Etap I – rozpoczęcie projektu
- Wybór tematu „Śnieg”.
Dzieci systematycznie prowadzą kalendarz pogody i jej zmienność jest dla wszystkich oczywista. Jednak to, co zobaczyliśmy pewnego poranka, było dla całej grupy ogromnym zaskoczeniem i niespodzianką. Nocne opady śniegu sprawiły, że wszystko wokół było białe. Po sprawdzeniu prognozy pogody na najbliższe dni okazało się, że to dopiero początek opadów śniegu. Dzieci rozmawiały
o śniegu, a nawet zaśpiewały znaną im już piosenkę o zimie.
POLECAMY
Następnego dnia śniegu było jeszcze więcej i dzieci wciąż o nim rozmawiały. Nauczycielka zapytała, czy chciałyby zdobyć więcej informacji na temat śniegu i bliżej mu się przyjrzeć. Dzieci z radością zaakceptowały propozycję.
Kolejnym krokiem było poinformowanie rodziców o przystąpieniu do realizacji projektu „Śnieg” oraz zaproszenie ich do aktywnego w nim udziału.
- Rozbudzenie ciekawości dzieci.
Nauczycielka opowiada o śladach na śniegu, które zauważyła, idąc do przedszkola. Dzieci również chętnie wypowiadają się na temat swoich spostrzeżeń i zabaw na śniegu.
- Wędrówka tematyczna.
Dzieci są zapraszane do dzielenia się wiadomościami posiadanymi na temat śniegu i prezentowania ich w dowolny sposób – poprzez taniec, wiersz, piosenkę itp.
– Ja bawiłem się wczoraj na śniegu, aż moje rękawiczki byłe mokre i musiałem wracać do domu.
– Z mamą przed domem ulepiliśmy bałwana, ale on ma tylko dwie kule. Jedna to brzuch, a druga to głowa.
– Mój tata wyciągnął z garażu karmnik dla ptaków i razem przyczepialiśmy go do płotu. Bo jak jest śnieg, to ptaki nie mogą znaleźć pożywienia.
– A ja z bratem robiłam ślady na śniegu w różne wzory i buty nam przemokły.
– Moja mama i ja oglądaliśmy śnieg z bliska, jakie on ma ciekawe wzorki.
- Tworzenie siatki wiedzy: „Co już wiemy?”.
Każda informacja przekazywana przez dzieci na temat śniegu jest zapisywana przez nauczycielkę. W ten sposób zaczynamy tworzyć siatkę wie...