Odkrywamy świat przyrody Projekt „Śnieg”

Scenariusze

Śnieg jest zawsze przez dzieci oczekiwany i radośnie przez nie witany. Czasem pada już w listopadzie, a czasem dopiero w styczniu lub lutym. Tak naprawdę nie wiemy, kiedy natura nas zaskoczy. Korzystajmy z dziećmi z każdego śnieżnego dnia, aby nasi milusińscy mogli lepić, budować, oglądać płatki śniegu, poznać jego temperaturę i strukturę. Dajmy dzieciom możliwość zaobserwowania, kiedy można ze śniegu coś ulepić, a kiedy przesypuje się nam w dłoniach i dlaczego tak się dzieje. Jakby na zapas przygotujmy się do ewentualnego rozpoczęcia projektu „Śnieg”, a ja zapraszam wszystkich do zapoznania się z moją propozycją zajęć realizowanych metodą projektów. 

Etap I – rozpoczęcie projektu

  • Wybór tematu „Śnieg”. 

Dzieci systematycznie prowadzą kalendarz pogody i jej zmienność jest dla wszystkich oczywista. Jednak to, co zobaczyliśmy pewnego poranka, było dla całej grupy ogromnym zaskoczeniem i niespodzianką. Nocne opady śniegu sprawiły, że wszystko wokół było białe. Po sprawdzeniu prognozy pogody na najbliższe dni okazało się, że to dopiero początek opadów śniegu. Dzieci rozmawiały 
o śniegu, a nawet zaśpiewały znaną im już piosenkę o zimie. 

POLECAMY

Następnego dnia śniegu było jeszcze więcej i dzieci wciąż o nim rozmawiały. Nauczycielka zapytała, czy chciałyby zdobyć więcej informacji na temat śniegu i bliżej mu się przyjrzeć. Dzieci z radością zaakceptowały propozycję. 

Kolejnym krokiem było poinformowanie rodziców o przystąpieniu do realizacji projektu „Śnieg” oraz zaproszenie ich do aktywnego w nim udziału.

  • Rozbudzenie ciekawości dzieci. 

Nauczycielka opowiada o śladach na śniegu, które zauważyła, idąc do przedszkola. Dzieci również chętnie wypowiadają się na temat swoich spostrzeżeń i zabaw na śniegu. 

  • Wędrówka tematyczna. 

Dzieci są zapraszane do dzielenia się wiadomościami posiadanymi na temat śniegu i prezentowania ich w dowolny sposób – poprzez taniec, wiersz, piosenkę itp. 
–    Ja bawiłem się wczoraj na śniegu, aż moje rękawiczki byłe mokre i musiałem wracać do domu. 
–    Z mamą przed domem ulepiliśmy bałwana, ale on ma tylko dwie kule. Jedna to brzuch, a druga to głowa. 
–    Mój tata wyciągnął z garażu karmnik dla ptaków i razem przyczepialiśmy go do płotu. Bo jak jest śnieg, to ptaki nie mogą znaleźć pożywienia.
–    A ja z bratem robiłam ślady na śniegu w różne wzory i buty nam przemokły. 
–    Moja mama i ja oglądaliśmy śnieg z bliska, jakie on ma ciekawe wzorki. 

  • Tworzenie siatki wiedzy: „Co już wiemy?”. 

Każda informacja przekazywana przez dzieci na temat śniegu jest zapisywana przez nauczycielkę. W ten sposób zaczynamy tworzyć siatkę wie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI