Każdy nauczyciel stosuje swoje sprawdzone metody pracy z dzieckiem. Uaktywnia swoje zdolności muzyczne, dużo z dziećmi śpiewa. Pokazuje swoje talenty aktorskie i wchodzi w role bohaterów literackich. Wprowadza oryginalne zwyczaje, np. dzieci mają specjalną magnetyczną tablicę obecności i rano wchodząc do swojej sali, przyczepiają do niej swoje zdjęcie – tak powstaje drzewo, na którym liśćmi są właśnie fotografie dzieci, itp.
W podstawie programowej można przeczytać, że „organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój” (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r., Dz. U. poz. 365, Warunki i sposoby realizacji, pkt 7, s. 9).
POLECAMY
Rozglądając się wokół siebie, można dostrzec wiele rytmów, np. w przyrodzie i sztuce. Patrząc uważniej, widać powtarzalność zachowań, określonych słów czy sposobów definiowania rzeczywistości przez konkretnych ludzi. A podpatrując życie małych dzieci, spostrzec można, jak naturalne jest w nich dążenie do powtarzalności, ustalania zasad, odkrywania reguł i chęci budowania stabilnego świata marzeń i zdarzeń.
W artykule chciałabym zaprezentować pomysły na zabawy, aktywności i odpoczynek z dziećmi. Moimi drogowskazami będą rymy, rytmy, wyliczanki, proste zabawy ruchowe i przyśpiewki na znane wszystkim melodie. Spełniają one ważną rolę w rozwoju małych dzieci, bo pomagają w koncentracji, zwiększają motywację i zaangażowanie, rozładowują napięcia, pomagają w sytuacjach niepewnych, problemowych, trudnych.
Jerzy Cieślikowski opisuje genezę rymowanek, tworzonych przez dorosłych dla dzieci. „Te «rymy dziecięce», jak je określają folkloryści różnych narodów, tworzone były w wyniku doraźnych sytuacji zabawiania małego «barzęcącego» lub «gluglającego» dziecka i przekazywane z pokolenia na pokolenie. Jest to zestaw pogaduszek i zabaw najprostszych, które pamięta się nieraz intuicyjnie. Wypróbowane, służą skutecznie w zabawianiu i nawiązywaniu kontaktu między dorosłym a dzieckiem”1. Z kolei Krystyna Pisarkowa2, językoznawczyni, która w pracy naukowej zajmowała się wyliczankami, pisze, że są to „zabytkowe klejnociki”, które posiadają nie tylko funkcję użytkową: odliczenia, policzenia, wybrania osoby, lecz także wartość kulturotwórczą i przekazywane są z pokolenia na pokolenie.
Rymowanki zaprezentowane w tym artykule mają charakter użytkowy, służą przede wszystkim zwołaniu dzieci i skupieniu ic...