Jesień wokół nas
Wkroczyliśmy w nowy rok szkolny, a piękny wrzesień i październik swoją urokliwą kolorystyką umila nam przejście z lata do jesieni. To bardzo kolorowe miesiące, zaprasza- jące do zgłębiania sekretów otaczającej nas przyrody. Dzieci bardzo chętnie angażują się w działania projektowe, odgrywając role odkrywcy i badacza. Wszyscy życzymy sobie, aby w nowym roku szkolnym pracować stacjonarnie, gdyby jednak stało się inaczej, proszę pamiętać, że działania wymienione w projektach możemy realizować w formie zadań proponowanych zdalnie. Wszelkie poszukiwania, badania i ćwiczenia nasze przedszkolaki mogą wykonywać w terenie. Oprócz liści dzieci zapewne chętnie zgromadzą też inne dary jesieni. Zachęcam do odejścia od monitorów komputerowych, a kartami pracy niech stanie się otaczające nas środowisko przyrodnicze i jego eksploracja w każdym z możliwych aspektów edukacji przedszkolnej.
POLECAMY
Projekt „Liście” wprowadza dzieci w czas przejścia z zakończonego niedawno lata w okres jesieni. Temat projektu dotyczy liści drzew rosnących w parkach i otoczeniu przedszkola. Jesień jest inspirującą porą roku i choć zmieniła się temperatura otoczenia, aura pozwala na wyruszanie w plener i poszukiwanie liści, obserwację drzew oraz odnotowywanie zmienności pogody każdego dnia. Zapraszam do zapoznania się propozycją projektu „Liście”, która może wzbogacić Państwa zasoby dydaktyczne, przyczynić się do uatrakcyjnienia prowadzonych zajęć oraz rozpoczęcia przygody z metodą projektów.
Etap I – rozpoczęcie projektu
- Wybór tematu „Liście”.
Zainspirowanie dzieci zmianą pogody i związanym z tym zjawiskiem opadania liści z drzew. Dokonywanie obserwacji drzew i liści podczas spacerów do pobliskiego parku. Zwrócenie uwagi na kolory (wielobarwność jednego liścia), kształty i strukturę liści. Zachęcanie do zadawania pytań dotyczących naszych wspólnych obserwacji. Po stwierdzeniu, że liście to naprawdę ciekawy temat badań, zostaje podjęta decyzja o wyborze tematu projektu.
O planowanym rozpoczęciu działań informujemy rodziców i zapraszamy wszystkich do aktywnego udziału w projekcie badawczym „Liście”.
- Rozbudzenie ciekawości dzieci.
Zainteresowanie tematem poprzez opowiadanie nauczycielki pt. Kolorowa niespodzianka na balkonie – co takiego znalazła pani rano na swoim balkonie (liście) – i zaprezentowanie niespodzianki wszystkim dzieciom. Wspólne oglądanie liści, omawianie ich wyglądu, zabawa z wybranym liściem przy muzyce itp.
- Wędrówka tematyczna.
Zachęcanie dzieci do swobodnych wypowiedzi i dzielenia się spostrzeżeniami na temat jesieni.
Przygotowanie kilku rodzajów kredek i poproszenie dzieci o wykonanie rysunku na temat „Liście”.

- Tworzenie siatki wiedzy: „Co już wiemy?”.
Nauczyciel zapisuje wszystkie informacje na temat liści przekazywane przez dzieci. Sposób pr...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.