Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

10 grudnia 2020

NR 61 (Grudzień 2020)

Małe Mikołaje

Cel ogólny zajęcia

POLECAMY

Wsparcie całościowego rozwoju podczas zabaw z kartką papieru.
Konspekt przedstawia sytuacje edukacyjne dla najstarszych przedszkolaków. Po uproszczeniu nieco zaproponowanych w nim działań, np. rezygnacji ze składania papierowej szafy i decyzji o kreśleniu tylko jednego Mikołaja, może on być inspiracją do przeprowadzenia zajęć także w młodszych grupach dzieci.

Cele operacyjne, doświadczenia dzieci

W obszarze fizycznym dziecko:
  • spaceruje, kreśli, rysuje,
  • animuje kartką papieru,
  • składa, zagina, podgina.
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • cieszy się, odczuwa zaskoczenie, niepewność,
  • wyraża ekspresję ruchem i słowem,
  • śmieje się, odczuwa zadowolenie, sympatię.
W obszarze społecznym dziecko: 
  • współdziała, rozmawia w trakcie pracy z kolegą,
  • użycza kredek, porównuje projekty,
  • wyraża radość i dumę zespołową.
W obszarze poznawczym dziecko:
  • szacuje, liczy, dopełnia, dodaje,
  • rozmawia, nadaje znaczenia, podejmuje decyzje,
  • kreśli rytmy, wykorzystując łuk,
  • wyodrębnia części, z których zbudowany jest Mikołaj

Techniki

Wybrane elementy systemu „Edukacja przez ruch”

Narzędzia, materiały

  • kredki pastelowe, 
  • kartki A4 dla każdego dziecka, 
  • płyta do ćwiczeń z muzyką (Edukacja przez ruch. Muzyka do zabaw i ćwiczeń, Nowa Era, Warszawa 2020), utwór 3/16, taśma malarska

 

Zajęcie jest propozycją uzupełnienia kręgu tematycznego – Święta Bożego Narodzenia. Przykład podany w konspekcie dotyczy tworzenia portretu trzech Mikołajków, które jako portret mogą być wykorzystane przez dzieci i nauczyciela np. do tworzenia zagadek i zadań matematycznych. 

Strategie uczenia: percepcyjno-odtwórcza, percepcyjno-wyjaśniająca, percepcyjno-innowacyjna. 

Proponowane sytuacje edukacyjne

Zabawa interakcyjna z elementami ćwiczeń konstrukcyjnych:

  • prace użyteczne – sprzątanie, przygotowywanie blatów stołu, siedzisk krzesełek itp. do ćwiczeń konstrukcyjnych,
  • rytmiczne chodzenie z kartką papieru po sali, CD NE / 16,
  • składanie papierowej książki,

  • składanie papierowej szafy.


Krótkie opowiadanie nauczyciela. Rozmowa z dziećmi: 

  • A co by się stało, gdybyśmy w takiej szafie ukryli małego Mikołaja, który przyniósłby np. prezenty mamie, tacie czy bratu? 
  • podjęcie decyzji o schowaniu Mikołajów w szafie. 

Ćwiczenia grafomotoryczne, konstrukcyjne – rytmy matematyczne: 

  • za pomocą krawędzi złożonego jednego skrzydła szafy dzieci rysują łuki w układzie mały – duży – mały (w zależności od liczby Mikołajów, które dzieci chcą narysować, układ ten się powtarza),

  • rozginanie i zaginanie drugiego skrzydła szafy,

  • kreślenie badawcze układu łuków mały – duży – mały,

  • rozgięcie i porównanie łuków.

Nadawanie znaczeń: 

  • rozmowa o tym, co przedstawiają nasze obrazki. Ćwiczenia w wyobrażaniu sobie Mikołajów. Rozmowa o częściach, które są: głowa, uszy. Pyta...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy