Propozycja dla dzieci 5–6-letnich POLECAMY |
Czas: 60 minut |
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci |
W obszarze fizycznym dziecko:
|
Strategie z podstawy programowej |
W przeważającej części strategia percepcyjno-innowacyjna |
Metody i formy pracy na zajęciach |
|
Pomoce naukowe, materiały |
|
Proponowane sytuacje edukacyjne
- Zabawa ruchowa rozluźniająca ciało i umysł
Dzieci wyjmują z zaczarowanej skrzyni elementy stroju postaci ze znanej baśni, każde dziecko inny strój. Spacerują w strojach po sali. Na znak nuczyciela (gra na flecie) zatrzymują się i zastygają w bezruchu w roli bohatera/ /bohaterki baśni. Nauczyciel ożywia pozy i pyta: Kim jesteś? Co teraz robisz? Dlaczego tak się zachowujesz? (jeśli dzieci są nieśmiałe, wystarczy skierować do nich jedno pytanie).
- Klamra tematyczna
Nauczyciel: Powiedzcie, w jakim zawodzie dorośli zakładają stroje, przebierają się, wchodzą w role?
Dzieci prawdopodobnie odpowiedzą, że aktorzy.
- Ćwiczenie
Nauczyciel dzieli dzieci na czteroosobowe grupy. Każda grupa otrzymuje rysunek/zdjęcie aktora (każda grupa inne) i każde dziecko mówi, jaki jest aktor. Po wykonaniu zadania przez wszystkie grupy dzieci, siedząc w kręgu, wypowiadają się, jaki powinien być aktor.
- Rozmowa
Nauczyciel: Dużo wiecie o aktorze, o jego pracy. Ale co należy zrobić, aby dowiedzieć się jeszcze więcej?
Dzieci podają różne propozycje, np. trzeba napisać list do aktora, wybrać się do teatru, a po przedstawieniu może aktorzy porozmawiają z nami, obejrzeć film, można zadzwonić do telewizji.
- Klamra tematyczna
Nauczyciel: Mam dla was niespodziankę. Otrzymaliśmy zaproszenie do teatru w Krakowie. Polecimy tam samolotem.
- Zabawa ruchowa – Lot samolotem
Dzieci wchodzą po schodkach do samolotu, włączają silniki – dwa razy prawą ręką, dwa razy lewą ręką, zapinają pasy, wyglądają przez okienko (okienko tworzą złożone na krzyż ręce) i lecą do Krakowa. Biegają po sali. Na znak nauczyciela lądują w Krakowie.
- Rola
Nauczyciel w roli prezydenta Krakowa wita dzieci serdecznie (jako kandydatów na aktorów) i prosi, żeby przedstawiły, z jakich miast przyleciały (dzieci pracują w trzech grupach, każda grupa otrzymuje kartkę
z nazwą miasta, np. Warszawa, Gdańsk, Zakopane). Stosując pantomimę, dzieci pokazują charakterystyczną cechę miasta (zamiast miasta mogą być wyrazy: góry, morze, jezioro).
Uwaga! Jeśli dzieci nie potrafią czytać, nauczyciel podchodzi do każdej grupy i mówi jej nazwę miasta.
- Klamra tematyczna
Nauczycielka w roli dyrektora teatru w Krakowie: Dowiedziałam się, że przybyliście do naszego miasta, aby zostać aktorami. Czy to prawda? Jeśli tak, proszę głośno i wyraźnie powiedzieć: Chcemy być aktorami.
Dzieci głośno, wyraźnie, z odpowiednią dykcją mówią zdanie.
- Zabawa tematyczna – Szkoła aktorów
Nauczyciel jako znany aktor uczy dzieci zawodu aktora:
– oddychanie przeponą – dzieci, stojąc w kręgu, nabierają powietrza do płuc nosem, a wypuszczają ustami bardzo wolno;
– ćwiczenie rezonatorów (bez podawania nazwy) – dzieci dotykają dłonią kolejno podbródka, policzków, czoła i wymawiają głośno i długo samogłoski a, e, i, o, u;
– ćwiczenia wymowy – nauczyciel po...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!