Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz w ramach cyklu z Playmobil

24 kwietnia 2020

NR 56 (Kwiecień 2020)

STRAŻAK I STRAŻ POŻARNA

0 526

 

Grupa wiekowa

6-latki
Cel ogólny  Wsparcie całościowego rozwoju podczas zajęć dotyczących bezpieczeństwa i pracy strażaków
Cele szczegółowe  W obszarze fizycznym dziecko:
  • pokonuje tor przeszkód,
  • wykonuje ruchy naśladowcze,
  • rozwija koordynację wzrokowo-ruchową i słuchowo-ruchową.
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • kształtuje pozytywny stosunek i wyraża podziw dla pracy strażaków, 
  • oswaja lęk przed zagrożeniem wynikającym z pożaru,
  • dostrzega pozytywne aspekty pracy w straży pożarnej.
W obszarze społecznym dziecko: 
  • współpracuje w małej grupie, wykonując wspólne zadanie,
  • podaje pomysły na organizowanie własnej aktywności.
W obszarze poznawczym dziecko:
  • poznaje aspekty pracy w straży pożarnej,
  • układa elementy w logiczne ciągi,
  • szereguje, grupuje i dopasowuje,
  • reaguje na nowe słowa,
  • słucha uważnie,
  • uzasadnia swój wybór
Techniki Rozwiązywanie zagadek, zabawy naśladowcze, burza mózgów, tor przeszkód, dopasowywanie ilustracji, szukanie z ćwiczeniem orientacji w przestrzeni, MEMO, technika relaksacyjna – masażyk
Narzędzia, materiały Wiersz W. Broniewskiego Pożar, ilustracje strażaka i jego atrybutów, pachołki, drążki, woreczki, gumy do skakania, większa pluszowa lalka, hula-hoopy, plastikowe jajka, małe obrazki z atrybutami różnych zawodów, chusta Klanzy, 4 historyjki obrazkowe, piłeczki zielone i czerwone – liczba zgodna z liczbą dzieci, czerwona szarfa, duże podwójne ilustracje przedstawiające elementy związane z pracą strażaków: strażak, wąż strażacki, kurtka strażaka, drabina, wóz strażacki, hełm, syrena, pożar, buty strażackie, siekiera i inne, linka lub taśma, która podzieli salę na pół i pomoże wyznaczyć ulice, odznaki „Pomocnika Strażaka”

Przebieg zajęcia

  • Przywitanie z dziećmi – przekazywanie iskierki przyjaźni. 
    Siadamy w kręgu i łapiemy się za dłonie. Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niechaj trafi do waszych serc i wróci do mych rąk. Za pomocą uścisku dłoni dziecka obok przekazywana jest iskierka od dziecka do dziecka. Iskierka wróciła, podróż przyjaźni zakończyła.
  • Kim jest strażak?
    Rozmowa z dziećmi o strażakach, poznanie wiadomości dzieci na temat zawodu i aspektu pracy strażaków. Skojarzenia związane z tym zawodem.
  • Wspólne wysłuchanie wiersza W. Broniewskiego Pożar.

Gwałtu, rety! Dom się pali!
Już strażacy przyjechali.
Prędko wleźli po drabinie
i stanęli przy kominie.
Polewają sikawkami
ogień, który jest pod nami.
Dym i ogień bucha z dachu,
ale strażak nie zna strachu,
choć gorąco mu okropnie, 
wszedł na górę, już jest w oknie
i ratuje dzieci z ognia.
Tak strażacy robią co dnia.

  • Omówienie wiersza:
    • dokąd jadą strażacy?
    • czym jadą strażacy?
    • po czym weszli strażacy?
    • co robią, aby ugasić pożar?
    • kogo ratuje strażak?
  • Zabawa ruchowa – trening strażaka.
    Ułożenie toru przeszkód, który dzieci po kolei pokonują:
    • przechodzenie pod i nad gumami rozciągniętymi między krzesłami, 
    • zabranie lalki przez ramię, jak strażak,
    • slalom między pachołkami,
    • przeskoki z jednego hula-hoop do kolejnego,
    • przejście po równoważni,
    • przejście na czworakach pod drążkami,
    • przejście z woreczkiem na głowie,
    • przeskoki nad przeszkodą.
  • Jak wygląda strażak?
    Nauczyciel prezentuje dzieciom zdjęcie/ilustrację strażaka i omawia elementy jego ubioru. Następnie zachęca dzieci do poszukiwania ukrytych w sali plastikowych jajek, w których są ukryte małe obrazki różnych atrybutów związanych z różnymi zawodami: kurtka i spodnie strażackie, hełm, stetoskop, fartuch lekarski, czapka policyjna, mundur policyjny, buty strażackie. Dzieci odnajdują jajka. Jeżeli któreś z nich jeszcze nie znalazło żadnego, a wiemy, że jest gdzieś ukryte, podpowiadamy miejsce, mówiąc „ciepło/zimno”.  
  • Zabawa ruchowa – jazda wozem strażackim.

    Nauczyciel rozkłada chustę Klanzy. Wszystkie dzieci łapią ją za uchwyty.
    Na początku musimy sprawdzić nasz strażacki sprzęt, a należy to robić codziennie! 
    Dzieci wytrzepują mocno chustę.
    Teraz wsiadamy do wozu strażackiego na wezwanie! 
    Dzieci idą z chustą w jednym kierunku, później go zmieniają.
    Kierujemy naszym wozem, szybko, szybko, ale ostrożnie!
    Dzieci obracają chustę jak kierownicę – najpierw w lewo, później w prawo, znowu w lewo, zgodnie z podpowiedziami nauczyciela.
    Trzeba ugasić pożar! Potrzebujemy węża!
    Dzieci zwijają chustę w rulon.
    Trzymajcie, trzymajcie! Zaraz poleci woda!
    Dzieci „gaszą” kolejno wskazane przez nauczyciela miejsca.
    Teraz trzeba przegonić dym!
    Dzieci rozwijają chustę i znowu każdy łapie ją za uchwyt. Następnie dzieci unoszą chustę w górę i opuszczają w dół, zgodnie ze słowami nauczyciela, przez co powstaje duży podmuch powietrza.
    Na trzy, czte-ry wszystkie dzieci puszczają chustę! Trzy, czte-ry!
    Nauczyciel łapie lecącą chustę i ją zwija.   

  • Układanie historyjki obrazkowej.
    Dzieci dostają w grupach zestawy historyjek obrazkowych. Ich zadaniem jest ułożenie po kolei wydarzeń. Każda historyjka pokazuje inny rodzaj wezwania: gaszenie pożaru, zdejmowanie kota z drzewa, przyjazd do wypadku samochodowego, odszukanie ludzi pod zawalonym budynkiem. Po ułożeniu obrazków każdy zespół opowiada przebieg wydarzeń: 1) wydarzenie, 2) wezwan...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy