Przygotowując się do zajęć muzycznych, często tworzę mapę myśli, na której staram się zebrać wszystkie pomysły, sposoby opracowania tematu i wykorzystania rekwizytu. Taki proces pozwala mi na uporządkowanie własnych myśli, pomaga w zebraniu jak największej liczby pomysłów na ćwiczenia i zabawy, ułatwia ich systematyzację i wykorzystanie zgodnie z zasadą stopniowania trudności. Nie zawsze wykorzystuję wszystkie obszary inspiracji, ale często, tworząc mapę myśli, zapisuję pomysły, rysuję powiązania tematu muzycznego z innymi obszarami wiedzy, literaturą, naukami matematycznymi czy przyrodniczymi. Dzięki temu łatwiej realizuję założenia nauczania zintegrowanego.
Muzyczną podróż możemy rozpocząć od znanej zabawy integracyjnej, która jest wykorzystywana w pedagogice zabawy. Dzieci wraz z nauczycielem stoją w kole. Nauczyciel przekazuje muszlę, a osoba, która trzyma ją w ręce, mówi słowo, które kojarzy jej się z wakacyjnym ws...