Odkrywamy świat przyrody. Projekt „Trawa”

Scenariusze

Rozmawiając z dziećmi o otaczającej nas przyrodzie pytamy o cechy charakterystyczne danego środowiska. Zapytałam dzieci: Co zauważamy zarówno w ogrodzie, w parku, jak i w centrach miast? W odpowiedzi udzielonej przez dzieci wymienione zostały trawa, drzewa i kwiaty. Trawa jest tak powszechna w naszym otoczeniu, że mamy wrażenie, iż to po prostu ładny, miękki, zielony dywan. I to właśnie w przyrodzie jest piękne, że coś, z czym stykamy się na co dzień i co wydaje się tak oczywiste, w rzeczywistości jest niezwykłe i skrywa wiele tajemnic i obszarów do zbadania. Wybierzemy się do centrum ogrodniczego, założymy trawnik w wydzielonej części ogródka oraz w małych skrzynkach w sali, poznamy różne ciekawie wyglądające odmiany traw, odwiedzimy ogródek działkowy jednego z naszych ekspertów i skorzystamy z zaproszenia na minipiknik na trawie. Dowiemy się, kto wybrał sobie trawnik jako miejsce do zamieszkania. Trawa jest naszym obszarem badawczym w tym miesiącu i do poznania jej niektórych gatunków serdecznie zapraszam.

Etap I – rozpoczęcie projektu

Wybór tematu „Trawa”

Pomysł na projekt badawczy ma swój początek w ogrodzie przedszkolnym. Dzieci już drugi dzień obserwowały pana Piotra, który rozsiewał trawę w jednej z części ogrodu. Zapytany przez dzieci, co robi i dlaczego, wyjaśnił wszystkim, jaki jest cel jego pracy. Rozmowa miała swój ciąg dalszy w sali, a zainteresowana trawą i naszym przedszkolnym trawnikiem była cała grupa. W taki oto sposób dzieci wyraziły chęć bliższego poznania tematu „Trawa”. 

Zgodnie z zasadami realizowanych dotąd projektów o przystąpieniu do projektu „Trawa” zostali poinformowani rodzice. Dzieci przygotowały techniką collage’u zaproszenia do udziału w projekcie, które osobiście przekazywały rodzicom. 
 

POLECAMY

Zdj. 1. Trawnik z rolki


Rozbudzenie ciekawości dzieci 

Rozmowy o trawie uświadomiły dzieciom, że trawę możemy zobaczyć w bardzo wielu miejscach. Wśród wymienianych miejsc znalazły się np. podwórka obok domów, place zabaw, boiska do gry w piłkę nożną, łąki – polany w parkach, okolice rzek i jezior, ogródki działkowe, a nawet pasy zieleni w miastach. 
Rozpoczęła się eksploracja literatury o tematyce przyrodniczej zgromadzonej w przedszkolu. Poszukiwaliśmy oczywiście ilustracji przedstawiających obszary ziemi porośnięte trawą. Okazało się, że trawa ma różne kolory, może być także wysoka i bardzo dekoracyjna. Dzieci podjęły decyzję, aby nasz projekt nosił nazwę „Jaka piękna trawa”. 

Rozpoczęliśmy także przygotowywania do wycieczki do centrum ogrodniczego (oglądanie działu „trawy” – szczegółowe umówienie terminu i udostępnienie ww. działu tylko nam). Gdyby było to niemożliwe ze względów pandemicznych, próbki różnych traw zostaną dostarczone do przedszkola przez jednego z ojców – naszego eksperta. 

Wędrówka tematyczna

Podczas pobytu w ogrodzie oraz spacerów dzieci obserwowały trawniki i miejsca porośnięte trawą. Zaczęliśmy też fotografować takie miejsca. Dzieci dzieliły się wrażeniami z dokonanych obserwacji:

  • Widziałem trawy wysokie, ale między nimi były takie puste miejsca, gdzie trawa nie rosła.
  • Były też trawy niskie, krótkie i miały ciemniejszy kolor niż te wysokie.
  • A w parku to były całkiem podeptane trawy, aż taka ścieżka się zrobiła.
  • Niektóre trawy mają jasny kolor, a inne ciemny.
  • W naszym przedszkolnym ogrodzie w donicach też są trzy różne trawy i mają też różne kolory.
  • W...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI