Bazą każdej koncepcji programu wychowania przedszkolnego jest stosowne rozporządzenie ministra1, które nie wskazuje konkretnych treści jako obowiązkowych, ale wyznacza zadania do realizacji przez przedszkola, które obligują samych nauczycieli i autorów programów wychowania przedszkolnego do doboru treści wynikających z tych zadań. Rozumienie zatem zadań z podstawy programowej jest istotne dla samej koncepcji doboru treści przez autora programu wychowania przedszkolnego, jak i przez samego nauczyciela. Przedszkole to nie miejsce na każdy rodzaj treści, a nauczyciel to nie osoba ucząca wszystkiego, ale partner dla rodziców, wspomagający proces wychowania ich dziecka.
W zbiorze zadań podstawy programowej wychowania przedszkolnego odnoszących się do doboru treści w sposób szczególny zwrócić należy uwagę na dwa: zadanie 5. i zadanie 14. Oba zadania poruszą istotne zagadnienia dotyczące sposobu doboru treści i ewentualnego ich poszerzania za zgodą rodziców. Zadania te warunkują pracę autora nad przygotowywanym programem wychowania przedszkolnego, dając mu istotne wskazówki, co czynić może, a co np. dozwolone nie jest. Przeanalizujmy zatem pierwsze ze wspomnianych zadań podstawy programowej, przytaczając konkretny zapis zawarty w akcie normatywnym:
Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adek...
Podstawowe zagadnienia regulujące dobór treści do pracy z dzieckiem w przedszkolu
Programy wychowania przedszkolnego oferują nauczycielom koncepcję pracy z dziećmi w oparciu o zaproponowane przez nich treści, ze wskazaniem technik czy metod pracy. Koncepcja programu jest wynikiem twórczej aktywności autora, jego wizji wspierania rozwoju dziecka opartej na podstawach naukowych oraz metodycznych wskazówkach.
Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.