Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

10 listopada 2020

NR 60 (Listopad 2020)

Pobrudzone świnki
Konspekt zajęć

Cel ogólny:
Wsparcie całościowego rozwoju podczas eksploracji elementów techniki i środowiska
Cele operacyjne – doświadczenia w obszarach rozwojowych:
W obszarze fizycznym dziecko:
  • dotyka, spaceruje, pląsa, biega,
  • zbiera, stempluje dłonią, kreśli, składa, odcina, docina,
  • układa, konstruuje, przesuwa, przylepia
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • cieszy się, śmieje, zachwyca,
  • wyraża radość poprzez wspólne formy przyjęte w przedszkolu i indywidualnie,
  • wyraża zadowolenie, podziw poprzez wspólne formy przyjęte w przedszkolu i indywidualnie
W obszarze społecznym dziecko: 
  • czeka na swoją kolej, przyjmuje plan działania,
  • pomaga i współdziała, respektuje plan działania, 
  • wyraża podziękowanie za wspólną zabawę i pracę
W obszarze poznawczym dziecko:
  • przelicza, szacuje, klasyfikuje, porównuje,
  • konstruuje obraz, wykorzystuje znaczenie wyrazów: obok, pomiędzy, dalej, bliżej, mniejszy, większy,
  • rozmawia, tworzy wypowiedzi na temat efektu swojego działania, nadaje znaczenie efektom swojego działania, zadaje pytania, wyjaśnia, słucha, podejmuje decyzje, czyta obraz
Metody i techniki:
Wybrane techniki systemu Edukacja przez ruch 
Narzędzia i materiały:
Papier pakowy lub biały w dużych arkuszach – tyle arkuszy, ile grup dzieci (4-osobowych), papierowe koła na świnki o średnicy: 150 mm, 120 mm, 100 mm, 50 mm, 30 mm, 20 mm lub obręcze do wykonania kół, czarna i brązowa farba, kredki pastelowe: czarne, brązowe, szare, różowe w różnych odcieniach, kleje, odtwarzacz, płyta do systemu EPR CD VI, utwory (The Silver Spear – taniec reel jako melodia A, La monchalante Emmanuel Pariselle jako melodia B) 

 

POLECAMY

Planowane sytuacje edukacyjne

W ogrodzie przedszkolnym 

  • Swobodna zabawa
  • Ćwiczenia rytmiczne stemplowanie dłonią – „Łapiemy muchę”

Eksperymenty w zakresie planowania ruchu:
–    Zamach dłonią w powietrzu – naśladowanie łapania muchy. 
–    Odcisk dłoni – na piasku w piaskownicy (indywidualnie, z nauczycielem, w małej grupie). 
–    Odcisk dłoni – wodą na asfalcie, desce itp. (indywidualnie, z nauczycielem, w małej grupie).
–    Bieganie po ogrodzie, w przestrzeni – naśladowanie łapania muchy.

W sali przedszkolnej 

Zabawa interakcyjna z elementami ćwiczeń grafomotorycznych. Łapiemy muchę 

Dzieci pląsają po sali i naśladują łapanie muchy, pląsają wokół stołu w rytm skocznej muzyki A.  Na stole nauczyciel przykleił duży papier pakowy. Podczas pauzy w muzyce dzieci uderzają jedną dłonią papier, stawiają dłoń na papierze. Pomiędzy palcami i dłońmi dzieci kreślą lot uciekającej muchy (serpentynę). Podczas kreślenia jedna dłoń przez cały czas ułożona jest na papierze. 

Fot. 1. Karta pracy po zabawie – rysunek poglądowy 

 

  • Ćwiczenia w wyobrażaniu i nadawaniu znaczeń – prezentacja przygotowanych kart pracy i rozmowa na ich temat:

–    nadawanie znaczeń, np. ucieczka muchy, bałagan, pobrudzone dłonie, tutaj była brudna świnka itd.,
–    wybór pomysłu do wspólnej realizacji np. brudne świnki,
–    przyjęcie planu działania – konstrukcji świnek – na podstawie obserwacji modelu origami płaskie z koła: np. gruby brzuch, biały pyszczek, mały ogon,
–    prezentacja modelu świnki przez nauczyciela.

Fot. 2. Konstrukcja świnki origami płaskiego z koła

Zabawa interakcyjna z elementami ćwiczeń grafomotorycznych – kreślenie rytmicznej spirali, matematycznych

    Dzieci kreślą rytmiczną spiralkę na przygotowanych przez nauczyciela papierowych kołach lub w obrębie przygotowanych obręczy. Kreślenie odbywa się przy muzyce B. Przed kreśleniem dzieci klasyfikują, porównują i przyporządkowują koła lub obręcze do części składowych modelu świnki, a także przy muzyce planują ruch, kreśląc palcem w przestrzeni. 

    Jeżeli dzieci kreślą spirale (ślimaczki) we wnętrzach obręczy, zamieniają się od czasu do czasu obręczami, aby wykreślić wszystkie potrzebne rozmiary kół. To rozwiązanie proponuję jednak dla starszych przedszkolaków.

    Młodsze powinny manipulować gotowymi kołami. 

    Jeżeli dzieci kreślą spirale (ślimaczki) na przygotowanych przez nauczyciela kołach, w trakcie kreślenia nauczyciel wskazuje dzieciom, po którym kole mają kreślić:
    –    Mucha lata koło brzucha – dzieci kreślą po kole dużym, przeznaczonym do budowy brzucha świnki.
    –    Mucha lata koło głowy – dzieci kreślą po kole przeznaczonym na głowę świnki.
    –    Mucha lata koło ucha… itd. 

    • Zabawa konstrukcyjna

    Każde dziecko konstruuje świnkę (origami płaskie z koła) w miejscu, gdzie ułożona była wcześniej jego dłoń, wykorzystując pokolorowane koła. Przekształca model, zmienia i tworzy własne rozwiązanie konstrukcyjne. 
    Jeżeli dzieci kreśliły koła przy pomocy obręczy, pierwszym etapem zabawy konstrukcyjnej jes...

    Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

    Co zyskasz, kupując prenumeratę?
    • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
    • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
    • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
    • ...i wiele więcej!
    Sprawdź

    Przypisy