Cel ogólny zajęcia |
Wspieranie całościowego rozwoju dziecka poprzez aktywny udział w warsztatach kulinarnych |
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci |
W obszarze fizycznym dziecko:
|
Techniki |
Metody pedagogiki zabawy – tańce integracyjne, warsztaty kulinarne |
Narzędzia, materiały |
Marchewki po jednej dla każdego dziecka, chusta animacyjna, sylwety (chmury, królika, psa, rolnika), teatrzyk, kukiełki z marchewek, hasła do krzyżówki, trzy kosze, produkty potrzebne do wykonania ciasta marchewkowego, miska, tarki, mikser, szklanka, łyżeczki, brytfanki, kartoniki z numerkami od 1 do 17 |
Organizacja sali |
Na sali rozłożona duża chusta animacyjna, pod którą ukryte są marchewki dla każdego dziecka |
Przebieg zajęcia
- Kolorowe pole – zagadka dotykowa, rozpoznawanie ukrytych warzyw.
Dzieci zdejmują kapcie. Spacerują po rozłożonej na dywanie chuście animacyjnej, siadają w wybranym przez siebie miejscu i próbują za pomocą dotyku odnaleźć ukryte pod nią warzywo. Werbalizują swoje spostrzeżenia. Następnie siadają wokół chusty, nauczycielka zdejmuje ją, a oczom dzieci ukazują się marchewki.
POLECAMY
- Marchewkowe pole.
Wysłuchanie piosenki z repertuaru zespołu Lady Pank.
- Wszystko się może zdarzyć.
Układanie twórczych opowiadań na podstawie pojawiających się rekwizytów.
Co według was zdarzyło się na marchewkowym polu?
W trakcie budowania opowiadania przez dzieci nauczyciel wprowadza sylwety: królika, psa, chmury, rolnika.
- Na polu marchewkowym.
Zabawa ruchowa do podkładu muzycznego piosenki Jesienny deszcz (muz. W. Kaleta, sł. S. Karaszewski).
Dziś chmurkę nad tym polem
Potargał psotny wiatr
Aż deszcz poleciał ciurkiem
I na marchewki spadł
Hej, pada, pada, pada
Pada, pada deszcz
Drobniutki pada, pada
Pada, pada deszcz
Marchewki już podlane
I rośnie w górę nać
A deszczyk pada dalej
By wody więcej dać
Opis zabawy: Na zwrotkę dzieci stoją przed wybraną marchewką, na refren przeskakują przez marchewki po całym polu.
- M jak marchewka.
Układanie z marchewek kształtu litery M, praca grupowa.
Każde dziecko bierze do ręki warzywo, grupa wspólnie układa wielką literę M ze wszystkich marchewek.
- Tajemnice marchewki.
Teatrzyk kukiełkowy, słuchanie ciekawostek na temat marchwi i jej wpływu na zdrowie.
Marchewka I: Jestem długa i pomarańczowa, na pewno smaczna i bardzo zdrowa.
Marchewka II: W zupie mnie znajdziecie lub z groszkiem połączoną, zjeść mnie można gotowaną, ale też surową.
Marchewka III: W Polsce znanym jestem warzywem, o jadalnym korzeniu. W Portugalii uznają mnie za owoc i dodają do dżemu.
Marchewka IV: Kiedyś miałam czarny kolor i gorzki smak, teraz jestem słodka, gładka i nadzwyczaj delikatna.
Marchewka I: Pożywny koktajl ze mnie dostaniesz, gdy zmiksujesz mnie z jabłkiem i bananem.
Marchewka II: Ja dostarczam witaminę A i K, wzrok poprawię i stan skóry i przez moje witaminki zawsze macie dziarskie minki. A wy wiecie, skąd jest marchew, którą jecie?
- Ciasto.
Taniec integracyjny według pedagogiki zabawy.
Dzieci naśladują w rytm muzyki czynności towarzyszące robieniu ciasta, takie jak:
– ucieranie masła – lewa ręka przed siebie zgięta w łokciu (miska), prawa ręka kręci koła (łyżka),
– wbijanie jajek – prawa piąstka dotyka lewego ramienia (stuk), otwarta dłoń przed sobą (chlup), prawa ręka za prawe ramię (siup), zmia...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!