W rytmie ćwierćnut i ósemek

Kreatywność i sztuka

Muzykę można zapisać i odczytać. Cały system notacji muzycznej ewoluował przez wieki i choć dostęp do zapisu nutowego piosenek dla dzieci, utworów muzycznych jest powszechny, niewiele osób potrafi choćby w podstawowym zakresie z niego korzystać. Zapoznanie z notacją muzyczną nie stanowi treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego, warto jednak kształtować świadomość dzieci, że istnieje język muzyki i każdy dźwięk podobnie jak każde słowo można utrwalić. Nuta jako znak graficzny może towarzyszyć dzieciom w swobodnych ruchowych zabawach rytmicznych.

Ćwierćnuta to wartość muzyczna, która trwa jedną czwartą całej nuty. Równocześnie jest podstawową wartością rytmiczną, bo zazwyczaj do niej sprowadzamy czas trwania innych wartości rytmicznych. Długość fizyczna czasu jej trwania wyznaczona jest przez tempo utworu, jednak najłatwiej wyobrazić sobie, że trwa tyle, co jeden krok spokojnego marszu. Chodzimy więc ćwierćnutami, często, śpiewając piosenkę, klaszczemy w pulsie ćwierćnut. Warto więc, by tę wartość muzyczną, sposób jej zapisu poznały najstarsze przedszkolaki. Zabawy z ćwierćnutami, a także dwa razy szybszymi ósemkami będą tematem niniejszej propozycji zajęć praktycznych.

Cel zajęć:

  • dziecko rozróżnia wartości rytmiczne – ćwierćnuty i ósemki,
  • dziecko realizuje rytmy złożone z ćwierćnut i ósemek,
  • dziecko odczytuje sposób zapisu poznanych wartości rytmicznych,
  • dziecko przelicza,
  • dziecko gra na instrumentach perkusyjnych i wykonuje prosty akompaniament,
  • dziecko odtwarza i tworzy nowe wzory rytmiczne – elementy kodowania,
  • dziecko potrafi pracować w grupie,
  • dziecko potrafi kreatywnie wy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI