Dołącz do czytelników
Brak wyników

Arteterapia w przedszkolu

28 kwietnia 2022

NR 76 (Maj 2022)

Sztuczki ze sztuką. Scenariusze metodyczne z arteterapii. Ćwiczenia plastyczne z papierem i zabawy logiczne o sztuce dla dzieci w wieku przedszkolnym

0 63

Na scenariusz metodyczny składają się:

  • Opowiadanie pt. Litera F.
  • Tematyczne ćwiczenie plastyczne dla edukacji przedszkolnej.
  • Zabawy logiczne o sztuce powiązane z terminem plastycznym: ornament.

I. Opowiadanie pt. Litera F

Ach, ta litera F! Spójrz, jaka z niej akrobatka! 
Uwielbia się gimnastykować.
Nie ma dla niej trudnych ćwiczeń.
Podskakuje, wykonuje przewrót w przód i w tył,
a nawet stoi na głowie.
Jakby tego było mało,
upiększa świat wokół siebie,
ozdabiając go i dekorując. 
Ot jak choćby te trzy papierowe ornamenty 
z literą F w różnych układach graficznych. 
Sami przyznacie, że jest bardzo kreatywna.
Jednym słowem: artystka.
 

POLECAMY


II. ORNAMENT. Ćwiczenia plastyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym 

W tym króciutkim opowiadaniu każdy z trzech pasów papieru poprzez odpowiedni układ graficzny litery F zmienił się w ornament, czyli taki rodzaj kompozycji plastycznej, w której rytmicznie powtarza się dany element kompozycyjny. W ten sposób powstały trzy ornamenty pasowe. Oprócz pasowego ornament może mieć różne inne układy kompozycyjne, np. centralny – w kole. Może być wykonany na dwa sposoby: malowany lub reliefowy. Ornament ma zawsze charakter dekoracyjny. 

Realizując z dziećmi to ćwiczenie plastyczne, pozostaniemy przy pasowym układzie kompozycyjnym. Należy pamiętać, że dzieci w wieku przedszkolnym nie wykazują potrzeb realizacji prac o charakterze dekoracyjnym. Dlaczego więc mają inspirować się właśnie ornamentem? Ze względu na regularny rytm elementów kompozycyjnych. Pojawi się on po obu stronach papierowego paska. A zrealizowany przez dzieci ornament będzie formą przestrzenną. 
    
Cel: kreatywność, uważność oraz ćwiczenie motoryki małej i dużej, umiejętność logicznego myślenia, poznawanie właściwości plastycznych papieru z wykorzystaniem kredek, kleju i nożyczek, wzbudzanie zainteresowania sztukami plastycznymi, utrwalenie pojęć: krótszy bok kartki, dłuższy bok kartki oraz pojęcia rytmu w sztuce, a także poznanego terminu plastycznego: ornament.

Materiały: biała kartka papieru formatu A4, druga kartka papieru formatu A4 w rezerwie, ołówek, kredki, nożyczki, klej do papieru.
    
Czas potrzebny do realizacji: ok. 30 min.

Uzasadnienie metodyczne

  1. Jak dziecko radzi sobie z wycięciem paska w kartce papieru? 
    (Wiadomo, że dziecko nie wytnie równo papierowego paska. Nie jest to istotne. Ważne, że wykona ten etap ćwiczenia plastycznego). 
     
  2. Jak dziecko radzi sobie z dwukrotnym złożeniem papierowego paska? 
    (Najprawdopodobniej zarówno pierwsze, jak i drugie złożenie paska papieru nie będzie w połowie złożeń tego paska. Nic nie szkodzi. Tak też jest dobrze. Może się bowiem okazać, że dla dziecka pojęcie połowy złożenia paska papieru jest pojęciem nowym. I najwyraźniej ma ono kłopot w rozeznawaniu poszczególnych wielkości złożeń kartki. Może też być tak, że dziecko nie jest na tyle sprawne manualnie, by złożyć kartkę. Dlatego pozwólmy dziecku powoli opanować tę umiejętność. Jeśli zatrzyma się ono dłuższą chwilę na tym etapie ćwiczenia, skupiając uwagę na zasadach składania paska papieru i odkrywając przy tym różne możliwości jego złożeń, to też jest dobrze). 
     
  3. Jak dziecko radzi sobie z wycięciem prostej formy w grzbiecie dwukrotnie złożonego paska papieru? 
    (Im szerszy pasek papieru, tym łatwiej jest dziecku wyciąć w nim jakąś formę. Gdyby okazało się, że przy wykonywaniu tej czynności papierowy pasek zostanie niechcący przecięty, należy to tak zostawić. Tak też jest dobrze).
     
  4. Jak dziecko radzi sobie z przyklejeniem dwóch wyciętych papierowych fragmentów na pasku bez wycięć? 
    (Przyłożenie paska z wyciętymi otworkami do paska bez wycięć nie powinno stanowić dla dziecka większych trudności. Jeśli okaże się, że ten drugi pasek, tzn. bez wycięć, jest na tyle wąski, że nie da się przykleić na nim papierowych fragmentów, należy skorzystać z rezerwowej kartki papieru. Przyłożyć do niej kartkę z wyciętymi otworkami i sugerując się jej szerokością, rozciąć tę nową kartkę. Następnie przyłożyć pasek z otworkami do tego wyciętego paska. Przy przyklejaniu dwóch wyciętych papierowych fragmentów liczy się uważność i koncentracja. Jeśli dziecko z rozpędu całkowicie przyklei oba papierowe fragmenty, to należy to tak zostawić). 
     
  5. Jak dziecko radzi sobie ze sklejeniem obu pasków (z wyciętymi otworkami i z przyklejonymi papierowymi fragmentami), tak by powstał jeden dłuższy papierowy pas? 
    (Dobrze jest zasugerować dziecku, by odliczyło do dziesięciu, aż klej trwale przyklei oba papierowe fragmenty. Dopiero po tym czasie należy zdjąć zewnętrzny pasek z otworkami).
     
  6. Jak dziecko radzi sobie z kolorowaniem całości kompozycji pasowej? 
    (Gdyby dziecko z rozpędu pokolorowało papierowy pas z jego obu stron, to też jest dobrze. Warto zapytać dziecko, czy widzi w swojej pracy plastycznej rytmicznie powtarzające się kształty. Jeśli nie zostały one wyeksponowane kolorystycznie jednym kolorem, dobrze jest przypomnieć dziecku, by jednym kolorem zaznaczyło rytm w swoim ornamencie pasowym). 
     
  7. Jak dziecko sobie radzi z zaznaczeniem rytmu powtarzających się elementów kompozycyjnych po drugiej stronie papierowego paska? 
    (Pewną trudność może sprawiać dziecku odrysowanie form według wyciętych otworków. Dlatego jeśli wykazuje ono chęć odrysowania według wyciętych otworków, nauczyciel powinien mu w tym pomóc. Jeśli odrysowane kształty będą nierówne, nic nie szkodzi. Jeśli dziecko nie wykazuje takiej chęci, należy to tak zostawić. Podczas trwania tego typu zajęć dzieci mogą zadawać wiele pytań związanych z realizowanym ćwiczeniem plastycznym. Nauczyciel powinien wykazać się cierpliwością i na wszystkie starać się odpowiedzieć...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy