Pies Plamek rozpoczyna przygodę w przedszkolu!

Pierwsze zajęcia rozwijające empatię wobec zwierząt ze scenariuszem zajęć

Scenariusze

Dawno, dawno temu człowiek uważał siebie za gatunek zupełnie odrębny od zwierząt, niezwiązany ze światem przyrody. Antro- pocentrycznie stawialiśmy siebie na pierwszym planie, koncentrując wszelkie doczesne sprawy na dobrobycie homo sapiens, tymczasem zwierzęta pełniły funkcje użytkowe (krowy, świnie, konie, psy) albo zagrażające ludzkiemu życiu (niedźwiedzie, wilki, węże). Współczesny człowiek się zmienia. Transformuje swoje myślenie w kierunku posthumanistycznym – zauważa silne podobieństwo z innymi zwierzętami, a nawet czuje odpowiedzialność za losy przyrody. Wiemy już, że wiele stworzeń ma uczucia, cierpią na choroby podobne do naszych, wiążą się ze swoimi partnerami i budują relacje społeczne w grupach, ich zabijanie prowadzi do wymierania gatunków i ma to wpływ na cały ekosystem. Staliśmy się wrażliwi na ich dobro. Co więcej, zaczęliśmy traktować domowe zwierzęta jak członków rodziny. Powstał nowy rodzaj relacji społecznych1.

1Zwierzęta odgrywają ogromną rolę w procesach socjalizacyjnych maluchów. Wystarczy spojrzeć na półki w księgarniach. Większość współczesnych książek dla dzieci, jak również utworów sprzed kilku wieków opowiada o zantropomorfizowanych postaciach zwierzęcych. Są one obecne w bajkach, baśniach, wyliczankach, wierszykach, piosenkach, legendach, gawędach, przypowiastkach i filmach animowanych. Niektórzy bohaterowie zwierzęcy uniwersalnie odzwierciedlają ludzkie cechy, np. lis zawsze jest cwany i przebiegły, pies jest wierny, kot zarozumiały, sarna łagodna i niewinna, sowa mądra itp. Opowieści z nowymi bohaterami często wykorzystują określone cechy zwierząt, kluczowe dla tworzonej fabuły, tak jak nieśmiały Leon Kameleon i pewny siebie Dzik Tadzik z bajki terapeutycznej zawartej w tym numerze „Wychowania w Przedszkolu”. 

POLECAMY

Zwierzęta żyjące w domach z rodzinami wpływają na rozwój emocjonalny nie tylko dzieci, ale też młodzieży, a nawet dorosłych. Przyjęcie do domu psa, kota czy nawet żółwia i opieka nad nimi uczy empatii, odpowiedzialności i pomaga w kształtowaniu postaw prospołecznych2. Jako kynoterapeutka widzę ten szczególny rodzaj oddziaływania każdego dnia w swojej pracy zawodowej podczas realizacji terapii i edukacji z psami w przedszkolach i placówkach specjalistycznych. Spotkania z czworonogami dostarczają wielu pozytywnych emocji, redukują napięcia, podwyższają lub obniżają ciśnienie, uwrażliwiają podopiecznych na dobro i bezpieczeństwo zwierząt, łagodzą stany lękowe i obniżają odczuwalny poziom stresu. Co równie ważne, obcowanie ze światem fauny intensyfikuje naturalną ciekawość maluchów i wzbudza zainteresowanie o charakterze edukacyjnym. Dzieci pragną wiedzieć więcej i więcej o psach, kotach, żyrafach, aligatorach, pingwinach, wielorybach, a nawet dinozaurach. 

Bywa jednak, że w swojej pracy dostrzegam przeniesienie negatywnych wzorców zachowania wobec zwierząt z rodziców na dzieci. Zdarza się, że na zajęciach jeden z moich psów kładzie się na rozłożonych planszach, a nawet je rozkopuje, robiąc przy tym pocieszny bałagan. Większość maluchów reaguje na takie zachowanie śmiechem, ale są też takie, które niechlujnie porozrzucane pomoce dydaktyczne irytują i które wściekają się na psa. Słyszałam wówczas: A mój tata bije naszego psa, jak jest niegrzeczny albo Kiedy nasz pies ostatnio narozrabiał, tata wystawił go na balkon (była zima). Jeżeli czło...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI