Odkrywamy świat przyrody. Projekt „Oczyszczanie wody”

Scenariusze

Woda jest potrzebna do życia ludziom, zwierzętom oraz roślinom. Zmiany pór roku są z nią nierozerwalnie związane. Jak bardzo wszyscy potrzebujemy wody, dzieci dobrze już wiedzą. Problem zaczyna się w momencie, gdy wokół nas coraz częściej spotykamy wodę zanieczyszczoną. Taka woda nie nadaje się do picia, gotowania posiłków, a nawet do prania czy sprzątania.

Nasz projekt badawczy będzie dotyczył właśnie tematu brudnej wody, a w szczególności jej oczyszczania. I chociaż to zagadnienie naprawdę złożone, to my będziemy poszukiwać sposobów na sprawdzenie jakości wody i wnikliwe obserwacje na miarę naszych możliwości. Proponowane aktywności zapewne przypadną dzieciom do gustu, bo kto nie lubi zajęć z wykorzystaniem ziemi, piasku czy gliny. Można tu dać upust kreatywności i dowolnie modyfikować warstwy tworzonych filtrów. Życzę aktywnej działalności badawczej w grupach i sukcesów w obserwacjach małych hydrologów. 

POLECAMY

Etap I – rozpoczęcie projektu

  • Wybór tematu „Oczyszczanie wody”. 
    W nocy padał deszcz i wiał wiatr. Wiele dzieci spostrzegło, że na kałużach unosi się żółty pył. Pojawiły się pytania: Czy ten pył zanieczyszcza tylko kałuże? Czy jest szkodliwy? Co to za pył? Następnego dnia sprawa pyłu powróciła, a dzieci były jeszcze bardziej zaangażowane w rozmowę na ten temat. 
    Żeby nie snuć błędnych domysłów, dzieci zostały zapytane, czy chcą zbadać temat zanieczyszczenia wody w kałużach i nie tylko. Pomysł realizacji projektu bardzo się dzieciom spodobał i zatwierdziły jego temat do realizacji. 
    Zgodnie z naszymi zasadami o przystąpieniu do realizacji projektu zostali poinformowani rodzice. Dzieci przygotowały zaproszenia dla rodziców do udziału w projekcie, które wykonały techniką collage’u. 
     
  • Rozbudzenie ciekawości dzieci. 
    Dzieci słuchają opowiadania nauczycielki o tym, jak bardzo wszyscy potrzebujemy czystej wody, bo troska o jakość wody jest dziś niezwykle istotną sprawą. Dzieci włączają się do rozmowy i przytaczają zapamiętane przykłady, kiedy zaobserwowały zanieczyszczoną wodę w rzece lub innym akwenie. 
     
  • Wędrówka tematyczna.
    W zgromadzonych w sali książkach i czasopismach dla dzieci poszukujemy ilustracji przedstawiających morza, rzeki, jeziora, górskie źródła, wodospady. Zwracamy uwagę na ilustracje przedstawiające czystą i zanieczyszczoną wodę. Porównujemy ilustracje. Słuchamy także wierszy i piosenek o zdrowej wodzie, morzu i rzece. 

Oto przykładowe wypowiedzi dzieci:
–    W czasie wakacji byliśmy nad jeziorem i tam widziałem taką jak na tym obrazku brudną wodę. 
–    Ja widziałam w naszym morzu, jak w wodzie pływały butelki plastikowe i reklamówki foliowe.
–    Ja to tylko brudną rzekę widziałam na takim filmie o tym, jak z fabryki ścieki są wylewane do rzeki. 
–    Bo jak się jest nad wodą, to wszystkie swoje papierki, puste butelki i inne odpadki trzeba zabierać ze sobą i potem do odpowiedniego pojemnika wrzucać te odpadki.
–    Ale to nie wszyscy tak robią i dlatego ciągle się o tym przypomina. 
–    Czysta woda jest potrzebna do życia i dlatego każdy powinien o nią dbać i też oszczędzać wodę, tak mówią moi rodzice.

  • Tworzenie s...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI