Spotykamy je o każdej porze roku, przebywają w sąsiedztwie naszych domów i codziennie mamy okazję, aby je poobserwować. O kim mowa? Wróble – to bohaterowie naszego projektu. Ptaki wszystkim znane i wydawałoby się, że dużo o nich wiemy. Czy tak jest naprawdę? Przyroda daje nam możliwość przyglądania się tym ptakom często odwiedzającym nasze ogrody, balkony, parki. To ptaki spotykane w centrach miast. Wróble po prostu z nami są i zapewne stąd przekonanie, że wiemy o nich wiele. Te puszyste kuleczki, szczególnie dobrze widoczne na śniegu, zainspirowały nas do bliższego ich poznania.
POLECAMY
Etap I – rozpoczęcie projektu
- Wybór tematu „Wróble”.
Gdy byliśmy z dziećmi na spacerze w parku, zaobserwowaliśmy dość liczną gromadkę ptaków. Wszyscy przyglądaliśmy się ich zachowaniu i wyglądowi. Ponieważ zdania co do ich nazwy były podzielone, zrobiłam kilka zdjęć, aby w przedszkolu pomogły nam one w znalezieniu odpowiedzi na pytanie: Co to za ptaki? Gdy już dowiedzieliśmy się, że są to wróble, pojawiło się kolejne pytanie: Co wiemy o wróblach? I tak oto w toku rozmowy stwierdziliśmy, że odpowiedzi na wszystkie nasze pytania znajdziemy podczas realizacji projektu „Wróble”. Propozycja rozpoczęcia projektu została przyjęta z radością i wszyscy z zapałem przystąpili do działania.
Rozpoczęliśmy projekt od przygotowania przez dzieci zaproszeń dla rodziców. Zachęcaliśmy ich do współdziałania z nami w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania oraz w podejmowaniu różnego rodzaju zadań badawczych. Ozdobą zaproszeń były wróble narysowane przez dzieci pastelami olejnymi. - Rozbudzenie ciekawości dzieci.
Nauczyciel czyta dzieciom wiersze lub opowiadania o wróblach. Opowiada także o swoich codziennych obserwacjach ptaków podczas porannej drogi do przedszkola. Dzieci włączają się do rozmowy o ptakach i przytaczają przykłady swoich spostrzeżeń i przygód z wróblami. - Wędrówka tematyczna.
Zainteresowanie tematem przełożyło się na aktywność poszukiwawczą. W sali mamy bogaty zbiór książek oraz albumów przyrodniczych, które stały się dla nas pierwszym źródłem informacji o wróblach.
Oto przykładowe wypowiedzi dzieci:
– Ja codziennie widzę wróble na naszym placu zabaw przed domem.
– My często chodzimy do parku i tam zawsze są wróble.
–...