Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

10 listopada 2020

NR 60 (Listopad 2020)

Księżniczką/księciem być to…
Propozycja zajęć dla 5–6-latków technikami dramy

13

 

POLECAMY

Cele operacyjne, doświadczenia dzieci

W obszarze fizycznym dziecko:
  • panuje nad swoim ciałem w czasie przedstawiania zachowań owieczki
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • wyraża uczucia,
  • rozpoznaje emocje kolegów i je szanuje
W obszarze społecznym dziecko: 
  • słucha uważnie, 
  • słucha ze zrozumieniem, 
  • odczytuje wartości: dobro, szacunek, nauka,
  • szanuje koleżanki/kolegów,
  • współpracuje w grupie
W obszarze poznawczym dziecko:
  • świadomie przyjmuje i reaguje na treść czytanego przez nauczyciela tekstu, 
  • stosuje słownictwo czynne, 
  • odpowiada na pytania, 
  • wypowiada się na temat,
  • pracuje twórczo, wyraża ekspresje twórczą,
  • odczytuje przenośne znaczenie tekstu,
  • słucha uważnie w grupie

Strategia: percepcyjno-innowacyjna

Pomoce naukowe, materiały:

  • egzemplarz książki Marzenia czarnej owieczki Katarzyny Bocheńskiej-Włostowskiej, 
  • pamiętnik, 
  • karty pracy, 
  • papier ksero, 
  • mazaki, kredki

Metody nauczania, formy pracy:

  • praca z tekstem, 
  • ćwiczenia w czytaniu, mówieniu, słuchaniu, 
  • rola, 
  • rozmowa, 
  • praca zespołowa, indywidualna, praca w grupach
Integracja wiedzy: kształcenie literackie łączy się z ćwiczeniem czytania, słuchania, mówienia, kształcenia języka, etyki wypowiedzi

 

Przebieg zajęć

Powitanie

  • Dzieci przedstawiają się, mówiąc: Mam na imię Damian, mam na imię Jolanta itp. Zaczyna nauczyciel, mówiąc, jak ważne jest imię dla człowieka, dlatego należy je wymawiać, stojąc, mówiąc głośno i wyraźnie. Zaczyna nauczyciel.
  • Dzieci, stojąc w kręgu, mówią do koleżanek, kolegów miłe słowa, zwracając się do nich w wołaczu, np.: Kasiu, Basiu, Jurku, proszę pani.

Zaczyna nauczyciel, zwracając się do wszystkich, np.: Witam was, cieszę się, że mogę was uczyć i następnie do dziecka stojącego po lewej ręce, w wołaczu: Adrianie, masz ładne oczy. Dziecko stojące po lewej ręce zwraca się do koleżanki/kolegi i mówi np.: Janku, dobrze grasz w piłkę… Wszystkie dzieci biorą udział w zabawie.

Wypowiedzi sześciolatków, np.: 
–    Antosiu, lubię cię, bo się do mnie przytulasz. 
–    Karolu, lubię cię, chociaż mi czasem dokuczasz.
–    Aniu, lubię cię, bo się ze mną bawisz.
–    Patryku, lubię cię, bo jesteś z nami. 
–    Rafale, będę cię zawsze lubił i szanował itp. 

  • Nauczyciel zwraca się do dzieci: Czy wiecie, co znaczy wyraz „marzenia”?

Dzieci kolejno wypowiadają się na ten temat i mówią o swoich marzeniach. 
Przykładowe wypowiedzi sześciolatków:
–    Coś, czego nie widzimy, ale chcielibyśmy, aby się spełniło. 
–    To myślenie, że czegoś się bardzo chce. 
–    To tęsknota. 
–    To, że chcę, by babcia przyjechała itp. 
Nauczyciel: A jakie są wasze marzenia?
Dzieci wypowiadają się kolejno. (Jeśli uczeń nie ma propozycji, odpowiada kolejny). Nauczyciel przyjmuje wszystkie wypowiedzi bez komentarza.
Wypowiedzi sześciolatków, np.: 
–    Aby przytulać wszystkie rzeczy. 
–    Żeby mieć czysto w pokoju. 
–    Żeby kot nie umarł, bo pies mi już umarł. 
–    Żeby tata nie męczył się w pracy.
–    Żeby mieć dużo przyjaciół.
–    Aby dusza mojego kota poszła do nieba. 
–    Żeby śniły mi się dobre sny. 
–    Chciałbym polecieć na Księżyc. 
–    Abym nigdy nie był chory.
–    Chciałbym mieć psa. 
–    Żeby mojej mamie było najlepiej na świecie. 
–    Żeby mojej babci nie bolał kręgosłup.
–    Żeby nie było bezdomnych. 
–    Chciałbym mieć schody do nieba.

  • Nauczyciel dziękuje za wypowiedzi i mówi: Za chwilę przeczytam wam o marzeniach czarnej owieczki. Posłuchajcie uważnie. Nauczyciel czyta od początku do słów: „Prawda, że byłabym niepowtarzalnej urody księżniczką?”.
  • Nauczyciel pyta: Czy czarna owieczka miała podobne marzenia do waszych? 

Wypowiedzi sześciolatków, np.:
–    Owieczka chciała pięknie wyglądać. 
–    Żeby rycerze ją adorowali. 
–    Żeby miała blondowe włosy (oryginał). 
–    Aby spała na 10 materacach.
–    Żeby ją wszyscy wielbili.
–    Chciała mieć piękne suknie. 
–    Chciała być pierwsza.

  • Czy czarna owieczka rozumiała, co znaczy być księżniczką? Posłuchajcie teraz opowieści o prawdziwej księżniczce Esterze. Słuchajcie uważnie. 
  • Po przeczytaniu fragmentu nauczyciel formułuje problem: Czy marzenia księżniczki są podobne do marzeń czarnej owieczki? Co możecie powiedzieć o księżniczce Esterze; jaka była, czym się zajmowała? Dzieci starsze rozmawiają na ten te...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy