BAŃKOWY GRAJEK
Szkic opowiadania: W miasteczku na ryneczku ludzie się zebrali. Bańkowego grajka z uwagą słuchali, gdy ten opowiadał historię o swym instrumencie, którego znalazł w morza odmęcie. Podobno grały na nim syreny, w czasie gdy morze wzburzone, aby ukołysać fale spienione. Z instrumentu bańki wraz z muzyką płyną i koncert staje się magiczną chwilą.
W trakcie warsztatów „Bańkowy grajek” uczestnicy wykonają swoje instrumenty. W czasie zabawy malarskiej i rysunkowej przedstawią na dużym formacie swoją wizję koncertu bańkowego. Zabawa oparta na opowiadaniu.
Cele główne: rozwijanie uważnego słuchania, obserwacji, wyobraźni. Dostrzeganie różnic dźwiękowych.
Czynności:
POLECAMY
- uważne słuchanie,
- zmiana przekazu werbalnego w formę rysunkową,
- poprawne stosowanie materiałów plastycznych,
- poprawne posługiwanie się narzędziami: pędzel, nożyczki,
- podejmowanie działań twórczych.
Aranżacja: Stylizacja morska. Niebieskie i białe akcenty. Minimalistyczna forma. Piasek – kasza manna.
Materiały: Arkusze (6–8 sztuk w zależności od liczby osób) białego brystolu złączone ze sobą, słomki, taśma ozdobna, bibuła kolorowa, pędzelki, klej, talerzyki papierowe, płyn do baniek, kubeczki papierowe, kubeczki na wodę, farby tempery dla dzieci (+1). Flet. grzechotka, sznurek lub włóczka. Instrument grajka: ozdobiona kolorowymi taśmami słomka.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Część wstępna
- Prowadzący wita uczestników. Przedstawia się.
Zabawa integracyjna:
- Uczestnicy siadają w kole „na piasku”. Prowadzący omawia przebieg zabawy, której celem jest poznanie się uczestników.
- Uczestnicy są marynarzami na morzu. Siedzą w siadzie skrzyżnym, delikatnie kołyszą się na boki.
- Prowadzący trzyma kłębek włóczki lub sznurka, wypowiada głośno swoje imię. Podaje kłębek kolejnemu uczestnikowi, który również głośno się przedstawia. Reszta uczestników kołysze się na boki i uważnie słucha. Kiedy wszyscy w grupie przedstawią się, następuje budowanie sieci rybackiej. Uczestnicy kolejno turlają kłębek do wybranej osoby z grupy, głośno wypowiadając jej imię. Zabawa kończy się, kiedy uczestnicy stworzą sieć.
- Po zabawie integracyjnej prowadzący zaprasza do wysłuchania opowiadania o bańkowym grajku (opowiadanie wymyślone przez prowadzącego na bazie szkicu). W trakcie opowiadania prowadzący demonstruje „instrument grajka”.
- Na zakończenie opowiadania „gra” krótki koncert bańkowy (wydmuchuje bańki i równocześnie moduluje głosem – tworzy melodię). Dzieci uważnie obserwują.
Zabawa ruchowa:
- Dzieci dowolnie poruszają się po sali przy dźwiękach grzechotki – jak wzburzone morze.
- Kiedy prowadzący „gra” na instrumencie, dzieci siadają i delikatnie kołyszą się na boki – wyciszają się.
Część właściwa
- Prowadzący zaprasza dzieci do strefy zabawy twórczej. Każdy uczestnik otrzymuje słomkę, talerzyk z klejem, papierowe i bibułowe paseczki, taśmy ozdobne.
Zabawa:
- Uczestnicy, jako grajkowie, ozdabiają swoje instrumenty kolorowym papierem, bibułą lub taśmą.
- Prowadzący wlewa do kubeczków płyn do baniek. Jeszcze raz pokazuje, jak gra instrument bańkowego muzyka. Uczestnicy sami próbują zagrać melodię.
- Prowadzący dzieli uczestników na dwie grupy. Pierwsza odgrywa wzburzone morze i łapie bańki „grane” przez drugą grupę grajków. Potem następuje zamiana.
- Prowadzący rozkłada płachtę białego papieru (połączone ze sobą arkusze białego brystolu), mazaki oraz bibułę pergaminową, kubeczki z wodą, pędzle. Objaśnia zadanie:
- Uczestnicy rysują kółka w różnych rozmiarach symbolizujące bańki.
- Wydzierają kawałki kolorowej bibuły.
- Bibułki układają na kółka, następnie malują pędzlem zamoczonym w wodzie. W ten sposób powstaje wersja plastyczna wizji bańkowego koncertu. W trakcie zabawy twórczej prowadzący gra na flecie (można wykorzystać podkład muzyczny).
- Prowadząc...