Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

6 grudnia 2021

NR 71 (Grudzień 2021)

Pomysły na zajęcia wspierające integrację sensoryczną

0 60

BAŃKOWY GRAJEK

Szkic opowiadania: W miasteczku na ryneczku ludzie się zebrali. Bańkowego grajka z uwagą słuchali, gdy ten opowiadał historię o swym instrumencie, którego znalazł w morza odmęcie. Podobno grały na nim syreny, w czasie gdy morze wzburzone, aby ukołysać fale spienione. Z instrumentu bańki wraz z muzyką płyną i koncert staje się magiczną chwilą.

W trakcie warsztatów „Bańkowy grajek” uczestnicy wykonają swoje instrumenty. W czasie zabawy malarskiej i rysunkowej przedstawią na dużym formacie swoją wizję koncertu bańkowego. Zabawa oparta na opowiadaniu.

Cele główne: rozwijanie uważnego słuchania, obserwacji, wyobraźni. Dostrzeganie różnic dźwiękowych.

Czynności:

  • uważne słuchanie,
  • zmiana przekazu werbalnego w formę rysunkową,
  • poprawne stosowanie materiałów plastycznych,
  • poprawne posługiwanie się narzędziami: pędzel, nożyczki,
  • podejmowanie działań twórczych.

Aranżacja: Stylizacja morska. Niebieskie i białe akcenty. Minimalistyczna forma. Piasek – kasza manna.

Materiały: Arkusze (6–8 sztuk w zależności od liczby osób) białego brystolu złączone ze sobą, słomki, taśma ozdobna, bibuła kolorowa, pędzelki, klej, talerzyki papierowe, płyn do baniek, kubeczki papierowe, kubeczki na wodę, farby tempery dla dzieci (+1). Flet. grzechotka, sznurek lub włóczka. Instrument grajka: ozdobiona kolorowymi taśmami słomka.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

  1. Prowadzący wita uczestników. Przedstawia się.
    Zabawa integracyjna:
  • Uczestnicy siadają w kole „na piasku”. Prowadzący omawia przebieg zabawy, której celem jest poznanie się uczestników.
  • Uczestnicy są marynarzami na morzu. Siedzą w siadzie skrzyżnym, delikatnie kołyszą się na boki.
  • Prowadzący trzyma kłębek włóczki lub sznurka, wypowiada głośno swoje imię. Podaje kłębek kolejnemu uczestnikowi, który również głośno się przedstawia. Reszta uczestników kołysze się na boki i uważnie słucha. Kiedy wszyscy w grupie przedstawią się, następuje budowanie sieci rybackiej. Uczestnicy kolejno turlają kłębek do wybranej osoby z grupy, głośno wypowiadając jej imię. Zabawa kończy się, kiedy uczestnicy stworzą sieć.
  1. Po zabawie integracyjnej prowadzący zaprasza do wysłuchania opowiadania o bańkowym grajku (opowiadanie wymyślone przez prowadzącego na bazie szkicu). W trakcie opowiadania prowadzący demonstruje „instrument grajka”.
     
  2. Na zakończenie opowiadania „gra” krótki koncert bańkowy (wydmuchuje bańki i równocześnie moduluje głosem – tworzy melodię). Dzieci uważnie obserwują.
    Zabawa ruchowa:
  • Dzieci dowolnie poruszają się po sali przy dźwiękach grzechotki – jak wzburzone morze.
  • Kiedy prowadzący „gra” na instrumencie, dzieci siadają i delikatnie kołyszą się na boki – wyciszają się.

Część właściwa

  1. Prowadzący zaprasza dzieci do strefy zabawy twórczej. Każdy uczestnik otrzymuje słomkę, talerzyk z klejem, papierowe i bibułowe paseczki, taśmy ozdobne.
    Zabawa:
  • Uczestnicy, jako grajkowie, ozdabiają swoje instrumenty kolorowym papierem, bibułą lub taśmą.
  • Prowadzący wlewa do kubeczków płyn do baniek. Jeszcze raz pokazuje, jak gra instrument bańkowego muzyka. Uczestnicy sami próbują zagrać melodię.
  • Prowadzący dzieli uczestników na dwie grupy. Pierwsza odgrywa wzburzone morze i łapie bańki „grane” przez drugą grupę grajków. Potem następuje zamiana.
  1. Prowadzący rozkłada płachtę białego papieru (połączone ze sobą arkusze białego brystolu), mazaki oraz bibułę  pergaminową, kubeczki z wodą, pędzle. Objaśnia zadanie:
  • Uczestnicy rysują kółka w różnych rozmiarach symbolizujące bańki.
  • Wydzierają kawałki kolorowej bibuły.
  • Bibułki układają na kółka, następnie malują pędzlem zamoczonym w wodzie. W ten sposób powstaje wersja plastyczna wizji bańkowego koncertu. W trakcie zabawy twórczej prowadzący gra na flecie (można wykorzystać podkład muzyczny).
  1. Prowadzący wykłada na arkusze miski z masą solną w 3 kolorach (żółty, czerwony, niebieski) i objaśnia zadanie.
  • Uczestnicy biorą porcję masy każdego koloru.
  • Wyrabiają palcami małe kuleczki z dwóch kolorów (żółty + niebieski, żółty + czerwony, czerwony + niebieski) i rozgniatają je, łącząc ze sobą i uzyskując barwy pochodne.
  • Dalej uczestnicy rozdrabniają masę na drobne części i rozrzucają na białej płaszczyźnie.
  • Następnie bosymi stopami rozgniatają masę, poruszając się do rytmu granego przez prowadzącego (grzechotka lub flet).

Zakończenie

Prowadzący rozkłada w strefie relaksu podkładki dla każdego uczestnika (mogą być również poduszki itp.). Objaśnia uczestnikom, że wybierają się w podróż latającym dywanem. Prosi, aby każdy uczestnik zajął wygodne miejsce na „latającym dywanie” i zamknął oczy.

Wprowadza uczestników w stan odprężenia. Posługuje się opowiadaniem.
    
Przykład: Twój dywan unosi się wysoko w chmury. Wiatr rozwiewa twoje włosy i delikatnie łaskocze cię po twarzy. Słyszysz jego dźwięk (dźwiękonaśladowcze szumy). Mijasz słońce, które jest jasne i ciepłe. Ogrzewa twoją głowę, ramiona, plecy i brzuch. Zniżasz swój lot i widzisz szczyty gór, jeziora i rzeki. Dotykasz ręką liści i kory drzew. Bezpiecznie lądujesz na ziemi. Otwórz oczy.
    
Pytania:

  • Jakie kolory miał ptak, lecący obok was?
  • Kto czuł, jak ogrzewało go słońce?
  • Udało ci się dotknąć drzew?

PERŁA KSIĘŻNICZKI

Cel główny: odczuwanie różnic konsystencji i faktur
Czynności: 

  • wyrabianie masy z produktów spożywczych,
  • badanie pomarańczy zmysłami węchu, dotyku, smaku, zapachu,
  • ugniatanie, wałkowanie, wyklejanie z masy,
  • dotykanie i manipulacja kisielem,
  • dotykanie stopami kisielu,
  • dotykanie stopami miękkiego koca,
  • dotykanie stopami chropowatej powierzchni,
  • zabawy manipulacyjne z papierem.

Aranżacja: Komnata księżniczki, szary papier oraz elementy złote, kolorowe zasłony z bibuły.
Materiały: 

  • pomarańcze (2 szt./osobę), kisiel pomarańczowy (pojemnik/3 osoby), chusta klanza,
  • mąka kukurydziana (0,5 kg/osobę), cynamon (1 szt./osobę), konewka, ciepła woda,
  • pojemniki przezroczyste (1 szt./3 osoby).

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

Rozpoczęcie – powitanie

Zabawa powitalna: uczestnicy siedzą w kole na chuście klanza, każdy na jednym kolorze. Prowadzący rozpoczyna – trzymając w dłoniach pomarańczę, głośno wypowiada swoje imię. Podaje pomarańczę kolejnej osobie, która również dokładnie obserwuje owoc i wypowiada swoje imię.

Część główna

  1. Prowadzący rozpoczyna opowiadanie, trzymając w dłoni pomarańczę:
    To cenna perła księżniczki Balbinki. Każdego dnia zabiera ją wszędzie. Kiedy idzie na spacer, kiedy gra z koleżankami w piłkę, kiedy jeździ na rowerze.

    Uczestnik:
  • bierze perłę do ręki, dokładnie się jej przygląda,
  • zapamiętuje szczegóły,
  • turla do osoby naprzeciwko, siedzącej na tym samym kolorze.
  1. Prowadzący (chowa perłę) opowiada dalej:
    Dziś księżniczka jest bardzo smutna, ponieważ nigdzie nie może znaleźć swojej perły. Próbuje sobie przypomnieć, co robiła i gdzie mogła zgubić swoją cenną perłę.
    Zabawa i ćwiczenia obustronnej koordynacji ruchowej. Prowadzący mówi, uczestnicy pokazują:
  • księżniczka siedzi i myśli (trzyma się za głowę),
  • księżniczka ociera łzy (gest ocierania łez naprzemiennie),
  • księżniczka bije brawo (cicho, mocno, głośno, słabo),
  • księżniczka wstaje i podskakuje (naprzemiennie w miejscu),
  • księżniczka maszeruje dookoła sali (szybko, powoli),
  • księżniczka obserwuje przez lornetkę (lornetki z dłoni),
  • księżniczka szuka w trawie (spacer i przykucanie),
  • księżniczka wzrusza ramionami (naprzemiennie ruch ramion),
  • księżniczka siada, jest smutna (smutna mina).

    Prowadzący opowiada:
    siężniczka nie potrafiła znaleźć swojej perły. Siedziała nad stawem i była trochę smutna. Nagle zauważyła na liściu żabę. Zapytała: Czy znalazłaś moją perłę? Na to żaba odpowiedziała: Skoro jest taka cenna, to powinnaś jej bardziej pilnować. Ale nie martw się, akurat tak się składa, że wczoraj znalazłam ją nad brzegiem stawu. Musisz ją jednak wyciągnąć sama.

    Zabawa dotykowa:
    Prowadzący stawia w strefie zabawy pojemniki z kisielem. W nich umieszczone są pomarańcze.

    Uczestnik:
  • dotyka pomarańczy i szuka perły księżniczki,
  • poznaje zmysłami węchu, smaku, dotyku konsystencję kisielu.

Część końcowa

Prowadzący opowiada:
Księżniczka długo szukała swojej perły wśród tysiąca innych, które kolekcjonowała żaba. Każdą dotykała, dokładnie oglądała, aż wreszcie znalazła tę wyjątkową – swoją perłę. Z radości postanowiła upiec ciasto i zaprosić na poczęstunek żabę oraz wszystkie swoje najlepsze koleżanki.

Zabawa dotykowa
Uczestnik:

  • wyciska do miski sok z pomarańczy, którą wyciągnął z kisielu,
  • dodaje składniki na ciasto: cynamon, mąka kukurydziana,
  • miesza składniki.

Prowadzący dodaje ciepłej wody z konewki, a uczestnik:

  • dokładnie wyrabia ciasto, aż uzyska jednolitą masę,
  • wkłada do papierowych papilotek.

Zakończenie

Prowadzący opowiada:
Księżniczka upiekła mnóstwo pysznych babeczek. Przyjęcie było udane, ponieważ przybyło dużo koleżanek oraz żaba, która znalazła perłę. Księżniczka była szczęśliwa, ale też bardzo najedzona. Poczuła, że musi odpocząć. Dzień był wyjątkowo bogaty w przygody.

Zabawa słuchowo-relaksacyjna:

  • księżniczka kładzie się wygodnie,
  • księżniczka uśmiecha się,
  • księżniczka zamyka oczy,
  • księżniczka głaszcze się po buzi,
  • księżniczka głaszcze się po brzuchu,
  • księżniczka zasypia i głośno oddycha,
  • księżniczka budzi się i ziewa,
  • księżniczka wstaje i przeciąga się,
  • księżniczka się uśmiecha.

CUKIERNIA KUKURYDZIANA

Cele główne: rozwijanie umiejętności dostrzegania związku między zapachem a smakiem oraz różnic w konsystencji i strukturze poprzez sztukę i polisensoryczną aktywność.

Czynności:

  • degustacja produktów kukurydzianych,
  • obserwacja produktów spożywczych,
  • poznawanie zapachów z zamkniętymi oczami,
  • przedstawianie struktury poprzez rysunek,
  • przedstawianie kolorów i zapachów poprzez aktywność malarską,
  • wyrabianie masy,
  • dobór dodatków zapachowych i smakowych,
  • degustacja.

Aranżacja: Cukiernia z motywem kukurydzianym: szyld z napisem, zdjęcia wypieków, czarna tablica z wypisanym asortymentem, maszyny cukiernicze z kartonów i misek oraz tektury imitujące stoły cukiernika, kartonowy piec

Materiały: Fartuszki lniane, kolba kukurydzy lub kukurydza z puszki, płatki kukurydziane, mąka kukurydziana, kredki w odcieniach żółtego, żółta farba, patyczki kosmetyczne, papier biały w rolce, talerzyki papierowe, miski przezroczyste duże, miseczki małe, kubeczki na wodę, pomarańcze, starta marchew, przyprawy: cynamon, papryka, czosnek, cukier waniliowy, kakao.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

  1. Grupa siedzi w kole. Prowadzący opowiada o niezwykłej cukierni, w której wypiekane są codziennie najlepsze na świecie kukurydziane ciasta. Ogłasza, że każdy z uczestników jest dziś cukiernikiem i bierze udział w niezwykłej pracy wypiekania ciastek na przyjęcie.
  2. Zabawa integracyjna
    Prowadzący wyjawia tajemnicę pysznych wypieków.
    Dzięki gimnastyce rąk i wspólnej zabawie cały zespół cukierników jest w tak dobrym humorze, że dzięki temu powstają te niezwykle pyszne ciasteczka.

 Uczestnicy:

  • ubierają białe fartuszki lniane,
  • stoją w kole,
  • trzymają się za ręce i obracają się w prawo x 2, następnie x 2 w lewo,
  • klaszczą 5 razy w dłonie.

    
Prowadzący trzyma drewnianą łyżkę i głośno się przedstawia hasłem: cukiernik (imię) i podaje łyżkę kolejnej osobie. Każdy uczestnik przedstawia się w ten sposób. Następnie grupa cukierników przemieszcza się po sali i wita z każdym uczestnikiem indywidualnie, podchodząc i podając rękę.

Część właściwa

  1. Prowadzący przedstawia główny produkt cukierni – kukurydzę. Omawia budowę kolby kukurydzy lub jej ziarna, zwraca uwagę na kolor, strukturę, zapach, smak. Kolejno przedstawia płatki kukurydziane oraz mąkę kukurydzianą. Uczestnicy oglądają je i badają zmysłami.
  2. Zabawa rysunkowa (kredki żółte w metalowych osłonkach, rozwinięty przez całą długość strefy zabawy pas białego papieru): uczestnicy wykonują papier ozdobny do pakowania ciasta – swobodny rysunek na papierze.
  3. Zabawa ruchowa (płatki kukurydziane):
    Uczestnicy:
  • usypują kopce z płatków,
  • dłonią formują z kopców koła,
  • przemieszczają się po sali w różnych rytmach (muzyka, tamburyn, grzechotka, kołatka),
  • stop muzyka – skok do koła.
  1. Zabawa malarska (żółta farba, patyczki kosmetyczne): uczestnicy za pomocą patyczków odzwierciedlają strukturę kukurydzy – kropkują przestrzeń w kukurydzianym kole (z poprzedniej zabawy).

Część końcowa

Uczestnicy przechodzą do strefy cukiernika. Myją ręce. Siedzą w kole. Przed każdym uczestnikiem znajdują się:

  • miska przezroczysta duża,
  • miska mała z płatkami kukurydzianymi (uczestnicy sami zbierają swoje kopce),
  • kubek z wodą.

W strefie ogólnodostępnej – talerzyki:

  • z cynamonem,
  • z cukrem waniliowym,
  • z papryką,
  • z czosnkiem,
  • z kakao,
  • z tartą marchewką,
  • miska z połówkami pomarańczy.

Każdy uczestnik kolejno wącha i smakuje dodatki.
    
W dalszej części pracy każdy cukiernik na swoim miejscu pracy:

  • ugniata płatki kukurydziane,
  • dodaje wodę,
  • wybiera ze strefy ogólnodostępnej dodatki do swojego ciasta,
  • formuje w dowolne kształty, smakuje i wącha,
  • układa na talerzykach.

Prowadzący podpisuje talerzyki, wkłada do „pieca”.

Zakończenie

Prowadzący zaprasza cukierników do relaksu po ciężkiej pracy. Usypuje w strefie zabawy ścieżkę z mąki kukurydzianej.
Uczestnicy:

  • spacerują do muzyki relaksacyjnej,
  • rysują stopami koła,
  • odciskają ślady.

Na zakończenie zajęć uczestnicy pakują „wypieki” w papier wykonany podczas pierwszych zabaw.

Zabierają je do domu.

POCIĄG SKARBÓW

Cel główny: zdobywanie umiejętności dostrzegania różnic poprzez zmysły wzroku, dotyku, węchu, słuchu.

Czynności:

  • obserwacja przedmiotów,
  • analiza i badanie przedmiotów zmysłami,
  • opis obserwowanego przedmiotu,
  • wyszukiwanie cech wyróżniających przedmioty,
  • wyszukiwanie przedmiotów i przyporządkowanie do zbioru.

Aranżacja: Kopalnia skarbów: napis, strefa zabawy – tory kolejowe, czarna pionowa ściana z wizerunkami skarbów, dzwonek, gwizdek, połączone pudełka kartonowe – pociąg, lokomotywa – karton z drzwiami, wyciętym oknem, zawieszonym dzwonkiem, tekturowa tuba o średnicy 10 cm, papierowe torby (wg liczby uczestników).

Materiały: Gąbki kuchenne, cytryny całe i w plastrach, kamyki, kawałki papieru ściernego, kolorowy, ugotowany makaron spaghetti, kasza manna.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

  1. Prowadzący wprowadza uczestników w temat zajęć. Informuje, że znajdują się w kopalni skarbów.  Są tropicielami zagadek i skarbów, a ich zadaniem będzie odkrycie, jakie skarby wydobywane są w kopalni i do czego mogą służyć.
  2. Zabawa integracyjna
    Uczestnicy siedzą w kole. Każdy uczestnik kolejno wita się z pozostałymi, wypowiadając swoje imię, dodając hasło odkrywcy dowolnym ruchem rąk, nóg, np. Alicja – klaśnięcie w kolana, w dłonie, w kolana.
    Prowadzący wprowadza opowiadanie:
    Pewnego dnia grupa poszukiwaczy natrafiła na trop kopalni skarbów, z której każdego dnia wyjeżdża pociąg pełen cennych materiałów. Przybyli na miejsce, aby dokładnie sprawdzić, jak dokładnie wyglądają skarby, gdzie dokładnie są, czym się różnią od siebie i do czego mogą służyć.
  3. Zabawa ruchowa
    Poszukiwacze stoją w dwóch rzędach lub gęsiego (w zależności od liczby osób). Prowadzący sugeruje ruch słowami:
  • ciii – chodzenie na palcach,
  • uwaga – głośne tupanie,
  • pssssss – stanie bez ruchu,
  • kuku kuku – marsz.

Część właściwa

  1. Prowadzący rozkłada na sali kartony z różnymi materiałami.
    Zabawa dotykowa. Uczestnicy:
  • spacerują po sali i odnajdują skarby,
  • dokładnie dotykają i poznają cechy szczególne każdego materiału.

Odkrywcy siadają w dwóch rzędach naprzeciwko siebie. Prowadzący zadaje pytanie: Który skarb jest:

  • miękki,
  • twardy,
  • ostry,
  • zimny,
  • ciepły,
  • mokry,
  • śliski,
  • suchy,
  • gęsty,
  • chropowaty?

Po każdym zapytaniu odkrywcy odszukują skarb i przynoszą na swoje miejsce.

  1. Prowadzący ustawia na środku strefy zabawy lokomotywę oraz złączone ze sobą kartony ze skarbami – zamknięte, z otworem na rękę. Wprowadza opowiadanie:
    Odkrywcy! Poznaliście już, jakie skarby skrywa kopalnia. Czas na to, abyście uzupełnili nimi wagony pociągu. Trafią one do największego muzeum w kraju. Za świetnie wykonaną pracę i odkrycie roku każdy odkrywca otrzyma order. Musicie dokładnie uzupełnić wagony.
  2. Zabawa dotykowa. Uczestnicy w par...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy