Różnorodny repertuar pozwala dzieciom doświadczać odmiennych emocji, wzbogaca ich słownictwo i wiedzę o świecie. Piosenka wprowadza je w świat muzyki, dzielą się nią z najbliższymi domownikami.
Już na początku ubiegłego stulecia tak o piosence pisał twórca metody rytmiki Émile Jaques-Dalcroze: Tak jak koło, które powstaje na powierzchni wody po wrzuceniu kamienia, stopniowo rozszerza się dzięki elastycznemu działaniu rytmu, tak śpiewanie popularnej piosenki przyniesionej przez dziecko pod rodzinny dach zatacza coraz szersze kręgi, przekracza progi skromnych domów i dostarcza całemu otoczeniu radości tkwiącej w jej rytmie oraz pouczeń zawartych w jej słowach1.
Piosenka pełni więc funkcję nie tylko umuzykalniającą, ale także wychowawczą. Przekazuje wiedzę o świecie, pięknie natury. Zawarte w niej metafory wprowadzają dzieci w świat poezji. Zapamiętywanie tekstu kolejnych zwrotek to z kolei świetne ćwiczenia pamięci. Podczas wspólnego śpiewu uczymy się wzajemnego słuchania. Jedna piosenka otwiera nam tak wiele możliwości zabaw i interpretacji.
Zamierzam w tym roku kolumnę muzyczną poświęcić w całości pracy z piosenką. Stanowi ona bowiem istotny punkt wyjścia do umuzykalnienia dziecka, stwarza liczne możliwości organizowania z...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.