Chciałabym dziś kilka słów poświęcić temu wycinkowi przedszkolnej działalności artystycznej, muzycznej, teatralnej, która staje się udziałem wszystkich przedszkolaków. Inspiracji do przedstawień szukać możemy w licznych publikacjach książkowych, wielu nauczycieli poszukuje też gotowych scenariuszy w internecie, np. na YouTube. Wybierając piosenki, tańce, wiersze, kierujemy się różnymi kryteriami. Warto jednak podejść do tego tematu ze stosownym namysłem, albowiem podejmowane w przedszkolu działania artystyczne są elementem przekazu wiedzy o polskiej tradycji i kulturze, w tym wypadku bardzo silnie związanych z wiarą. Warto zatem uzgodnić z rodzicami realizację projektów związanych z tematyką świąt oraz ustalić ich charakter, aby zaproponować takie rozwiązania, które nie wykluczą żadnego przedszkolaka z partycypacji w przygotowaniach do występu.
W pierwszej części niniejszego artykułu nawiążę do tradycji kolędowej, jasełkowej, tak silnie związanej z okresem Świąt Bożego Narodzenia. W drugiej postaram się wskazać, że w tym szczególnym okresie możemy w pracy artystycznej odnieść się do wartości uniwersalnych łączonych z okresem świątecznym, takich jak: dobro, przyjaźń, miłość, wrażliwość na innego człowieka, rodzinne ciepło i wspólnie spędzany czas. W tym przypadku możemy zwrócić się w stronę literatury, baśni J. Ch. Andersena czy opowieści Ch. Dickensa.
Hej, kolęda, kolęda!
Zbliża się wyjątkowy czas w roku, kiedy w przedszkolu rozbrzmiewają kolędy i piosenki utrzymane w zimowej poetyce, gdzie pod dostatkiem jest śniegu, a choinka roznosi w domu kojącą woń. Rozpoczynamy przygotowania artystyczne, których osnową stają się nadchodzące święta, zimowa sceneria i wyczekiwane przyjście Mikołaja (Gwiazdora, Dzieciątka – w zależności od tradycji regionalnych).