Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

1 czerwca 2022

NR 77 (Czerwiec 2022)

Letnie upały i zwierzęta domowe

0 103

Scenariusz zajęć rozwijających empatię wobec zwierząt dla grupy przedszkolnej z Psem Plamkiem

Temat: Letnie upały i zwierzęta domowe z Psem Plamkiem
Grupa wiekowa: starsze przedszkolaki
Cel ogólny zajęć
Wsparcie całościowego rozwoju podczas aktywności związanej z poznawaniem sposobów opiekowania się zwierzętami domowymi w czasie wakacyjnych upałów
Cele operacyjne 
Dziecko doświadcza:
w zakresie fizycznego obszaru rozwoju:
  • porusza się rytmicznie na dźwięk instrumentu,
  • naśladuje ruchy i ćwiczenia wykonywane przez nauczyciela z zakresu motoryki dużej i małej,
  • orientuje się w obszarze własnego ciała podczas zabaw ruchowych i tanecznych,
  • wykonuje ćwiczenia podczas pokonywania toru przeszkód,
  • wykonuje zadania motoryki małej i ruchy precyzyjne,
  • utrzymuje wybraną pozycję ciała w bezruchu i w równowadze,
  • oddycha miarowo, celowo wydłużając kolejne wdechy i wydechy,
  • używa kleju zgodnie z zastosowaniem,
  • nakleja piórka i pompony na kartkę zgodnie z zastosowaniem;
w zakresie społecznego obszaru rozwoju:
  • naśladuje zachowania społeczne nauczyciela,
  • współpracuje w grupie w trakcie zadań zespołowych,
  • wspiera rówieśników we wspólnych zadaniach,
  • ćwiczy, dbając o przestrzeganie zasad fair play,
  • dba o jak najlepsze wykonanie zadania w zespole jako członek współodpowiedzialny za wynik,
  • wyraża troskę o innych podczas zachowywania ciszy w trakcie ćwiczeń relaksacyjnych i oddechowych;
w zakresie poznawczego obszaru rozwoju:
  • poznaje podstawowy ekwipunek pakowany do plecaka na wycieczkę na plażę,
  • poznaje sposoby dbania o zwierzęta domowe w letnie upały,
  • przypomina sobie zwierzęta domowe,
  • odpowiada na pytania na temat wysłuchanego wiersza,
  • poprawnie wskazuje i rozróżnia elementy wiersza,
  • uważnie słucha,
  • dopasowuje i szereguje według rozmiaru,
  • odtwarza z pamięci informacje o zwierzętach podczas wykonywania kolejnych zadań, ćwiczeń i zabaw,
  • zapamiętuje sposób wykonywania ćwiczeń na torze przeszkód,
  • porównuje, wskazuje cechy wspólne i różnice,
  • uzasadnia swój wybór,  
  • rozwiązuje problemy,
  • układa historyjki obrazkowe w ciągi przyczynowo-skutkowe,
  • odtwarza z pamięci kolejność ułożonych ilustracji,
  • odtwarza z pamięci nazwy figur do gimnastyki z elementami jogi,
  • wykonuje pracę plastyczno-techniczną w sposób kreatywny;

w zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju:

  • wyraża troskę o zwierzęta w czasie upałów,
  • wyraża empatię wobec zwierząt domowych, 
  • okazuje życzliwość dzieciom, z którymi współpracuje w zespole,
  • okazuje cierpliwość przed wykonaniem zadania w odpowiedniej kolejności,
  • wyraża entuzjazm podczas ćwiczeń ruchowych,
  • wspiera inne dzieci w wykonywaniu ćwiczeń ruchowych poprzez doping,
  • uspokaja się i relaksuje po wysiłku,
  • wyraża ekspresję emocjonalną podczas pracy plastyczno-technicznej
Metody i techniki
  • taniec,
  • zabawa ruchowa,
  • pogadanka, dyskusja, prezentacja,
  • samodzielna interpretacja dzieła,
  • burza mózgów,
  • zabawa na orientację,
  • dopasowywanie i szeregowanie,
  • tor przeszkód, 
  • historyjka obrazkowa,  
  • kalambury,
  • ćwiczenia pamięci,
  • puzzle,
  • zabawa naśladowcza,
  • elementy jogi dla dzieci,
  • ćwiczenia oddechowe,
  • relaksacja,
  • praca plastyczno-techniczna
Narzędzia, materiały 
  • Pies Plamek,
  • dowolny instrument muzyczny do ręki, np. tamburyn, grzechotka, kastaniety, dzwonek,
  • lupa (prawdziwa lub wycięta z papieru),
  • wiersz M. Litwinow-Cieślewicz pt. W upały,
  • wydrukowane zdjęcia wakacyjnych krajobrazów, tj. plaża z palmami, góry, piramidy w Egipcie, camping w lesie, jezioro, żaglówka na morzu,  
  • koce i sznurki,
  • 10 hula-hoopów,
  • utwór muzyczny Lato, lato, głośnik, 
  • szyszki lub zamknięte żółte opakowania po jajku-niespodziance, ławeczka lub wałek gimnastyczny, szarfy, gumy do skakania lub skakanki, guma gimnastyczna

Przebieg zajęć

1. Zabawa powitalna – „Do plecaka chowam… lupę!”.

Przygotuj dowolny instrument muzyczny do ręki, np. tamburyn, grzechotkę lub dzwonek. Poproś dzieci, aby poruszały się po sali zgodnie z rytmem dźwięków, zachęć je, aby tańczyły lub poruszały się w proponowany sposób, np. jak laleczki, jak piórka, jak chmurki itp. W międzyczasie mów, co pakujesz do swojego wakacyjnego plecaka. Ustalcie, że kiedy powiesz: Lupę!, wszyscy zamieniają się w rzeźby z piasku na plaży (czyli kładą się w dowolny sposób) i nie wolno im się poruszać. Wówczas chodzisz między dziećmi z Psem Plamkiem i lupą – szukacie poruszających się rzeźb. Kiedy znowu nadajesz rytm, mówisz: Do plecaka chowam… klapki! Do plecaka chowam… ręcznik! Do plecaka chowam… napój! Do plecaka chowam… LUPĘ! 

Ważne, aby dzieci potrafiły skupić się na kilku czynnościach naraz i ćwiczyły selektywną uwagę: po pierwsze – poruszają się w rytmie, po drugie – naśladują konkretne ruchy, po trzecie – muszą uważać na komunikaty nauczycielki. 

POLECAMY

Warto później porozmawiać z dziećmi o słyszanych rzeczach pakowanych do plecaka. Jak myślą, czy wymieniane były przedmioty potrzebne do szkoły? Do przedszkola? Na zakupy? Do kina? 

2.  Jak czują się zwierzęta domowe latem? 

Porozmawiaj z maluchami o wakacyjnych miesiącach. Jaka dominuje wówczas pogoda? Czy to jest czas na noszenie czapek, szalików i grubych kurtek? Czego potrzebujemy w upały? Czy wolimy wówczas spędzać czas nad jeziorem, nad morzem? Dlaczego? 

Jakie znamy zwierzęta domowe? Jak czują się nasi pupile w domu w gorące dni? Czy potrzebują specjalnego traktowania? Co możemy im zapewnić, żeby upały nie dawały im się we znaki? Co możemy dla nich zrobić w domu, a co na dworze, podczas spaceru? Które zwierzęta domowe najlepiej znoszą upały? 

3. Wspólne wysłuchanie wiersza pt. W upały.

Lato to wspaniała sprawa,
Wtedy ważna jest zabawa!
Można spędzać dnie na dworze,
Można jechać też nad morze.
Miło mija czas nad wodą,
Mokre fale dobrze chłodzą.
A co z pieskiem? – zapytamy.
Czy o niego dobrze dbamy?
Co z chomikiem, kotem, żółwiem?
To ja teraz Wam opowiem!
Gdy żar z nieba świat zalewa,
Im uwagi naszej trzeba.
Dużo wody, miejsce chłodne,
Wtedy będzie mu wygodnie.
Na spacery bierz psa z rana
I wieczorem, i gdy pada.
Nie spaceruj po asfalcie,
Bo poparzy pieska łapcie!
Lepiej w parku albo w lesie,
Lecz uważaj na złe kleszcze!
Trzeba psiaka zabezpieczyć,
By z chorobą się nie mierzyć.
Zimną wodą chłodź mu ciało,
Aby się nie przegrzewało.
Gdy daleko chcesz wyjechać,
O pupilach myśleć trzeba!
Może weź go na przygody,
Aby wchodził też do wody.
Lub opiekę zorganizuj,
Nie zostawiaj go w schronisku!
Jeszcze jedna ważna sprawa.
Kiedy wzywa Was wyprawa,
Gdy jedziecie samochodem,
Chcecie wysiąść? Kupić wodę?
Może tylko zatankować? 
Albo się przespacerować?
Weź pupila też ze sobą,
W aucie będzie za gorąco!
Zwierzak to poważna sprawa,
Dbaj o niego tego lata!

Przeczytaj lub wyrecytuj wiersz jeden raz. Przygotuj ilustracje lub zdjęcia prezentujące elementy pojawiające się w wierszu: pies, kotek, chomik, żółw, samochód, plaża, las, park, jezioro, morze, kleszcz, słońce, deszcz. Przygotuj więcej zdjęć z elementami, które nie pojawiły się w utworze, np. z poprzednich zajęć, i rozłóż je przed dziećmi. Poproś, aby wskazały, które zwierzęta i elementy pojawiły się w wierszu, a które nie. Jeżeli to zadanie sprawia dzieciom trudność, przeczytaj wiersz jeszcze raz. 

4. Omówienie wiersza.

  • Jaka pora roku występuje w wierszu?
  • Jak dzieci myślą, kto jest autorem wiersza? Kto do nich mówi?
  • O jakich zwierzętach wspomina wiersz? Czy są to zwierzęta dzikie, gospodarskie czy domowe? Jakie inne zwierzęta domowe znają dzieci oprócz tych wymienionych w wierszu?
  • Czego wiersz nas uczy?
  • Co jest ważne w upały? Jak należy dbać o naszych zwierzęcych podopiecznych?
  • Czy można wychodzić z psem na spacer w środku dnia, kiedy jest najgoręcej? 
  • Dlaczego należy dawać psu zimną wodę i moczyć mu ciało?
  • Czy wolno zostawiać zwierzęta w samochodzie, kiedy są upały? Dlaczego nie?
  • Co to znaczy „żar leje się z nieba”? 
  • Dlaczego nie powinno się chodzić z psem na spacery po asfalcie? Gdzie lepiej iść z psem na spacer?
  • Co należy robić po spacerze z czworonogiem po lesie i parku? 
  • W jaki sposób można zabezpieczać psy i koty przed pchłami i kleszczami?
  • Czy wolno oddawać swojego pupila do schroniska tylko dlatego, że wyjeżdżamy na wakacje? Dlaczego nie? 

5. Wakacyjne krajobrazy.

Przygotuj różne wakacyjne krajobrazy, np. na pocztówkach lub z kalendarza ściennego, tj. plażę z palmami, góry, piramidy w Egipcie, camping w lesie, jezioro, żaglówkę na morzu. Zaprezentuj dzieciom zdjęcia i opowiedz o różnych miejscach wypoczynku. Można leżeć na plaży i kąpać się w morzu, można wspinać się po górach, można lecieć do miejsc, które można zwiedzać, można biwakować w namiocie, odpoczywać nad jeziorem, a nawet żeglować. 

Podziel zdjęcia na paski, tak aby w sumie było ich tyle, ile dzieci w grupie. Poproś, aby każdy wylosował swój element. Następnie maluchy szukają się między sobą, aby dobrać się w grupy zgodnie z krajobrazem. Aby utrudnić zadanie, możesz je poprosić, aby odnalazły się bez użycia słów, tylko za pomocą gestów. Pies Plamek nadzoruje organizację i sprawdza, czy dobrze wykonano zadanie. 

6. Kryjówka przed słońcem.

Przygotuj w pomieszczeniu miejsca, które będą mogły być „kryjówką przed słońcem”. Mogą to być zbudowane razem z dziećmi prowizoryczne namioty z koców i sznurków, a może to być 10 hula-hoopów położonych na dywanie. Przygotuj również wakacyjny utwór, np. Lato, lato (Spotify: Największe przeboje dla dzieci, vol. 1). 

Czary-mary, czary-mary, wszystkie maluchy zamieniają się w pieski na czas zabawy! Kiedy wybrzmiewa muzyka, na dworze panuje przyjemna temperatura. Można hasać niczym pieski na czterech łapach, machać ogonkami, oddychać, wystawiając język, gonić swój ogon, kopać dołki itp. Kiedy muzyka cichnie, to znak, że przyszedł największy upał, a to najlepszy czas, aby schować się w zacienione miejsce i chwilę odpocząć. Kontynuuj zabawę do końca utworu.

7. Leśny tor przeszkód.

Przygotuj dla dzieci tor przeszkód, jaki mogłyby napotkać w lesie. Jak wiadomo, w gorące dni najlepiej jest spacerować w nieco chłodniejszym lesie. Nie zapominamy o zabezpieczeniu przed kleszczami! Na początku będziemy spacerować po ścieżce, na której jest pełno porozrzucanych szyszek (możesz użyć prawdziwych szyszek lub zastąpić je np. zamkniętymi żółtymi opakowaniami po Kinder-niespodziance), należy też przeskoczyć nad opadniętą kłodą (ławka lub wałek gimnastyczny) i przejść pod następną, gdyż akurat jest miejsce (rozciągnięta między krzesełkami guma do skakania lub skakanka). Jest też kilka kałuż do przeskoczenia (szarfy na dywanie) i pień drzewa, po którym trzeba przejść (np. rozłożona guma gimnastyczna lub ławeczka). Zachęć dzieci do pokonywania toru przeszkód na czworakach. 

8. Zabawy na dworze.

Wyjdź z dziećmi na przedszkolny plac zabaw. Zwróć uwagę, że przed wyjściem wszystkie dzieci zmieniają obuwie, zakładają czapeczki, kapelusze, niekiedy okulary przeciwsłoneczne, a nawet smarują się kremem do opalania. Czy zwierzęta mają podobną garderobę na letni spacer? 

Po wyjściu na dwór zwróć uwagę na sygnały świadczące o lecie i wakacjach. Dookoła jest zielono, drzewa są pełne liści, rosną kwiaty, słychać śpiew ptaków, bzyczenie owadów. Jeżeli masz taką możliwość, przygotuj dmuchany basen i wlej do niego wodę. Na jego powierzchni ułóż plastikowe obręcze lub balony. Wręcz każdemu z dzieci plastikową piłeczkę i poproś, aby spróbowały trafić do celu. Ten rodzaj zabawy nie tylko ma walory rozwojowe, ale też pozwala się schłodzić. 

9. Hotele dla zwierząt.

Przygotuj cztery ilustracje (lub zdjęcia) przedstawiające ciąg przyczynowo-skutkowy. Pierwsza przedstawia wybieranie przez rodzinę najlepszego hotelu dla psa, druga...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy