Etap I – rozpoczęcie projektu
Wybór tematu „Trawa”
Pomysł na projekt badawczy ma swój początek w ogrodzie przedszkolnym. Dzieci już drugi dzień obserwowały pana Piotra, który rozsiewał trawę w jednej z części ogrodu. Zapytany przez dzieci, co robi i dlaczego, wyjaśnił wszystkim, jaki jest cel jego pracy. Rozmowa miała swój ciąg dalszy w sali, a zainteresowana trawą i naszym przedszkolnym trawnikiem była cała grupa. W taki oto sposób dzieci wyraziły chęć bliższego poznania tematu „Trawa”.
Zgodnie z zasadami realizowanych dotąd projektów o przystąpieniu do projektu „Trawa” zostali poinformowani rodzice. Dzieci przygotowały techniką collage’u zaproszenia do udziału w projekcie, które osobiście przekazywały rodzicom.
POLECAMY

Rozbudzenie ciekawości dzieci
Rozmowy o trawie uświadomiły dzieciom, że trawę możemy zobaczyć w bardzo wielu miejscach. Wśród wymienianych miejsc znalazły się np. podwórka obok domów, place zabaw, boiska do gry w piłkę nożną, łąki – polany w parkach, okolice rzek i jezior, ogródki działkowe, a nawet pasy zieleni w miastach.
Rozpoczęła się eksploracja literatury o tematyce przyrodniczej zgromadzonej w przedszkolu. Poszukiwaliśmy oczywiście ilustracji przedstawiających obszary ziemi porośnięte trawą. Okazało się, że trawa ma różne kolory, może być także wysoka i bardzo dekoracyjna. Dzieci podjęły decyzję, aby nasz projekt nosił nazwę „Jaka piękna trawa”.
Rozpoczęliśmy także przygotowywania do wycieczki do centrum ogrodniczego (oglądanie działu „trawy” – szczegółowe umówienie terminu i udostępnienie ww. działu tylko nam). Gdyby było to niemożliwe ze względów pandemicznych, próbki różnych traw zostaną dostarczone do przedszkola przez jednego z ojców – naszego eksperta.
Wędrówka tematyczna
Podczas pobytu w ogrodzie oraz spacerów dzieci obserwowały trawniki i miejsca porośnięte trawą. Zaczęliśmy też fotografować takie miejsca. Dzieci dzieliły się wrażeniami z dokonanych obserwacji:
- Widziałem trawy wysokie, ale między nimi były takie puste miejsca, gdzie trawa nie rosła.
- Były też trawy niskie, krótkie i miały ciemniejszy kolor niż te wysokie.
- A w parku to były całkiem podeptane trawy, aż taka ścieżka się zrobiła.
- Niektóre trawy mają jasny kolor, a inne ciemny.
- W naszym przedszkolnym ogrodzie w donicach też są trzy różne trawy i mają też różne kolory.
- W...