Różnorodny repertuar pozwala dzieciom doświadczać odmiennych emocji, wzbogaca ich słownictwo i wiedzę o świecie. Piosenka wprowadza je w świat muzyki, dzielą się nią z najbliższymi domownikami.
Już na początku ubiegłego stulecia tak o piosence pisał twórca metody rytmiki Émile Jaques-Dalcroze: Tak jak koło, które powstaje na powierzchni wody po wrzuceniu kamienia, stopniowo rozszerza się dzięki elastycznemu działaniu rytmu, tak śpiewanie popularnej piosenki przyniesionej przez dziecko pod rodzinny dach zatacza coraz szersze kręgi, przekracza progi skromnych domów i dostarcza całemu otoczeniu radości tkwiącej w jej rytmie oraz pouczeń zawartych w jej słowach1.
Piosenka pełni więc funkcję nie tylko umuzykalniającą, ale także wychowawczą. Przekazuje wiedzę o świecie, pięknie natury. Zawarte w niej metafory wprowadzają dzieci w świat poezji. Zapamiętywanie tekstu kolejnych zwrotek to z kolei świetne ćwiczenia pamięci. Podczas wspólnego śpiewu uczymy się wzajemnego słuchania. Jedna piosenka otwiera nam tak wiele możliwości zabaw i interpretacji.
Zamierzam w tym roku kolumnę muzyczną poświęcić w całości pracy z piosenką. Stanowi ona bowiem istotny punkt wyjścia do umuzykalnienia dziecka, stwarza liczne możliwości organizowania z...
Jesienne dźwięki piosenki
Śpiew dzieci jest najmilszą muzyką. Towarzyszy im podczas spacerów, wycieczek, zabaw porządkowych, stanowi akompaniament do swobodnej zabawy. Dzieci często zastępują słowa piosenek własną narracją, próbując ją tworzyć na podstawie dobrze znanej melodii. Z pełnym przekonaniem zaryzykuję twierdzenie, że to właśnie w przedszkolu śpiewamy najwięcej, z największą radością i zaangażowaniem.