Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

10 września 2020

NR 58 (Wrzesień 2020)

Klub Małego Detektywa – zaczynamy przygodę! Jak stworzyć w grupie klubik?

9

Nareszcie nadszedł rok szkolny 2020/2021! Jako nauczyciele, edukatorzy, wychowawcy, zewnętrzni zleceniobiorcy wyczekiwaliśmy września w sposób szczególny z uwagi na niepewność, czy my i przede wszystkim dzieci wrócimy do przedszkoli. Pandemia koronawirusa zmusiła nas do zmian, przerwy w pracy, a w niektórych sytuacjach przeniesienia się do wirtualnego świata zajęć online w ostatnich miesiącach poprzedniego roku szkolnego. Teraz, na nieco innych, ostrożniejszych zasadach, ze świeżymi przemyśleniami i nowymi inspiracjami, zapraszam Państwa do całorocznego cyklu spotkań Klubu Małego Detektywa.

Klub Małego Detektywa to propozycja, która może stać się cyklicznie realizowanym pomysłem zajęć lub też stałym elementem codzienności w grupie przedszkolaków. Każdy kolejny artykuł będzie prezentował scenariusz przykładowych zajęć oraz bajkową opowieść o Klubie Małego Detektywa w pewnym przedszkolu, w którym bardzo często dochodzi do trudnych do wyjaśnienia zdarzeń. Na szczęście jego członkowie z nieocenioną pomocą swojej wychowawczyni Cieszki rozwiążą każdą zagadkę. 

Dlaczego warto założyć Klub Małego Detektywa? Na pewno mają Państwo w swoich salach przedszkolnych różne kąciki i wdrażają Państwo różne programy wewnątrzprzedszkolne, zewnętrzne czy nawet innowacyjne, autorskie. W przedszkolach, w których realizuję zajęcia jako kynoterapeuta (edukacja i terapia z psami) lub bajkoterapeuta, dzieci uczestniczą w niejednych zajęciach dodatkowych. Czy w tym ogromie propozycji edukacyjnych i wychowawczych znajdzie się jeszcze miejsce na kolejny kącik? Czy dzieci będą w ogóle zainteresowane taką formą nauki przez zabawę?

Założenie Klubu Małego Detektywa z „Wychowaniem w Przedszkolu” będzie nie tylko łatwe, ale i przyjemne. Zapraszam Państwa do całorocznego zamieniania się w małych detektywów w każdej sytuacji, w której wydarzy się coś zaskakującego czy pozornie trudnego do wyjaśnienia. Zapewne każdy nauczyciel mierzy się z tego typu zdarzeniami na co dzień. 
 

POLECAMY

W Klubie Małego Detektywa dzieci będą:

  • rozwijały umiejętność logicznego myślenia,
  • uczyły się wykorzystywania swojej naturalnej w tym wieku spostrzegawczości,
  • wykorzystywały i rozwijały kreatywne myślenie,
  • rozwijały umiejętności uważnej obserwacji, 
  • uczyły się samodzielnego rozwiązywania problemów,
  • rozwijały umiejętność spokojnego, logicznego podchodzenia do trudnych sytuacji,
  • rozwijały zdolności dedukcyjne,
  • uczyły się i rozwijały korzystanie ze wszystkich zmysłów,
  • poznawały tajniki zawodu i pracy detektywa.


Od czego zacząć? 

Na początku porozmawiaj z dziećmi o tym, kim jest detektyw i na czym polega jego praca. Przygotuj ilustracje lub zdjęcia, które przedstawiają klasyczny obraz detektywa (Sherlock Holmes, Jane Marple czy Hercules Poirot). Potrzebne będą również typowe detektywistyczne atrybuty, takie jak lupa, kapelusz czy teczka dowodowa. 

Świat literatury dziecięcej również przychodzi nam z pomocą. W naszej codziennej pracy możemy korzystać ze zbiorów Grzegorza Kasdepke i jego Wielkiej Księgi Detektywa Pozytywki, publikacji Renaty Piątkowskiej Biuro Detektywistyczne Dziurka od Klucza czy całej serii Martina Widmarka i Heleny Willis Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Możliwe, że nasze maluchy znają inne postaci z bajek książkowych czy animacyjnych, których bohaterowie wcielali się w detektywów, jak np. pies Chase w Psim Patrolu. Jest to bardzo często spotykany motyw w opowieściach dla dzieci i nie ma w tym nic dziwnego. Jako stara drużynowa gromady zuchowej w ZHP zapewniam Państwa, że dzieci uwielbiają zagadki! 

Przygotuj również kilka najważniejszych słów, które mogą być nowe i niezrozumiałe dla wielu dzieci, takie jak dowód, lupa, śledztwo, odciski palców, tajna wiadomość, szyfr, ślady, tropienie, śledzenie, zagadka. Na początku może się wydać, że to bardzo dużo, ale w każdym kolejnym artykule odnajdą Państwo propozycje zabaw, w których znaczenie tych słów będzie utrwalane. 

Kiedy już wiemy, kim jest detektyw, czym się zajmuje i dlaczego to robi, warto zwrócić uwagę, że jest to również zawód wykonywany przez policjantów! Można być policjantem prewencyjnym, ale również dochodzeniowo-śledczym, czyli detektywem. Bywa, że niektóre sprawy w dorosłym życiu rozwiązuje policja, trudno jednak prosić ją o pomoc, kiedy próbujemy ustalić, dlaczego zabawka przestała działać lub kto stoi za regularnym znikaniem parówek u kucharek. 
 

Może warto zaprosić do przedszkola policjanta detektywa lub prywatnego detektywa? Zachęcam, aby to zrobić chociażby przy okazji niektórych dni w roku:

  • 29 stycznia – Dzień Łamigłówek
  • 30 kwietnia – Dzień Uczciwości
  • 19 maja – Dzień Dobrych Uczynków
  • 23 czerwca – Dzień Służby Publicznej
  • 21 lipca – Święto Policji
  • 24 lipca – Dzień Policjanta
  • 2 października – Międzynarodowy Dzień bez Przemocy


Propozycje pierwszych zabaw w Klubie Małego Detektywa

Co zniknęło?
Przygotowanie tej zabawy może być bardzo różnorodne i zależy jedynie od naszej kreatywności. Wykorzystaj do tego np. półkę z zabawkami lub tablicę, na której wiszą różne ilustracje. Każde dziecko po kolei obserwuje miejsce (lub np. zabawkę, która jest złożona z różnych doczepianych elementów, czy prostą konstrukcję z klocków). Zasłoń maluchowi oczy i odejmij jeden z elementów. Następnie odsłoń dziecku oczy i zapytaj, czego zabrakło.

Co nie pasuje? 
Jest to alternatywna forma zabawy dla „Co zniknęło?”. Do wybranego zbioru elementów dodaj to, co się szczególnie wyróżnia, np. między zabawki pluszowe włóż samochód lub między książki lalkę. Możesz przygotować w ten sposób „pomieszaną” przestrzeń w wielu miejscach naraz i zachęcić dzieci do odnalezienia ich i wyjaśnienia, dlaczego to nie pasuje. 

Czyje to są ślady?
Przygotuj kilka najprostszych rodzajów śladów, np. małych bucików dziecięcych, damskich balerinek, butów na obcasie, dużych, męskich butów (np. kaloszy), psa i ptaszka. Następnie ułóż ilustracje i poproś dzieci o dopasowanie śladów do właścicieli! 

Inna wersja tej zabawy: poproś dzieci, aby odgadły, czyje to mogłyby być ślady!

O kim mówię?
W tej zabawie możemy mówić o sobie nawzajem albo o przygotowanych wcześniej bohaterach. Dzieci na podstawie opisu wychowawczyni muszą wydedukować, o kim ona mówi. Na przykład przygotuj obrazek pirata, tancerki i czarodziejki. Podstawowa, łatwiejsza wersja zabawy to opisywanie cech zewnętrznych, tj. papuga na ramieniu, baletki czy różdżka. Trudniejsza wersja to opisywanie cech charakterystycznych lub tego, czym się przedstawione osoby zajmują, np. poszukuje skarbów, codziennie dużo ćwiczy lub uczy się w szkole magii i czarodziejstwa w Hogwarcie. 

Kto zniknął?
Poruszajmy się! Włączmy dzieciom muzykę i zaprośmy je do wspólnych pląsów. Kiedy muzyka ucichnie, wszystkie dzieci zamieniają się w kamyczki. Nauczyciel wybiera jedno z dzieci i okrywa je kocem lub chustą Klanzy. Następnie prosi, aby reszta dzieci się podniosła i wydedukowała, kogo brakuje. 

Alternatywna wersja: schowaj dwie osoby!

Bajka pt. Detektywistyczne początki Luśki i Piotrusia w Przedszkolu „Jagodowe Wzgórze”

Wakacje się skończyły! Kiedy to się stało? Ni z tego, ni z owego nastał wrzesień i rozpoczął się nowy rok w Przedszkolu „Jagodowe Wzgórze”. Rodzeństwo maluchów, Luśka i Piotruś, nie mogło się doczekać powrotu do grupy pani Cieszki! Dlaczego rodzeństwo chodzi do jednej grupy, zapytacie? Otóż Luśka i Piotruś są nie tylko rodzeństwem, ale również bliźniętami! 
Ależ to były wakacje! Ileż się działo! Wszystkie dzieci nie mogły przestać opowiadać, gdzie były i co zobaczyły. Pani Cieszka, która bardzo, bardzo ucieszyła się na widok wszystkich maluchów, które wróciły do przedszkola zdrowe i w dobrych humorach, wypytywała je o miejsca, w których spędziły lato. Jak myślicie, dzieci, dokąd pojechali Luśka i Piotruś?
Dzieci przyniosły ze sobą tego dnia do przedszkola różne wakacyjne wspomnienia: zdjęcia, pocztówki, a nawet małe pamiątki, takie jak magnesy czy muszelki. 
Zabawom i opowieściom nie było końca, kiedy pani Cieszka zaprosiła wszystkich do koła i zapytała, czy dzieci wiedzą, kim jest detektyw. Detektyw? Niektóre dzieci wiedziały trochę mniej, inne trochę więcej. Ktoś pomyślał, że detektyw to człowiek, który patrzy przez obiektyw, a ktoś inny, że to osoba, która delektuje się potrawami. Pani Cieszka wysłuchała wszystkich pomysłów, po czym postanowiła wyjaśnić, że detektyw to osoba, która rozwiązuje różne zagadki i wyjaśnia sprawy na pierwszy rzut oka trudne do zrozumienia.
Luśka i Piotruś słuchali o detektywach z wielką uwagą. Sami bardzo lubili rozwiązywać zagadki i postanowili, że założą swoje przedszkolne biuro pod nazwą „Tropik”. Tropik, ponieważ zamierzali zajmować się tropieniem wszelkich sytuacji, które wymagały wyjaśnienia! Pani Cieszce bardzo się spodobał ten pomysł i zapewniła, że w razie jakichkolwiek trudnych do rozwiązania spraw poprosi o pomoc małych detektywów.
Rodzeństwo długo czekało na pierwsze zlecenie. Jak na złość nikomu nie wydarzało się nic zagadkowego. Luśka i Piotruś postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i zaczęli wypytywać wszystkie dzieci...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy