Bardzo często biernemu słuchaniu muzyki przeciwstawiamy słuchanie aktywne. Bierne słuchanie nie jest wyrażane w ruchu, zabawie, grze na instrumentach, ale przecież może być przepełnione emocjami i grą wyobraźni. Nie wydaje się być mniej wartościowe niż to wyrażone aktywnością. Wymaga jednak uwagi, koncentracji, odpowiedniego nastawienia, nastroju. Słuchaniu muzyki sprzyjają istotne okoliczności, czyli warunki odbioru dzieła muzycznego, aktywność poprzedzająca słuchanie, zachowanie grupy. Bardzo ważnym elementem tego procesu jest wprowadzenie dokonywane przez nauczyciela, które w pewien sposób pobudza dziecięcą wyobraźnię, kreując atmosferę skupienia i uwagi niezbędnych przy rozpoczęciu słuchania.
Słuchanie muzyki rozwija wyobraźnię, kształci pamięć muzyczną. Stymuluje umiejętności poznawcze, myślenie abstrakcyjne, przygotowuje przyszłych odbiorców sztuki muzycznej do aktywnego uczestnictwa w kulturze. Ten obszar edukacji wydaje się być zaniedbywany. Ostatnie wyniki badań prowadzonych przez CBOS, dotyczących słuchania muzyki klasycznej, są bowiem wysoce niepokojące. Na...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.