Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

8 czerwca 2021

NR 67 (Czerwiec 2021)

Całodzienny scenariusz zajęć – poszukiwanie zaginionego Misia

0 160

Minął kolejny nietypowy rok przedszkolny jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Choć wróciliśmy jesienią do pracy, wiosną musieliśmy się zmierzyć z kolejnym ograniczeniami spowodowanymi przez pandemię koronawirusa. Niektóre przedszkola przeszły na nauczanie zdalne, niektóre zamknęły swoje działania do czasu ponownego otwarcia. Mimo iż funkcjonujemy w tej dziwnej rzeczywistości od marca ubiegłego roku, nadal nie potrafimy powiedzieć, że się do tego przyzwyczailiśmy. 

Musieliśmy się zaadaptować do innych warunków, zrezygnowaliśmy w naszych programach z odwiedzin gości i wyjazdów na wycieczki, nauczyciele prowadzili zajęcia w maskach, rodzice nie wchodzili do placówki, dzieciom badano każdego ranka temperaturę. Wiele nauczycielek chorowało na COVID-19, niejednokrotnie wprowadzano czasową kwarantannę, duży odsetek kadry przeszedł szczepienia. Może nie było nam dużo trudniej, ale na pewno było inaczej. Nowe wyzwania, zadania, szkolenia, webinary i co za tym idzie – umiejętności. 

POLECAMY

Podobnie w naszym Klubie Małego Detektywa. Dużo się działo! 

Bardzo dokładnie poznaliśmy ten niezwykły zawód, ćwiczyliśmy spostrzegawczość, koncentrację i umiejętność skupienia uwagi, chodziliśmy po śladach, rozwijaliśmy percepcję sensoryczną, uczyliśmy się rozpoznawania emocji, szyfrowaliśmy tajne wiadomości i braliśmy udział w niesamowitych podchodach. Realizowanie tego programu we własnej praktyce edukacyjnej przyniosło zarówno mnie, jak i podopiecznym sporo frajdy. Razem z rodzicami zauważyliśmy, że niejednemu dziecku detektywistyczne nawyki weszły w krew. To cieszy, tym bardziej że oprócz ważnego doświadczenia przyjemności z zabawy zaopatrzyliśmy dzieci w solidną skrzynkę z narzędziami na kolejne etapy rozwojowe.

Przy okazji finalizowania wszystkich perypetii naszych maluchów, a także Luśki i Piotrusia z Biura Detektywistycznego „Tropik” z Przedszkola „Jagodowe Wzgórze” proponuję przeprowadzić całodzienne zajęcia, podczas których nasi podopieczni będą mogli wykorzystać wszystkie dotychczas zdobyte wiadomości i umiejętności. Kolejność zabaw i ćwiczeń w scenariuszu będzie dyktowała snuta przez nauczyciela opowieść o zaginięciu najważniejszej maskotki grupy pani Cieszki i naszych bliźniąt – Pana Misia!

Grupa wiekowa: pięcio-, sześciolatki
Cel ogólny zajęcia
Wsparcie całościowego rozwoju dziecka podczas realizacji zajęć o charakterze detektywistycznym
Cele. Dziecko doświadcza
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju dziecka:
  • wykonuje ruchy precyzyjne,
  • orientuje się w obszarze własnego ciała i przestrzeni,
  • wykonuje zadania ruchowe na podstawie instrukcji słownych,
  • kontroluje swoje ciało w bezruchu.
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • współodczuwa z bohaterami opowieści.
W obszarze społecznym dziecko: 
  • współdziała z innymi dziećmi,
  • współpracuje w parze,
  • podejmuje próby samodzielnego wykonania zadania.
W obszarze poznawczym dziecko:
  • wciela się w rolę detektywa,
  • analizuje i wyciąga wnioski,
  • słucha uważnie,
  • uzasadnia swój wybór,
  • nazywa przedmioty i zjawiska,
  • dostrzega dobre strony pracy detektyw,
  • znajduje różnice i cechy wspólne,
  • rozumie znaczenie dążenia do wspólnego celu
Metody i formy pracy na zajęciach
  • opowieść przewodnia,
  • zabawa ruchowa,
  • pogadanka, dyskusja, prezentacja,
  • zabawa naśladowcza,
  • burza mózgów,
  • taniec, 
  • rozwiązywanie zagadek,
  • podchody,
  • szyfry,
  • joga dla dzieci,
  • ćwiczenia integracji sensorycznej,
  • ćwiczenia oddechowe,
  • relaksacja
Narzędzia, materiały 
  • ulubiony utwór muzyczny maluchów oraz sprzęt do jego odtwarzania, 
  • różne elementy, które można założyć lub przypiąć dziecku w liczbie zgodnej z liczbą dzieci w grupie, 
  • karty emocji, takie jak radość, smutek, złość, znudzenie, zdziwienie, obrzydzenie,
  • Pan Miś – maskotka, która będzie jednocześnie skarbem dla Twoich maluchów, jak również głównym bohaterem bajki o Luśce i Piotrusiu,
  • nietypowe dla przedszkolnego otoczenia akcesoria, np. poskładane ubrania, sztućce, czajnik, garnek, książki dla dorosłych, akcesoria higieniczne, takie jak szampon czy waciki, opakowania makaronu, ryżu, cukru, kawy, przyprawy, opakowanie po lekach, żelazko itp., 
  • chusta Klanzy,
  • pięć kopert i pięć zaszyfrowanych wiadomości
  • kolorowe pudło na kolejne zadania ukryte pod biurkiem nauczycielki,
  • koperty w różnych kolorach w liczbie zgodnej z przygotowanymi zadaniami,
  • zestaw klocków Lego (lub innych) w takich samych pięciu kompletach,
  • dzwoneczek, 
  • platformy (ale mogą je zastąpić kartki papieru albo poduchy do siedzenia),
  • 20 kart do gry planszowej (mogą to być zwykłe kartki papieru) oraz duża kość do gry,
  • worek,
  • kilka przedmiotów o różnej fakturze, np. plastikowa piłeczka, pędzelek, mała plastikowa butelka, grzebień, gąbka, naszyjnik z koralików itp., 
  • kartoniki ze znanymi dzieciom literami,
  • kilka nagrań wyklaskiwanego rytmu,
  • 10 historyjek obrazkowych dotychczas wykorzystywanych w pracy,
  • zdjęcia różnych zmysłowych przedmiotów, czyli takich, które można opisać za pomocą dwóch zmysłów, np. kostka lodu jest zimna i bez smaku, kwiat jest miękki i pachnący, herbata jest gorąca i pachnąca, pianino jest twarde, ciężkie i pięknie brzmi itp., 
  • czerwona i zielona kartka papieru,
  • lina (albo inny przedmiot, który posłuży do podzielenia pomieszczenia na pół, np. guma gimnastyczna, skakanka, guma do skakania czy taśma),
  • skrzynia (lub inne pudełko) zamykana na klucz,
  • muzyka relaksacyjna,
  • kartki i kredki,
  • odznaki „Małego Detektywa”

Przebieg zajęć

Przywitanie z dziećmi – „Czym się różnisz?”.

  • Przygotuj jeden z ulubionych utworów muzycznych swoich podopiecznych. Wykorzystaj piosenkę przewodnią z popularnej bajki, np. Psi Patrol albo Kraina Lodu II. Każdemu z dzieci załóż lub przypnij coś innego, nowego, np. spinkę, przypinkę, korale, czapkę, bransoletkę, szarfę itp. Kiedy wybrzmiewa muzyka, dzieci tańczą w swobodny sposób, zapewne będą też śpiewały znane sobie słowa. Kiedy muzyka cichnie, dwoje najbliższych sobie dzieci staje naprzeciw siebie. Każde z nich wskazuje, co nowego mają na sobie, a kiedy to zidentyfikują, zamieniają się tym. Wraca muzyka i tańce. 

Powtórz zadanie kilka razy.

  • Emocjonalna zgadywanka.

Przy wybranych kolejnych ćwiczeniach poprowadź narrację bajki o Luśce i Piotrusiu. Na jej podstawie przygotuj kolejne zadania do wykonania.
– Co za piękna pogoda! – powiedziała głośno Lusia w drodze do przedszkola. Szła ze swoim bratem bliźniakiem Piotrusiem i tatą, który co rano odprowadzał dzieci pod same drzwi placówki. 
To prawda, wiosna pomału przemijała, ustępując miejsca latu. Słoneczne i ciepłe dni przywodziły rodzeństwu na myśl zbliżający się wielkimi krokami wyjazd na wspólne wakacje, na które tak długo czekali. Poza tym Lusia i Piotruś jesienią zaczną naukę w szkole, tak jak większość dzieci z grupy pani Cieszki. Dni w przedszkolu dobiegały końca, co nieznacznie tłumiło
radość ze wspólnego wyjazdu. 

Po wysłuchaniu fragmentu bajki porozmawiaj z dziećmi o różnych emocjach. Przypomnij, jakie znają emocje i czy bywają takie sytuacje, kiedy czują dwie różne jednocześnie, np. kiedy w poniedziałek idą do przedszkola – z jednej strony trochę im smutno, bo skończyły się weekendowe zabawy, z drugiej się cieszą, bo spotkają się znowu z koleżankami i kolegami. Przygotuj używane wcześniej karteczki z emocjami i przy każdym podawanym przykładzie pokazuj odpo-
wiednie minki.

  • Co zniknęło? Co się zmieniło? Co nie pasuje?

Uwaga! Tydzień przed realizacją scenariusza posadź w wybranym przez siebie miejscu w swojej sali Pana Misia – skarb, którego dzieci będą później szukały. Przez te kilka dni maluchy powinny przyzwyczaić się do jego obecności w konkretnym miejscu!

W przeddzień realizacji scenariusza schowaj Pana Misia i zrób małe zamieszanie na szafeczkach, półeczkach i parapetach. Pochowaj różne rzeczy, poprzestawiaj i dodaj niespotykane dotąd w przedszkolnej sali akcesoria,
tj. poskładane ubrania, sztućce, czajnik, garnek, książki dla dorosłych, akcesoria higieniczne, takie jak szampon czy waciki, opakowania makaronu, ryżu, cukru, kawy, przyprawy, opakowanie po lekach, żelazko itp.

Po dotarciu na miejsce Luśka i Piotruś pożegnali tatusia buziakiem przy drzwiach przedszkola i pobiegli do szatni zmienić obuwie. Pobiegli do swojej grupy, gdzie czekała na nich pani Cieszka. Na drzwiach do ich sali witał ich namalowany wielki, wspaniały miś, ponieważ ich grupa nazywała się Misie, czego symbolem była dość duża, wspólna, grupowa maskotka pluszowego misia. Był to nie byle jaki miś, tylko Pan Miś! Miał jasnobrązowe futerko, ciemne oczy, a na szyi nosił hawajski naszyjnik z kwiatami! (Jeżeli zorganizowany przez ciebie miś skarb wygląda inaczej, posłuż się odpowiednim opisem!) 

Lusia i Piotruś przywitali się z panią Cieszką, a następnie z kolegami. Jednak od samego wejścia mieli nieodparte wrażenie, że coś pozmieniało się w ich sali. Tylko co?

Poproś dzieci, aby wskazały wszystkie nowe przedmioty, których nie powinno tutaj być. Niech poszukają różnic (może miejscami zamieniły się samochody z lalkami albo książki z klockami?) i przede wszystkim: gdzie się podział Pan Miś?

  • Zabawa – „Kto zniknął?”.

Kiedy już ustalicie zaginięcie najważniejszego bohatera bajki o Luśce i Piotrusiu, zaproponuj dzieciom zabawę z chustą Klanzy dla oczyszczenia detektywistycznych umysłów! Naucz dzieci prostej rymowanki:

Zniknął Pan Miś! Zniknął Pan Miś!
Było to wczoraj, a może dziś!
Nikt go nie widział, gdzie zniknął, kto wie?!
Mały dete
ktyw przekona się!

Podczas recytowania rymowanki dzieci chodzą po pomieszczeniu. Kiedy wybrzmi ostatnie słowo „się”, wszystkie maluchy zamieniają się w kamyczki (kulą się na podłodze, chowają i zasłaniają głowy). Przykryj wybrane dziecko chustą. Dzieci, które się prostują, próbują wydedukować, kogo brakuje, kto jest schowany pod chustą. Potwórz zabawę kilka razy.

  • „Wymień trzy…”

Jeszcze jedna szybka zabawa przed rozpoczęciem poszukiwań! Ustaw krzesełko tyłem do reszty dzieci i większości pomieszczenia. Każde dziecko siada po kolei na krzesełku i dostaje zadanie pt. „Wymień trzy”, np. „Wymień troje obecnych dzieci z imieniem na S” albo „Wymień trzy elementy na tablicy”, albo „Wymień trzy rodzaje klocków” itp. 

  • Zaszyfrowana wiadomość.

Lusia i Piotruś, przejęci ogólnym rozgardiaszem w sali Misiów, najbardziej zaniepokoili się brakiem ich najważniejszej maskotki, Pana Misia! Pani Cieszka zdradziła dzieciom, że sama dotąd nie zauważyła jego zniknięcia, za to znalazła w swojej szufladzie pięć kopert z zaszyfrowanymi wiadomościami! 

Przygotuj pięć wiadomości, które za pomocą szyfru wskażą, gdzie są poukrywane elementy mapy, np. symbol doniczki z kwiatem ze strzałką wskazującą jej spód (wiadomość ukryta pod doniczką), symbol ciężarówki ze strzałką skierowaną na jej naczepę (wiadomość ukryta w naczepie jednej z ciężarówek), symbol książki z konkretną okładką (wiadomość ukryta w tej książce) itd. Podziel dzieci na tyle grup, ile przygotowałaś elementów mapy i kopert z zaszyfrowanymi wiadomościami. Każdy zespół prowadzi poszukiwania kolejnych elementów mapy.

  • „Mapa do skarbu”.

Lusia i Piotruś wraz z innymi dziećmi szczęśliwie odnaleźli i połączyli pięć elementów mapy, która najprawdopodobniej prowadzi do miejsca kryjówki Pana Misia! Niestety, mapa pokazuje tylko fragment ich sali i czerwony krzyżyk na miejscu w okolicach biurka pani Cieszki. Dzieci od razu przystąpiły do przeszukania tego miejsca!

Schowaj pod swoim biurkiem kolorowe pudełko, którego rzekomo wcześniej nie widziałaś. W środku dzieci odkryją kilka kolorowych kopert, które porywacz zostawił małym detektywom. Zastanówcie się, którą otworzyć najpierw. Maluchy szybko odkryją, że np. fioletowa strzałka oznacza fioletową kopertę! 

  • Puzzle 3D.

W kopercie rodzeństwo i pozostali detektywi odnaleźli zdjęcie przedstawiające Pana Misia u boku nietypowej budowli z klocków Lego. Obok było coś napisane, ale tylko pani Cieszka była w stanie to dokładnie odczytać. Okazało się, że dzieci musiały pięć razy odtworzyć tę konstrukcję, aby otrzymać kolejny element mapy. Czym prędzej przystąpiły do zadania.

Rozdaj dzieciom pięć wcześniej przygotowanych identycznych kompletów klocków, które porywacze musieli przygotować, i powieś zdjęcie wzorca na widoku, aby maluchy mogły swobodnie odwzorować konstrukcję. Po wykonaniu zadania wyjmij z koperty kolejny fragment mapy z kolejną kolorową strzałką prowadzącą do miejsca ukrycia Pana Misia. Jeżeli strzałka jest niebieska, czas na niebieską kopertę z kolorowego pudełka! 

  • Zagadki.

Niektóre miejsca kolejnych ukrytych elementów mapy mogą kryć się w treści zagadek pozostawionych w poprzedniej kopercie, np. 
Jaka dziewczynka o babcię dbała i złego wilka się nie bała? – książka o Czerwonym Kapturku.
Z krasnoludkami w leśnej chatce zamieszkała, a niedobra macocha jabłkiem otruć ją chciała – książka o Królewnie Śnieżce.
Co to za czynność, powiedzcie dzieci, gdy woda w kranie już żwawo leci? Mydło aż skacze w niemym zachwycie, wie, że się zaraz rozpocznie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy