za szerokie, to zaginają je po bokach. I według uznania mogą zwęzić nogawki, zawinąć je lub skrócić.
SPÓDNICZKA
23–24. Kartkę o takim samym formacie należy złożyć na pół po krótszym lub dłuższym boku. Następnie przyłożyć do niej złożoną na pół bluzeczkę, by wyznaczyć szerokość spódniczki. I od tego miejsca narysować linię skośną do dolnego rogu złożonej kartki.
Potem odciąć mniejszą część kartki, a pozostałą część, czyli papierową spódniczkę rozłożyć, pokolorować dowolnie...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!