Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

7 kwietnia 2022

NR 75 (Kwiecień 2022)

Cztery pory roku w życiu przedszkolaka – przykładowy scenariusz projektu

0 179

Otaczająca nas przyroda jest nieocenionym wychowawcą i nauczycielem małego człowieka. To z nią dziecko styka się codziennie w drodze do przedszkola, na podwórku podczas zabawy czy też podczas spacerów po lesie. Wiemy, że dzieci w okresie przedszkolnym są prawdziwymi badaczami przyrody i łatwo wzbudzić w nich zaciekawienie otaczającym środowiskiem naturalnym. Tajemniczy, piękny i fascynujący świat przyrody dostarcza dziecku pozytywnych emocji w obcowaniu z nim. Dzięki obserwacji i doświadczeniu różnorodnych zjawisk kształci się uwaga dziecka, jego spostrzegawczość, pamięć wzrokowa, sprawność myślenia i mowy, jak również odpowiednia postawa w stosunku do roślin i zwierząt.

Istotnym elementem w wychowaniu przedszkolaka jest wyrobienie postawy proekologicznej oraz szacunku dla otaczającego nas świata przyrody. Ważne jest, aby przedszkolak dostrzegał w swoim otoczeniu zwierzęta i rośliny, które wymagają opieki i pielęgnacji. Przedstawiony projekt zakłada realizację tych treści edukacji.
Nasze przedszkole jest placówką położoną w pięknym otoczeniu przyrodniczym. Otaczające nas ekosystemy są bogatym źródłem wiedzy pozwalającym na realizację tematyki przyrodniczej opartej na bezpośrednim kontakcie z przyrodą. Poprzez aktywny i bezpośredni kontakt z naturą i jej zjawiskami nasze przedszkolaki w pełni będą mogły poznać i polubić otaczający je świat.

Projekt zawiera cztery moduły. Są to zajęcia dydaktyczne z elementami charakterystycznymi dla danej pory roku. 

Cele szczegółowe projektu: 

  • rozbudzenie chęci kontaktu z przyrodą,
  • zdobywanie i doskonalenie umiejętności obserwowania i analizowania zjawisk przyrodniczych,
  • kształtowanie codziennych zachowań własnych i innych w stosunku do środowiska przyrodniczego,
  • kształtowanie pożądanego stosunku do roślin i zwierząt żyjących w naturalnym środowisku i odpowiedzialności za stan środowiska, 
  • poznanie wybranych gatunków roślin i zwierząt,
  • dbanie o środowisko i uczenie się aktywnych form wypoczynku na łonie przyrody,
  • kształtowanie pozytywnych więzi ze środowiskiem przyrodniczym, 
  • kształtowanie postaw proekologicznych.

Rodzaje aktywności: językowa, literacka, matematyczna, plastyczna, techniczna, społeczno-przyrodnicza, ruchowa, teatralna.
 

POLECAMY

Scenariusz projektu „Cztery pory roku w życiu przedszkolaka” (propozycja)
Etapy pracy 
nad projektem
Zadania dzieci Zadania nauczyciela
Rozpoczęcie
 projektu
  • Cztery pory roku – dzieci wykonują prace plastyczne ilustrujące ich wyobrażenia i wiedzę o porach roku. Tworzą wystawę prac, dzielą się spostrzeżeniami. Dzieci oglądają filmy, prezentację multimedialną, albumy, atlasy, zdjęcia przedstawiające przyrodę w czterech porach roku. Odzwierciedlają swoje spostrzeżenia, odczucia w formie swobodnych rozmów oraz prac plastycznych.
  • Wybór tematu projektu jest zależny od zainteresowań dzieci oraz inicjatywy nauczyciela.
  • Swobodna rozmowa dzieci na temat projektu, uczestniczenie w rozmowie kierowanej przez nauczyciela, udział w przygotowaniu wstępnej siatki tematycznej. Budowanie wspólnych doświadczeń.
  • Sformułowanie listy pytań
  • Dostarczenie dzieciom bodźca, który pobudzi ich ciekawość i skoncentruje aktywność na zagadnieniach związanych z tematem projektu, dostarczenie różnych rodzajów publikacji.
  • Obserwowanie swobodnych rozmów dzieci, analiza wytworów ich twórczości. Przygotowanie wstępnej siatki tematycznej ilustrującej aktualny zasób wiedzy dzieci na temat pór roku.
  • Zapisanie listy pytań
 

WIZYTY EKSPERTÓW

  • Dzieci z pomocą nauczyciela przygotowują harmonogram spotkań z ekspertami, przedstawiają propozycje pytań, mówią o tym, czego chciałyby się dowiedzieć, co zobaczyć.
  • Spotkanie z leśniczym, ogrodnikiem, gospodarzem.
  • Dzieci przeprowadzają wywiady z ekspertami, uczestniczą w prowadzonych przez nich zajęciach, oglądają przyniesione przez nich przedmioty, dzielą się swoją wiedzą i spostrzeżeniami dotyczącymi tematu projektu.
  • Dzieci dokumentują udział w zajęciach, wykonując zdjęcia i robiąc szkice.

ZAJĘCIA TERENOWE

  • Spacery do lasu w każdą porę roku, zwracanie uwagi na charakterystyczne zmiany zachodzące w każdej porze roku. 
  • Wycieczka do parku.
  • Wycieczka do pobliskiego gospodarstwa rolnego.
  • Wyjście na pole uprawne jesienią – wykopki, kopanie ziemniaków.
  • Spacer do lasu, spotkanie z leśnikiem w celu przekazania zebranych w przedszkolu żołędzi dla zwierząt leśnych.
  • Wyjście do kwiaciarni.
  • Od paprotki do węgielka – wyjazd na warsztaty edukacyjne do Żorskiego Centrum Edukacji Regionalnej.
  • Poznajemy faunę i florę – wycieczka do ogrodu botanicznego w Mikołowie.

DZIAŁANIA W PRZEDSZKOLU

JESIEŃ

  • Stworzenie Kodeksu Przyjaciela Przyrody.
  • Uzupełnianie kalendarza pogody – stopniowe obniżanie się temperatury, krótszy dzień, szybki zmrok, szary, smutny dzień.
  • Stragan owocowo-warzywny (wykonanie sałatki owocowej lub soku).
  • Święto Pieczonego Ziemniaka – prace jesienne w polu, kopanie ziemniaków (wykopki), pieczenie ziemniaka, zabawy z ziemniakami.
  • Spacer do sadu i ogrodu – badanie smaków różnych owoców i warzyw, badanie ich budowy, porównywanie; mieszanie soków i smakowanie.
  • Jesienny kącik przyrody – zbieranie liści i innych darów jesieni.
  • Spacery do lasu – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.
  • Dzień Spadającego Liścia – powitanie jesieni.
  • Przygotowanie zwierząt do zimy: gromadzenie zapasów, zmiana futra, upierzenia, zapadanie w sen zimowy.
  • Barwy jesieni – tworzenie wystawki prac jesiennych.

ZIMA

  • Otwarcie stołówki dla zwierząt – założenie karmnika na parapecie okna w sali lub na podwórku przedszkolnym, zbieranie pokarmu dla ptaków, zbieranie żołędzi dla zwierząt w lesie.
  • Zima – trudny czas dla zwierząt (prezentacja multimedialna).
  • Spacery i wycieczki po okolicy – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie zimą.
  • Na dalekiej Północy – zapoznanie z życiem zwierząt w trudnych warunkach. 
  • Od paprotki do węgielka – wyjazd na warsztaty edukacyjne do Żorskiego Centrum Edukacji Regionalnej.
  • Jak wygląda staw zimą? – ukazanie zmiany skupienia wody pod wpływem niskiej temperatury.
  • „Szu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy