Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz w ramach cyklu z Playmobil

24 kwietnia 2020

NR 56 (Kwiecień 2020)

STRAŻAK I STRAŻ POŻARNA

109

 

POLECAMY

Grupa wiekowa

6-latki
Cel ogólny  Wsparcie całościowego rozwoju podczas zajęć dotyczących bezpieczeństwa i pracy strażaków
Cele szczegółowe  W obszarze fizycznym dziecko:
  • pokonuje tor przeszkód,
  • wykonuje ruchy naśladowcze,
  • rozwija koordynację wzrokowo-ruchową i słuchowo-ruchową.
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • kształtuje pozytywny stosunek i wyraża podziw dla pracy strażaków, 
  • oswaja lęk przed zagrożeniem wynikającym z pożaru,
  • dostrzega pozytywne aspekty pracy w straży pożarnej.
W obszarze społecznym dziecko: 
  • współpracuje w małej grupie, wykonując wspólne zadanie,
  • podaje pomysły na organizowanie własnej aktywności.
W obszarze poznawczym dziecko:
  • poznaje aspekty pracy w straży pożarnej,
  • układa elementy w logiczne ciągi,
  • szereguje, grupuje i dopasowuje,
  • reaguje na nowe słowa,
  • słucha uważnie,
  • uzasadnia swój wybór
Techniki Rozwiązywanie zagadek, zabawy naśladowcze, burza mózgów, tor przeszkód, dopasowywanie ilustracji, szukanie z ćwiczeniem orientacji w przestrzeni, MEMO, technika relaksacyjna – masażyk
Narzędzia, materiały Wiersz W. Broniewskiego Pożar, ilustracje strażaka i jego atrybutów, pachołki, drążki, woreczki, gumy do skakania, większa pluszowa lalka, hula-hoopy, plastikowe jajka, małe obrazki z atrybutami różnych zawodów, chusta Klanzy, 4 historyjki obrazkowe, piłeczki zielone i czerwone – liczba zgodna z liczbą dzieci, czerwona szarfa, duże podwójne ilustracje przedstawiające elementy związane z pracą strażaków: strażak, wąż strażacki, kurtka strażaka, drabina, wóz strażacki, hełm, syrena, pożar, buty strażackie, siekiera i inne, linka lub taśma, która podzieli salę na pół i pomoże wyznaczyć ulice, odznaki „Pomocnika Strażaka”

Przebieg zajęcia

  • Przywitanie z dziećmi – przekazywanie iskierki przyjaźni. 
    Siadamy w kręgu i łapiemy się za dłonie. Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niechaj trafi do waszych serc i wróci do mych rąk. Za pomocą uścisku dłoni dziecka obok przekazywana jest iskierka od dziecka do dziecka. Iskierka wróciła, podróż przyjaźni zakończyła.
  • Kim jest strażak?
    Rozmowa z dziećmi o strażakach, poznanie wiadomości dzieci na temat zawodu i aspektu pracy strażaków. Skojarzenia związane z tym zawodem.
  • Wspólne wysłuchanie wiersza W. Broniewskiego Pożar.

Gwałtu, rety! Dom się pali!
Już strażacy przyjechali.
Prędko wleźli po drabinie
i stanęli przy kominie.
Polewają sikawkami
ogień, który jest pod nami.
Dym i ogień bucha z dachu,
ale strażak nie zna strachu,
choć gorąco mu okropnie, 
wszedł na górę, już jest w oknie
i ratuje dzieci z ognia.
Tak strażacy robią co dnia.

  • Omówienie wiersza:
    • dokąd jadą strażacy?
    • czym jadą strażacy?
    • po czym weszli strażacy?
    • co robią, aby ugasić pożar?
    • kogo ratuje strażak?
  • Zabawa ruchowa – trening strażaka.
    Ułożenie toru przeszkód, który dzieci po kolei pokonują:
    • przechodzenie pod i nad gumami rozciągniętymi między krzesłami, 
    • zabranie lalki przez ramię, jak strażak,
    • slalom między pachołkami,
    • przeskoki z jednego hula-hoop do kolejnego,
    • przejście po równoważni,
    • przejście na czworakach pod drążkami,
    • przejście z woreczkiem na głowie,
    • przeskoki nad przeszkodą.
  • Jak wygląda strażak?
    Nauczyciel prezentuje dzieciom zdjęcie/ilustrację strażaka i omawia elementy jego ubioru. Następnie zachęca dzieci do poszukiwania ukrytych w sali plastikowych jajek, w których są ukryte małe obrazki różnych atrybutów związanych z różnymi zawodami: kurtka i spodnie strażackie, hełm, stetoskop, fartuch lekarski, czapka policyjna, mundur policyjny, buty strażackie. Dzieci odnajdują jajka. Jeżeli któreś z nich jeszcze nie znalazło żadnego, a wiemy, że jest gdzieś ukryte, podpowiadamy miejsce, mówiąc „ciepło/zimno”.  
  • Zabawa ruchowa – jazda wozem strażackim.

    Nauczyciel rozkłada chustę Klanzy. Wszystkie dzieci łapią ją za uchwyty.
    Na początku musimy sprawdzić nasz strażacki sprzęt, a należy to robić codziennie! 
    Dzieci wytrzepują mocno chustę.
    Teraz wsiadamy do wozu strażackiego na wezwanie! 
    Dzieci idą z chustą w jednym kierunku, później go zmieniają.
    Kierujemy naszym wozem, szybko, szybko, ale ostrożnie!
    Dzieci obracają chustę jak kierownicę – najpierw w lewo, później w prawo, znowu w lewo, zgodnie z podpowiedziami nauczyciela.
    Trzeba ugasić pożar! Potrzebujemy węża!
    Dzieci zwijają chustę w rulon.
    Trzymajcie, trzymajcie! Zaraz poleci woda!
    Dzieci „gaszą” kolejno wskazane przez nauczyciela miejsca.
    Teraz trzeba przegonić dym!
    Dzieci rozwijają chustę i znowu każdy łapie ją za uchwyt. Następnie dzieci unoszą chustę w górę i opuszczają w dół, zgodnie ze słowami nauczyciela, przez co powstaje duży podmuch powietrza.
    Na trzy, czte-ry wszystkie dzieci puszczają chustę! Trzy, czte-ry!
    Nauczyciel łapie lecącą chustę i ją zwija.   

  • Układanie historyjki obrazkowej.
    Dzieci dostają w grupach zestawy historyjek obrazkowych. Ich zadaniem jest ułożenie po kolei wydarzeń. Każda historyjka pokazuje inny rodzaj wezwania: gaszenie pożaru, zdejmowanie kota z drzewa, przyjazd do wypadku samochodowego, odszukanie ludzi pod zawalonym budynkiem. Po ułożeniu obrazków każdy zespół opowiada przebieg wydarzeń: 1) wydarzenie, 2) wezwanie pomocy, 3) strażacy pakują się do wozu, 4) przyjazd do zdarzenia, 5) pomoc, 6) wdzięczność innych okazywana strażakom. 
  • Rozpoznawanie wozów strażackich.
    Nauczyciel rozdaje dzieciom piłeczki – czerwoną i zieloną, po jednej do każdej dłoni. Zielona piłeczka będzie oznaczała TAK, a czerwona NIE. Nauczyciel mówi zdania, a dzieci podnoszą piłeczkę w kolorze zgodnym z odpowiedzią.

    Wozy strażackie są niebieskie. (nie)
    W wozie strażackim jest drabina. (tak)
    Wóz strażacki przewozi chorych i rannych. (nie)
    Wozem strażackim można jeździć na zakupy. (nie)
    Wóz strażacki musi mieć wąż do wody. (tak)
    Wóz strażacki jeździ na sygnale tylko do wypadku. (tak)
    Wóz strażacki może być kolorowy. (nie)
    Wozem strażackim można podwozić dzieci do przedszkola. (nie)
    Rozmowa z dziećmi o tym, czy pami...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy