Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja przyrodnicza , Otwarty dostęp

28 maja 2018

NR 36 (Kwiecień 2018)

Porozmawiajmy o motylach

0 184

Jak opowiedzieć dzieciom o owadach? Najlepiej w formie zabaw dydaktycznych, które pozwolą przedszkolakom poznać stadia rozwojowe motyli. Uczestnicząc w tych zabawach, ćwiczący wcielą się w gąsienice jedzące liście, będą budowali kokony, odbędą także pierwszy lot jako dojrzałe motyle. Przedszkolaki skosztują nawet kwiatowego nektaru oraz poznają wygląd jaj tych owadów i ich sposób odżywiania się. Podczas zajęć dzieci będą uczyły się rozpoznawania cytrynków, bielinków oraz rusałek pawików, a także ciem.

„Gąsienice to żarłoki!”

Fabuła/narracja: Na pewno wiele razy przyglądaliście się gąsienicom (to optymalny moment na zaprezentowanie dzieciom zdjęć lub rysunków tego stadium rozwojowego motyli). Czy widzieliście kiedyś takie gąsienice? Gdzie je spotkaliście? Zwróciliście wtedy uwagę na to, że liście wokół nich były ponadgryzane? To sprawka gąsienic! One są po prostu niesłychanymi żarłokami. Zjedzenie dużego liścia zajmuje im ledwie chwilę. Potrafilibyście to pokazać?
Przebieg: Kilkuosobowa grupa siada wokół gazety wyobrażającej liść. Dzieci stają się gąsienicami. Na sygnał nauczyciela każdy stara się odrywać dłońmi kolejne kawałki przyboru. Wskutek tego płachta gazety bardzo szybko zmniejsza się, aż w końcu pozostają z niej tylko niewielkie strzępki.

Cele:

  • wychowawczy: inspirowanie przedszkolaków do samodzielnego prowadzenia obserwacji przyrodniczych,
  • dydaktyczny: zobrazowanie wychowankom sposobu odżywiania się gąsienic, z akcentem na to, że niektóre z nich mogą być szkodnikami,
  • w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności władania mięśniami dłoni,
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie szybkości, rozwijanie zdolności dostosowywania się (do zmieniających się właściwości przyboru – kolejne kawałki papieru odrywa się coraz trudniej, gdyż gazety mają coraz mniejszą powierzchnię).

Pogadanka końcowa: Te gąsienice okazały się naprawdę bardzo żarłoczne! Gdyby pojawiły się one w czyimś ogródku, mogłyby zniszczyć wiele roślin. Z pewnością, po takim obfitym posiłku będą chciały nieco odpocząć. Czy widzieliście kiedyś drzemiącego człowieka? On zwykle okrywa się kocem. Tak samo postępuje gąsienica. Ona otula się delikatnym kokonem. Za chwilę dowiecie się o nim więcej.
Przybory/przyrządy: Zdjęcia lub rysunki żerujących gąsienic, kolorowe gazety.
Uwagi: Kontynuację tej fabuły stanowi zabawa „Kokon”.

„Kokon”

Fabuła/narracja: Kiedy gąsienica naje się do syta,zamyka się w kokonie. Przypomina on tkaninę, która szczelnie owija jej ciało (tu dobrze byłoby zaprezentować przedszkolakom zdjęcia lub rysunki różnorodnych kokonów motyli). Czy chcielibyście schować się w kokonie? To na co czekacie?!
Przebieg: Każde dziecko kładzie się na płachcie gazety. Przytrzymując dłonią jej jeden brzeg i przetaczając się w bok, można owinąć się szczelnie przyborem. W ten sposób powstaje kokon przylegający do ciała ćwiczącego. Wszyscy starają się wytrwać kilka chwil nieruchomo w tej pozycji, wysłuchując w niej pogadanki końcowej.

Cele:
■    wychowawczy: kształtowanie cierpliwości dzieci (w formie rozwijania umiejętności wytrwania w niedogodnej pozycji),
■    dydaktyczny: zapoznanie przedszkolaków z cyklem rozwojowym motyli i wyglądem ich kokonów,
■    w sferze umiejętności ruchowych: uplastycznianie umiejętności władania dłońmi,
■    w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie orientacji przestrzennej oraz zdolności dostosowywania się do zmiennych okoliczności (wymogów stawianych przez poruszający się przybór).

Pogadanka końcowa: Muszę powiedzieć wam coś jeszcze o gąsienicach. Z pewnością ukryją się w kokonach, zapadają w długi sen. Kiedy budzą się z niego, są całkowicie zmienione. W tym czasie powstają z nich motyle (pogadanka końcowa płynnie przechodzi w fabułę zabawy „Pierwszy lot motyli”).
Przybory/przyrządy: Zdjęcia lub rysunki kokonów motyli, gazety.

„Pierwszy lot motyli”

Fabuła/narracja: Czas wyjść z kokonów! Było wam w nich pewnie ciasno. Stajecie się motylami. Za chwilę rozprostujecie skrzydła. Machając nimi, wzbijecie się w powietrze. Czas na pierwszy lot!
Przebieg: Dzieci, po opuszczeniu kokonów, wyciągają ręce w bok. Nauczyciel pomaga im zawiesić na nich płachty kolorowych gazet wyobrażające skrzydła motyli. Dzięki temu ćwiczący zaczynają przypominać z wyglądu motyle. Każdy z przedszkolaków przemieszcza się w dowolnych kierunkach, machając delikatnie „skrzydłami”. Należy przy tym uważać, by ich nie stracić (nie zgubić przyborów).

Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie dzieci do umiejętności mierzenia się z wyzwaniami (ze zsuwaniem się przyborów z rąk),
  • dydaktyczny: zapoznanie wychowanków z cyklem rozwojowym motyli, kształtowanie wrażliwości przedszkolaków na barwy,
  • w sferze umiejętności ruchowych: uplastycznianie umiejętności władania rękami,
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie orientacji przestrzennej oraz zdolności dostosowywania się do zmiennych okoliczności (wymogów stawianych przez przybór).

Pogadanka końcowa: Kiedy tylko motyle wydostały się z kokonów, od razu zrobiło się tu kolorowo. Poprzyglądajcie się motylom, które spotkacie w trakcie najbliższych spacerów z rodzicami! Zwróćcie uwagę na ich barwy! Chcielibyście poznać nazwy niektórych gatunków motyli? Opiszę wam je w kolejnych zabawach.
Przybory/przyrządy: Kolorowe gazety.
Uwagi: Kontynuację tej fabuły stanowią zabawy „Cytrynek”, „Bielinek” i „Rusałka pawik”.

„Cytrynek”

Fabuła/narracja: Pierwszym motylem, którego zobaczycie wiosną, na pewno będzie cytrynek. Bardzo łatwo zauważyć jego żółte skrzydełka z pomarańczową plamką (to dobry moment na zaprezentowanie dzieciom zdjęcia tego owada). Chyba domyślacie się, skąd wzięła się jego nazwa. Powiem wam, że on nie tylko wygląda jak cytryna. Jego skrzydełka także pachną tak jak ona! Gdy przyjrzymy się im z bliska, zobaczymy, że mają cieniutkie kreseczki. Za chwilę wykonacie swoje cytrynki. Czy będą pachniały cytryną?
Przebieg: Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku motyla wyciętego z żółtego kartonu. Przedszkolaki rysują...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy