Projekt „Odlatujące ptaki”

Scenariusze

W nowym roku szkolnym zapraszam do eksploracji świata przyrody poprzez prowadzenie zajęć metodą projektów. Myślę, że nasze przedszkolaki z radością i ciekawością wejdą w działania związane z tematem, a poszukiwanie odpowiedzi na postawione pytania zachęci je do aktywności w różnych obszarach działań. W ogrodzie i na spacerach spędzamy dużo czasu. Jest to doskonała pora na dokonywanie obserwacji. A więc do dzieła – nasz tegoroczny cykl rozpoczynam tematem „Odlatujące ptaki”.

Etap I – rozpoczęcie projektu

  • Wybór tematu „Odlatujące ptaki”. 

Zainspirowanie dzieci do obserwacji przelatujących ptaków zaowocowało rozbudzeniem ich ciekawości. Zaczęły pojawiać się pytania: Dokąd lecą ptaki?, Dlaczego odlatują?, Dlaczego są tak „ustawione”? Efektem wspólnych rozmów było podjęcie decyzji o rozpoczęciu projektu badawczego „Odlatujące ptaki”. 
Kolejnym krokiem było poinformowanie rodziców o podjętym działaniu edukacyjnym oraz wręczenie im wykonanych przez dzieci w formie rysunku zaproszeń do udziału w projekcie. 

POLECAMY

  • Rozbudzenie ciekawości. 

Nauczyciel czyta dzieciom opowiadania, wiersze dotyczące tematu projektu. Dzieci są zachęcane do rozmowy na temat wysłuchanych utworów, są również proszone o przynoszenie różnorodnych materiałów dotyczących tematu „Odlatujące ptaki”. 

  • Wędrówka tematyczna.

Nauczyciel zaprasza dzieci do dzielenia się swoimi wspomnieniami i wrażeniami z obserwacji przelatujących ptaków lub zaśpiewania piosenki o ptakach. Dzieci mogą również powiedzieć wiersz, przynieść ilustracje ptaków lub zatańczyć „ptasi taniec”. 
Po wysłuchaniu wszystkich wypowiedzi dzieci są proszone o wykonanie pracy plastycznej pt. „Odlatujące ptaki”.

Pomysł: przed przystąpieniem do pracy plastycznej proponuję przeprowadzenie zabawy ruchowej „Ptaki fruwają – ptaki w gniazdach”.

Zdj. 1. Bociany

 

  • Tworzenie siatki wiedzy: „Co już wiemy?”. 

Każdą informację na temat odlatujących ptaków przekazywaną przez dzieci nauczyciel zapisuje. Powstaje w ten sposób siatka wiedzy zawierająca informacje posiadane przez grupę na temat realizowanego projektu. Dzieci są zachęcane do przynoszenia ilustracji, zdjęć lub książek, w których znajdują się informacje na temat odlatujących ptaków. 
Do zapisanych w siatce wiedzy informacji dołączamy wszystkie prace plastyczne dzieci. 

  • Tworzenie siatki pytań: „Czego chcemy się dowiedzieć?”. 

W siatce znajdą się pytania, na które będziemy poszukiwać odpowiedzi. Pytania te będą wyznacznikiem naszych działań i pozwolą nam np. na ułożenie planu wypraw terenowych lub wycieczki oraz innego typu aktywności. 

Zdj. 2. Żurawie lecące tzw. kluczem
  • Kącik projektowy. 

To miejsce, w którym znajduje się ekspozyc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI