Dołącz do czytelników
Brak wyników

Arteterapia w przedszkolu

3 września 2019

NR 49 (Wrzesień 2019)

Zabawy plastyczne i ruchowe wspomagające rozwój małego dziecka

0 66

Ma wiele zalet. Jest powszechnie dostępny, lubiany przez dzieci i nauczycieli. Daje się modelować, formować, można go składać, zgniatać, można po nim rysować… Inspiruje do zabaw plastycznych i ruchowych. Sprzyja rozwojowi małego dziecka i wspomaga jego rozwój. To papier.

ZANIM NAUCZĘ SIĘ WYCINAĆ 
Było sobie złożenie – ćwiczenia plastyczne dla dzieci w wieku 3–3,5 roku

Wprowadzenie dziecka w świat papieru należy rozpocząć od bardzo prostych ćwiczeń plastyczno-ruchowych. Dziecku należy dać możliwość działania w materiale plastycznym, zaczynając od najprostszych jego złożeń oraz stopniowo wprowadzać takie ćwiczenia, w których będą się pojawiać pierwsze nacięcia w papierze. Dopiero potem można przejść do kolejnych ćwiczeń z wycinaniem papieru i jego dalszym formowaniem.
Bardzo ważne, aby dziecko właściwie rozpoznało ten materiał plastyczny, tak aby miało możliwość dalszych działań z papierem i w papierze.
 

Materiały:  Kartka papieru formatu A4 lub A5, ołówek, długopis lub kredka. 
Czas Ok. 15 minut
Cel ogólny  Wsparcie całościowego rozwoju na podstawie zabaw z papierem
Formy pracy 
 
  • ćwiczenia spostrzegawczości, 
  • ćwiczenia wspomagające aparat mowy, 
  • ćwiczenia motoryki dużej i małej 

 Wskazówki metodyczne:
Dzieci mają przed sobą dowolną kartkę papieru, która leży na stole. Może być biała lub kolorowa. 

 

Składają ją dowolnie, np. tak:

 lub tak: 

 Każde złożenie jest dobre, aby dalej się bawić. 

Następnie na tak złożonej kartce rysują dowolne znaki.

 Po czym rozkładają ją. Rysunek jest teraz widoczny po obu stronach kartki.

 

 Pora ustawić tę kartkę na jej złożeniu. Jeśli się przewraca, to należy odwrócić ją do góry nogami i spróbować ponownie ustawić ją na złożeniu. Udało się? Brawo!

 

Na tak ustawioną kartkę dzieci bardzo delikatnie dmuchają, tak by się przesunęła. Jeśli się przewraca, ustawiają ją ponownie i znów delikatnie na nią dmuchają.

Następnie układają kartkę widocznym rysunkiem na górze i nie przeprasowują jej złożeń palcami. Niech będzie lekko uchylona. O właśnie tak:

I znów delikatnie na nią dmuchają, wypowiadając przy tym: „pppp”. Tak, by złożenie się otworzyło. Jeśli się nie otwiera, to warto, by dzieci ponowiły próbę.

A teraz ze skupieniem i z uwagą rozrywają kartkę w miejscu jej złożenia.

 

I przez chwilę przyglądają się dokładnie obu częściom rysunku. Następnie ponownie przykładają je do siebie, tak by rysunek stanowił jedną całość. Jeśli dzieci mają jakąś trudność z wykonaniem tej czynności, zawsze mogą liczyć w tym ćwiczeniu plastycznym na pomoc dorosłych.

  lub tak  

 

A na pewno się uda. 


***


Teraz można przejść do zespołowych zabaw ruchowych z papierem.

Przykłady zabaw ruchowych 

SZUKAM SWOJEJ PRACY NA OKRĘGU


Tak ułożone obie części kartki dzieci przenoszą na podłogę i układają je po okręgu, tak by był widoczny rysunek.

Uwaga! Układając okrąg, budowlę czy ścieżkę z kałużami, należy przenosić obie części kartki złożone razem.

Układanie prac po okręgu:

 

Następnie dzieci stają na zewnątrz okręgu, chwytają się za ręce i nucąc, np. „la, la, la”, obchodzą wolnym krokiem okrąg, raz w jedną, raz w drugą stronę. Kiedy nauczyciel powie: „A teraz zatrzymujemy się. Przyjrzyjmy się uważnie i o...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy