Dołącz do czytelników
Brak wyników

Arteterapia w przedszkolu

4 lutego 2020

NR 54 (Luty 2010)

Zabawy plastyczne i ruchowe wspomagające rozwój małego dziecka

50

Ćwiczenia plastyczne dla dzieci w wieku 4–4,5 lat.  

Dziecko lubi eksperymentować, dlatego warto w ćwiczeniach plastycznych łączyć pewne artystyczne zagadnienia. W ten sposób daje się mu możliwość wyboru. Jeśli jest więcej nacięć i złożeń w papierze, niż w naszym mniemaniu być powinno, świadczy to o kreatywności dziecka, o tym, że jest odkrywcze, że wciąż poszukuje nowych rozwiązań plastycznych, a tworząc, doskonale się przy tym bawi. Nie szczędźmy wtedy dziecku pochwały, bo jest ona dla niego bardzo ważna i zachęca je do dalszej twórczej pracy. W zasadzie każda realizacja plastyczna dziecka jest dobra, bo wkłada ono w nią cały swój potencjał, angażując się bez reszty. Dlatego należy patrzeć na wytwory plastyczne dziecka jego oczami, co dla nas, dorosłych, nie jest wcale łatwe. Warto być przy tym, jak powstają takie prace, choć nie zawsze obecność dorosłych jest tu konieczna. Nie można jednak ignorować tej emocjonalnej twórczości, gdyż z niej można wyczytać, co jest w danym czasie dla dziecka najbardziej istotne. Stąd prace plastyczne dziecka należy traktować poważnie. 

Skoro tak, to po co w tym wieku potrzebne są dziecku takie ćwiczenia z papierem? Odpowiedź jest prosta: Po to, by wyjść naprzeciw dziecięcej kreatywności, by trenować chłonny umysł dziecka w atmosferze twórczej zabawy.

Materiały: kartka papieru formatu A4 lub A5, ołówek, długopis lub kredki, nożyczki i klej do papieru.    

Czas potrzebny na realizację: 
ok. 20 min

Cel ogólny: 
Wsparcie całościowego rozwoju podczas pracy z papierem.

Zaproponowane ćwiczenia plastyczne rozwijają:

  • kreatywność,
  • ćwiczenie motoryki dużej i małej,
  • wspomaganie aparatu mowy.

Wskazówki metodyczne:
Dzieci umieją już coraz więcej: nauczyły się składać papier; wiedzą, jak wykonać w nim kilka złożeń i jak wydrzeć w nim jakiś kształt. Potrafią zrobić w papierze różne nacięcia, tak by kształtować nimi formy przestrzenne. Lecz to jeszcze nie koniec papierowych tajemnic. Teraz warto, by poznały, jak można łączyć w papierze nacięcia i złożenia. To wcale nie jest trudne. A zatem bawimy się i uczymy dalej.

1. Na jednym z dwóch dłuższych boków kartki papieru należy wykonać dwa głębsze nacięcia. 

Na przykład takie:
 

1


2–3. Albo takie: 
 

2

 

3


4. Następnie otworzyć nacięty kształt ku górze i zagiąć na jego końcach, przeprasowując go palcami. Na przykład w ten sposób:
 

4


5–6. Albo tak:
 

5

 

6


7. Po czym zagiąć kartkę do środka na jej krótszych bokach. Dobrze by było, gdyby oba złożenia miały podobną szerokość. Jednak, gdyby okazało się, że jedno z nich jest mniejsze, a drugie większe, to nic nie szkodzi. Tak też jest dobrze. 
8. Następnie ustawić tę kartkę papieru na tych zagięciach na stole lub na podłodze. Niech nacięta część kartki będzie skierowana w stronę dziecka, by mogło ono w nią delikatnie dmuchnąć, wypowiadając:  „py, py, py”, tak by nacięty kształt otworzył się maksymalnie. Można również wykonać to ćwiczenie, trzymając w dłoniach krótsze boki tej naciętej kartki.  
 

7

 

8


9. Teraz dzieci odwracają swoją papierową formę, tak by nacięty kształt był skierowany w ich kierunku. I dmuchają w ten sam sposób, co poprzednio, tak by zamknął on widoczne nacięcie. 
 

9


10. Następnie na obu dłuższych bokach wykonują jeszcze kilka mniejszych nacięć i zaginają je ku górze. Po czym liczą wszystkie nacięte kształty w tej formie przestrzennej.
 

10


Lecz to jeszcze nie koniec eksperymentowania z papierem. 
11–12. Teraz sklejają ze sobą oba krótsze boki tej formy w miejscach ich zagięć.
I ustawiają ją w ró...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy