Normy społeczne w przedszkolu – zajęcia treningu umiejętności społecznych z bajką terapeutyczną

Scenariusze

Codzienna praca w różnych placówkach edukacyjnych i terapeutycznych pozwala mi dostrzec niesamowitą różnorodność aranżacji przestrzeni przedszkolnych. Gdyby stworzyć katalog pomysłów na dekoracje, umeblowanie, gazetki naścienne, organizację kącików itp., powstałaby publikacja o gabarytach książki telefonicznej! Choć każda sala jest inna, można odnaleźć kilka cech wspólnych. Meble z zabawkami przy ścianach, przestrzenie do pracy stolikowej i zabaw na dywanie, tablice z ilustracjami związanymi z bieżącym tematem, jak również widoczne dla każdego malucha zasady, których należy przestrzegać w przedszkolu. Uczymy ich pierwszego dnia i powtarzamy je regularnie.

Reguły te są ważnym elementem życia społecznego na każdym kolejnym etapie edukacyjnym, towarzyskim czy zawodowym. Dzięki nim dzieci czują się bezpiecznie, gdyż znają granice tego, co jest dozwolone, a co nie. Dla nauczycieli natomiast jest to ważne narzędzie wspierające w utrzymaniu szeroko rozumianego bezpieczeństwa na zajęciach. 

POLECAMY

Bez norm i zasad maluchy jadłyby palcami, przepychałyby się w każdej kolejce, nie używałyby zwrotów grzecznościowych, wychodziłyby z pomieszczenia bez słowa, rozrzucałyby swoje ubrania w szatni, zostawiałyby po sobie bałagan w łazience, zabierałyby zabawki innym dzieciom… Brzmi to jeszcze straszniej, gdy pomnożymy te zachowania przez liczbę naszych podopiecznych. Razy piętnaście? Dwadzieścia? Może trzydzieści?

Każde zajęcia z dziećmi zaczynam od powtórzenia kilku najważniejszych zasad. Nie zajmuje to dużo czasu, a przy okazji wspólnie ćwiczymy pamięć. Warto przypomnieć, że w czasie spotkań nie hałasuje się, nie przeszkadza innym (np. podczas słuchania bajki albo relaksacji), nie dotyka się psa bez pytania (na kynoterapii), nie wykonuje się ćwiczeń, które nie są dla nas przyjemne, pyta się o pozwolenie, kiedy ktoś chce pójść do łazienki itd. Wbrew pozorom te dwie minuty samodzielnego powtarzania przez maluchy są na wagę złota. 

Współcześnie zwraca się uwagę na to, iż coraz więcej osób nie zna zasad i norm lub celowo się do nich nie stosuje. Jako nauczyciel akademicki i kierowniczka własnej firmy z przykrością stwierdzam, że dotyczy to nie tylko dzieci. Odczytuję niechlujnie pisane wiadomości i e-maile. Podczas podróży tramwajem wraz ze wszystkimi pasażerami poznajemy eklektyczne gusta muzyczne młodzieży albo problemy osobiste osób rozmawiających głośno przez telefon. Gdy pracuję w czytelni, czasami zastanawiam się, czy to nadal jest biblioteka, czy już miejsce spotkań do projektów grupowych. Niektóre kina muszą przypominać widzom, że należy zostawić po sobie porządek. 

Bunt jest nieodłącznym elementem rozwojowym. Dzisiaj już wiemy, że występuje nie tylko w wieku młodzieńczym, ale również na różnych etapach edukacji przedszkolnej. Jako nauczyciele i wychowawcy wiemy, że jest to bardzo trudny okres, ale nie należy się mu poddawać, tylko ze spokojem, konsekwencją i stanowczością podtrzymywać i utrwalać panujące w grupie zasady. Jest to tym ważniejsze, że odwrotne zachowanie może eskalować napięcia emocjonalne, a te z kolei mogą pociągnąć za sobą tendencje do zachowań antyspołecznych, czego przykłady w młodzieńczym, a nawet dorosłym życiu przytoczyłam powyżej. Wystarczy spojrzeć na zachowanie niektórych klientów części gastronomi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI