Grupa wiekowa: 3-latki |
Cele ogólne |
|
Cele szczegółowe |
|
Metody i techniki pracy |
|
Materiały i pomoce dydaktyczne |
|
Przebieg zajęć
I. Część wstępna
- Przywitanie dzieci zabawą „Piłeczka”. Dzieci siadają w kręgu, a nauczyciel tłumaczy zasady zabawy. Dziecko, które trzyma piłeczkę, musi podać swoje imię i powiedzieć, od kogo ją dostało i komu ją da, np.: Mam na imię Zosia, piłeczkę dostałam od Julki, a dam ją Olkowi.
- „Pokaż swoje emocje”. Dzieci prezentują, jakie emocje towarzyszą im w danym dniu. Nic przy tym nie mogą mówić ani opowiadać. Posługują się tylko mimiką twarzy. Zadaniem grupy jest odgadnięcie, co czują ich rówieśnicy.
- „Lizaki z emocjami”. Nauczyciel rozdaje dzieciom kartki z narysowanymi minkami. Ich zadaniem jest nazywanie emocji znajdujących się na obrazkach. Następnie wycinają kółka, naklejają je na blok techniczny i raz jeszcze wycinają. Tak przygotowane plakietki zostają przymocowane do patyków (karta pracy nr 1).
II Kształtowanie umiejętności nazywania i rozpoznawania emocji. Naśladowanie zachowania innych osób. Doskonalenie percepcji słuchowej oraz wzrokowej, a także koordynacji wzrokowo-ruchowej
POLECAMY
„Rzeźbiarze”
- Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa to rzeźbiarze, a druga – materiał do formowania.
- Dzieci będące materiałem kładą się na podłodze i czekają na ciąg dalszy.
- Rolą rzeźbiarzy jest natomiast ułożenie swoich kolegów w określony wzór, zgodny z tym, jaki wskazał nauczyciel.
- Po wykonanym ćwiczeniu następuje zamiana.
- Na koniec nauczyciel pyta, jakie były wrażenia każdej z grup i w której sytuacji odczuwały większą przyjemność.
„Ogon smoka”
- Każde dziecko ma przyczepiony do swoich pleców ogon z chusteczek.
- Zadaniem dzieci jest bieganie po sali w celu zdobycia jak największej ilości smoczych ogonów przy jednoczesnym dbaniu o to, aby nikt nie zabrał ich ogona.
- Zabawa kończy się, gdy dzieci stracą ogony lub po upływie 1 minuty.
- Aktywność można powtórzyć, urozmaicając ją tym, że zmieni się sposób poruszania się dzieci, np. na czworakowanie.
„Podróż do krain złości, smutku oraz radości”
- Nauczyciel tłumaczy, że zadaniem dzieci jest w pierwszej kolejności ustawienie się w pociąg. Pociąg rusza, po czym prowadzący stwierdza, że pierwszym przystankiem na trasie podróży będzie kraina złości.
Dzieci pokazują, jak mogą się zachowywać ludzie w tej krainie (jeśli nie będą do końca wiedziały, co robić, nauczyciel może podrzucić pomysły: tupanie, zaciskanie dłoni w pięści, krzyk).
- Po chwili pociąg rusza dalej. Następnym celem na mapie jest kraina smutku.
- Dzieci muszą pokazać, jak zachowują się osoby w tym miejscu: ludzie są markotni, płaczący, szukający pomocy.
- Na końcu znajduje się natomiast kraina radości, w której ludzie są życzliwi, chętnie się ze sobą witają, uśmiechają się do siebie, podają sobie rękę.
- Na koniec nauczyciel prosi, aby dzieci powiedziały, w której krainie podobało im się najbardziej i dlaczego.
„Jaki jestem?”
- Dzieci siedzą w kręgu.
- Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku lusterko i prosi, aby się w nim przejrzało.
- Dzieci opisują, co widzą w lusterkach.
- Nauczyciel prosi, aby uczniowie zaczęli pokazywać w lusterku określone miny.
- Na koniec prosi, aby opisali, jak czuli się w trakcie wykonywania tego ćwiczenia.
„Moja dłoń i moje uczucia”
- Dzieci dostają od nauczyciela kartki.
- Ich zadaniem jest odrysowanie swoich dłoni na kartkach.
- Następnie na każdym palcu dzieci rysują emocje, które pamiętają.
- Każde dziecko nazywa te emocje.
- Nauczyciel prosi, aby ozdobili swoje dłonie.
- Po wykonaniu tych ćwiczeń, dzieci mają wyciąć swoje dłonie.
- Z wykonanych emocjonalnych rączek utworzona zostanie korona drzewa.
„Symetria” (karta pracy nr 2)
- Dzieci dostają karty pracy.
- Ich zadaniem jest wykonać drugą część otrzymanego rysunku.
- Na koniec muszą pokolorować otrzymane ilustracje.
„Lustro”
- Nauczyciel prosi, żeby dzieci dobrały się parami.
- Ich zadaniem jest pokazywanie, na przemian, śmiesznych min.
- Druga osoba z pary musi odwzorować minę kolegi/koleżanki.
- Nauczyciel wprowadza dodatkowy element w ćwiczeniu. Zadaniem dzieci jest odwzorowanie pozycji, jak...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!