Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

10 grudnia 2020

NR 61 (Grudzień 2020)

Matematyczny słoik

0 201

Cel ogólny zajęcia

Wsparcie całościowego rozwoju podczas rozmów i zabaw dotyczących spożywania posiłków.
Konspekt przedstawia sytuacje edukacyjne dla najstarszych przedszkolaków – takich, które są przygotowane, aby kreślić oburącz. Jeżeli dzieci nie są jeszcze gotowe do wykonywania takiej czynności, można zaproponować im podobną zabawę, przy czym kreślenie serduszek oburącz zamieniamy wtedy na kreślenie połowy serca od i do ułożonej linijki/patyczka/grzbietu złożonej kartki. Po wykonaniu tej czynności dzieci samodzielnie dorysowują drugą część serca. 

Cele operacyjne, doświadczenia dzieci

W obszarze fizycznym dziecko:
  • spaceruje, kreśli oburącz,
  • rysuje, maże,
  • wycina, składa, przykleja.
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • cieszy się, odczuwa zaskoczenie, niepewność,
  • wyraża ekspresję ruchem i słowem,
  • odczuwa zadowolenie.
W obszarze społecznym dziecko: 
  • współdziała, rozmawia w trakcie pracy z kolegą,
  • użycza kredek, narzędzi pracy,
  • wyraża radość i dumę zespołową.
W obszarze poznawczym dziecko:
  • przelicza, liczy, dopełnia, dodaje,
  • rozmawia, nadaje znaczenia, podejmuje decyzje,
  • wypowiada się na temat wykonanego dzieła i dzieł kolegów

Techniki

Wybrane elementy systemu „Edukacja przez ruch”

Narzędzia, materiały 

Kredki pastelowe, kartki A4 dla każdego dziecka, płyta do ćwiczeń z muzyką (Edukacja przez ruch. Muzyka do zabaw i ćwiczeń, Nowa Era, Warszawa 2020), utwór 6/8, skrawki papieru pakowego nieco większe niż format A4 dla każdego dziecka, kleje, taśma malarska, nożyczki dla każdego dziecka

 

Zajęcie jest propozycją uzupełnienia kręgu tematycznego – środki spożywcze. Przykład podany w konspekcie dotyczy tworzenia słoika z kompotem na podstawie narysowanych truskawek. Zajęcie warto zmienić, dostosowując je np. do pór roku lub do wyboru innych środków spożywczych, np. śliwek, jagód, grzybów, które także dzieci mogą zamknąć w papierowym słoiku. 

Strategie uczenia: percepcyjno-odtwórcza, percepcyjno-wyjaśniająca, percepcyjno-innowacyjna. 

Proponowane sytuacje edukacyjne 

Zabawa interakcyjna z elementami ćwiczeń grafomotorycznych:

  • prace użyteczne – przylepianie do stołów, szaf, krzeseł, podłogi kartek A4 dla każdego dziecka,
  • rytmiczne kreślenie serduszek oburącz na kartkach, CD NE/6, 
  • spacer po sali i powtarzanie kreślenia serduszek. 

Rytmiczne ćwiczenia matematyczne i grafomotoryczne: 

  • wybór sześciu serduszek, które najbardziej podobają się dzieciom na ich kartkach,
  • wykreślenie – pogrubienie konturów, poprawienie sześciu serduszek, 

  • rytmiczne losowanie serduszka do pokolorowania na kolor czerwony – poszerzanie pola widzenia – skoki palca po sześciu wybr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy