Wczasie zajęć obserwował uczniów i zauważył liczne problemy słuchowo-ruchowe, które nazwał arytmią. Arytmia – uogólniając – nie pozwala na swobodne wykonywanie ćwiczeń rytmicznych, ujawnia napięcia w ciele, brak koordynacji słuchowo-ruchowej, opóźnione bądź nerwowe reakcje ruchowe. Ich źródłem mogą być problemy związane z percepcją muzyki i błędną odpowiedzią ruchową na bodźce słuchowe lub też trudności w ich ruchowej realizacji.
Zajęcia prowadzone metodą rytmiki nie tylko pozwalają zatem na obserwację zaburzeń słuchowo-ruchowych, lecz także tworzą przestrzeń dla działań o charakterze terapeutycznym, albowiem usprawniają koordynację ruchową, rozwijają motorykę dużą i małą, uwrażliwiają na bodźce słuchowe, rozwijają wyobraźnię dźwiękową.
Zastosowanie rytmiki w terapii logopedycznej zdaje się być uzasadnione na gruncie teorii i praktyki. W definicjach logorytmiki zwraca się uwagę, że jest ona programem ćwiczeń muzyczno-ruchowych realizowanych z dziećmi z zaburzeniami mowy, zaburzeniami zachowania oraz z upośledzonym słuchem lub wzrokiem, ściśle podporządkowanych terapii logopedycznej, zwłaszcza korekcji elementów fonicznych wypowiedzi. Celem tych zajęć jest nie tylko usprawnianie koordynacji słuchowo-ruchowej, ale aktywne włączanie mowy do zajęć muzyczno-rucho...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.