Dołącz do czytelników
Brak wyników

Obchody dni szczególnych

19 stycznia 2021

NR 62 (Styczeń 2021)

Najpyszniejsze ciasto na świecie

0 123
Cel ogólny zajęcia
Wspieranie całościowego rozwoju dziecka poprzez aktywny udział w warsztatach kulinarnych
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci
W obszarze fizycznym dziecko:
  • porusza się swobodnie w rytm muzyki, 
  • wykonuje sprawnie czynności higieniczne,
  • miesza, ściera na tarce, posypuje.
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • odczuwa radość z efektów pracy,
  • okazuje zdziwienie,
  • reaguje na doświadczenia sensoryczne,
  • czeka na swoją kolej.
W obszarze społecznym dziecko: 
  • podejmuje działania praktyczne,
  • współpracuje,
  • przestrzega zasad higieny, 
  • postępuje zgodnie z instrukcją, korzysta z przepisów kulinarnych,
  • posługuje się akcesoriami kuchennymi w sposób bezpieczny.
W obszarze poznawczym dziecko:
  • prezentuje wiedzę na temat zdrowia, 
  • ma świadomość walorów odżywczych i smakowych marchewki,
  • wyraża ekspresję twórczą,
  • rozpoznaje i nazywa produkty spożywcze, 
  • rozwiązuje krzyżówkę
Techniki
Metody pedagogiki zabawy – tańce integracyjne, warsztaty kulinarne
Narzędzia, materiały
Marchewki po jednej dla każdego dziecka, chusta animacyjna, sylwety (chmury, królika, psa, rolnika), teatrzyk, kukiełki z marchewek, hasła do krzyżówki, trzy kosze, produkty potrzebne do wykonania ciasta marchewkowego, miska, tarki, mikser, szklanka, łyżeczki, brytfanki, kartoniki z numerkami od 1 do 17
Organizacja sali
Na sali rozłożona duża chusta animacyjna, pod którą ukryte są marchewki dla każdego dziecka

Przebieg zajęcia

  • Kolorowe pole – zagadka dotykowa, rozpoznawanie ukrytych warzyw.

Dzieci zdejmują kapcie. Spacerują po rozłożonej na dywanie chuście animacyjnej, siadają w wybranym przez siebie miejscu i próbują za pomocą dotyku odnaleźć ukryte pod nią warzywo. Werbalizują swoje spostrzeżenia. Następnie siadają wokół chusty, nauczycielka zdejmuje ją, a oczom dzieci ukazują się marchewki. 

  • Marchewkowe pole. 

Wysłuchanie piosenki z repertuaru zespołu Lady Pank.

  • Wszystko się może zdarzyć. 

Układanie twórczych opowiadań na podstawie pojawiających się rekwizytów.
Co według was zdarzyło się na marchewkowym polu?
 W trakcie budowania opowiadania przez dzieci nauczyciel wprowadza sylwety: królika, psa, chmury, rolnika.

  • Na polu marchewkowym.

Zabawa ruchowa do podkładu muzycznego piosenki Jesienny deszcz (muz. W. Kaleta, sł. S. Karaszewski).

Dziś chmurkę nad tym polem 
Potargał psotny wiatr
Aż deszcz poleciał ciurkiem 
I na marchewki spadł

Hej, pada, pada, pada
Pada, pada deszcz
Drobniutki pada, pada
Pada, pada deszcz

Marchewki już podlane 
I rośnie w górę nać
A deszczyk pada dalej 
By wody więcej dać
    

Opis zabawy: Na zwrotkę dzieci stoją przed wybraną marchewką, na refren przeskakują przez marchewki po całym polu.

  • M jak marchewka.

Układanie z marchewek kształtu litery M, praca grupowa.
Każde dziecko bierze do ręki warzywo, grupa wspólnie układa wielką literę M ze wszystkich marchewek.

  • Tajemnice marchewki.

Teatrzyk kukiełkowy, słuchanie ciekawostek na temat marchwi i jej wpływu na zdrowie. 
Marchewka I: Jestem długa i pomarańczowa, na pewno smaczna i bardzo zdrowa.
Marchewka II: W zupie mnie znajdziecie lub z groszkiem połączoną, zjeść mnie można gotowaną, ale też surową.
Marchewka III: W Polsce znanym jestem warzywem, o jadalnym korzeniu. W Portugalii uznają mnie za owoc i dodają do dżemu. 
Marchewka IV:    Kiedyś miałam czarny kolor i gorzki smak, teraz jestem słodka, gładka i nadzwyczaj delikatna. 
Marchewka I: Pożywny koktajl ze mnie dostaniesz, gdy zmiksujesz mnie z jabłkiem i bananem.
Marchewka II: Ja dostarczam witaminę A i K, wzrok popr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy