Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

8 listopada 2021

NR 70 (Listopad 2021)

Wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego: Nasze emocje w grupie

0 24
Grupa wiekowa: 3-latki
Cele ogólne
  • wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego,
  • wzbogacanie poznanego słownictwa
Cele szczegółowe
  • odczytywanie i nazywanie emocji,
  • budowanie poczucia bezpieczeństwa w grupie oraz współpracy zespołowej,
  • doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi ustnych,
  • odwzorowywanie emocji za pomocą rysunku oraz tańca,
  • usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz percepcji słuchowej i wzrokowej,
  • doskonalenie umiejętności wycinania i przyklejania elementów na obrazku,
  • ćwiczenie umiejętności opisywania obrazka,
  • doskonalenie umiejętności związanych z wycinaniem elementów,
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
Metody i techniki pracy
  • rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela,
  • zabawa przy muzyce,
  • ćwiczenia w oparciu o zadania zawarte w kartach pracy
Materiały i pomoce dydaktyczne
  • radio,
  • piłeczka, 
  • dla każdego dziecka: nożyczki, klej, kredki, kartki, szary papier, chusteczki, lusterko, patyki, szarfy

Przebieg zajęć

I.     Część wstępna

POLECAMY

  • Przywitanie dzieci zabawą „Piłeczka”. Dzieci siadają w kręgu, a nauczyciel tłumaczy zasady zabawy. Dziecko, które trzyma piłeczkę, musi podać swoje imię i powiedzieć, od kogo ją dostało i komu ją da, np.: Mam na imię Zosia, piłeczkę dostałam od Julki, a dam ją Olkowi.
  • „Pokaż swoje emocje”. Dzieci prezentują, jakie emocje towarzyszą im w danym dniu. Nic przy tym nie mogą mówić ani opowiadać. Posługują się tylko mimiką twarzy. Zadaniem grupy jest odgadnięcie, co czują ich rówieśnicy. 
  • „Lizaki z emocjami”. Nauczyciel rozdaje dzieciom kartki z narysowanymi minkami. Ich zadaniem jest nazywanie emocji znajdujących się na obrazkach. Następnie wycinają kółka, naklejają je na blok techniczny i raz jeszcze wycinają. Tak przygotowane plakietki zostają przymocowane do patyków (karta pracy nr 1). 

II Kształtowanie umiejętności nazywania i rozpoznawania emocji. Naśladowanie zachowania innych osób. Doskonalenie percepcji słuchowej oraz wzrokowej, a także koordynacji wzrokowo-ruchowej

„Rzeźbiarze”

  • Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa to rzeźbiarze, a druga – materiał do formowania.
  • Dzieci będące materiałem kładą się na podłodze i czekają na ciąg dalszy. 
  • Rolą rzeźbiarzy jest natomiast ułożenie swoich kolegów w określony wzór, zgodny z tym, jaki wskazał nauczyciel. 
  • Po wykonanym ćwiczeniu następuje zamiana. 
  • Na koniec nauczyciel pyta, jakie były wrażenia każdej z grup i w której sytuacji odczuwały większą przyjemność. 

„Ogon smoka”

  • Każde dziecko ma przyczepiony do swoich pleców ogon z chusteczek.
  • Zadaniem dzieci jest bieganie po sali w celu zdobycia jak największej ilości smoczych ogonów przy jednoczesnym dbaniu o to, aby nikt nie zabrał ich ogona.
  • Zabawa kończy się, gdy dzieci stracą ogony lub po upływie 1 minuty. 
  • Aktywność można powtórzyć, urozmaicając ją tym, że zmieni się sposób poruszania się dzieci, np. na czworakowanie. 

„Podróż do krain złości, smutku oraz radości”

  • Nauczyciel tłumaczy, że zadaniem dzieci jest w pierwszej kolejności ustawienie się w pociąg. Pociąg rusza, po czym prowadzący stwierdza, że pierwszym przystankiem na trasie podróży będzie kraina złości. 

Dzieci pokazują, jak mogą się zachowywać ludzie w tej krainie (jeśli nie będą do końca wiedziały, co robić, nauczyciel może podrzucić pomysły: tupanie, zaciskanie dłoni w pięści, krzyk).

  • Po chwili pociąg rusza dalej. Następnym celem na mapie jest kraina smutku.
  • Dzieci muszą pokazać, jak zachowują się osoby w tym miejscu: ludzie są markotni, płaczący, szukający pomocy. 
  • Na końcu znajduje się natomiast kraina radości, w której ludzie są życzliwi, chętnie się ze sobą witają, uśmiechają się do siebie, podają sobie rękę. 
  • Na koniec nauczyciel prosi, aby dzieci powiedziały, w której krainie podobało im się najbardziej i dlaczego.

„Jaki jestem?”

  • Dzieci siedzą w kręgu.
  • Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku lusterko i prosi, aby się w nim przejrzało.
  • Dzieci opisują, co widzą w lusterkach.
  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie zaczęli pokazywać w lusterku określone miny.
  • Na koniec prosi, aby opisali, jak czuli się w trakcie wykonywania tego ćwiczenia.

„Moja dłoń i moje uczucia” 

  • Dzieci dostają od nauczyciela kartki.
  • Ich zadaniem jest odrysowanie swoich dłoni na kartkach.
  • Następnie na każdym palcu dzieci rysują emocje, które pamiętają.
  • Każde dziecko nazywa te emocje. 
  • Nauczyciel prosi, aby ozdobili swoje dłonie. 
  • Po wykonaniu tych ćwiczeń, dzieci mają wyciąć swoje dłonie.
  • Z wykonanych emocjonalnych rączek utworzona zostanie korona drzewa.

„Symetria” (karta pracy nr 2)

  • Dzieci dostają karty pracy.
  • Ich zadaniem jest wykonać drugą część otrzymanego rysunku.
  • Na koniec muszą pokolorować otrzymane ilustracje. 

„Lustro”

  • Nauczyciel prosi, żeby dzieci dobrały się parami.
  • Ich zadaniem jest pokazywanie, na przemian, śmiesznych min.
  • Druga osoba z pary musi odwzorować minę kolegi/koleżanki.
  • Nauczyciel wprowadza dodatkowy element w ćwiczeniu. Zadaniem dzieci jest odwzorowanie pozycji, jak...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy