Dołącz do czytelników
Brak wyników

Arteterapia w przedszkolu

3 października 2019

NR 50 (Październik 2019)

Był sobie papier. Zabawy plastyczne i ruchowe wspomagające rozwój małego dziecka

334

ZANIM NAUCZĘ SIĘ WYCINAĆ 
Kilka złożeń – ćwiczenia plastyczne dla dzieci w wieku 3–3,5 roku 
 

Dzieci bardzo szybko opanowują złożenia, zwłaszcza kiedy takie ćwiczenia rozpoczynają się od tych najprostszych (jedno złożenie). Każde złożenie papieru, jakie wykona trzylatek, jest właściwe, nawet jeśli w naszym przekonaniu jest krzywe. Najistotniejsze jest to, żeby dziecka nie zniechęcić, a dać mu możliwość swobodnej realizacji tych prostych ćwiczeń w papierze. Dlatego zajęcia plastyczne powinny być krótkie i jak najbardziej urozmaicone. Dzieci poszukują, a odkrywając nową materię plastyczną, niesłychanie się angażują. Często wychodzą przy tym ze swoimi pomysłami, poświęcając im dużo czasu. Nie szkodzi. To też jest kreacja. W końcu papier „nie powiedział jeszcze ostatniego słowa”, wciąż jest inspiracją dla twórców małych i dużych.

Dzieci nauczyły się już składać papier. Było to jedno złożenie. Teraz pora, aby rozszerzyły swą wiedzę na ten temat i poznały, jak można złożyć papier kilkakrotnie.
 

POLECAMY

Materiały: Kartka papieru formatu A5 lub A6, ołówek, długopis lub kredka
Czas Ok. 15–20 min
Cel ogólny Wsparcie całościowego rozwoju podczas zabaw z papierem
Formy pracy
  • ćwiczenie motoryki dużej i małej,
  • kreatywność,
  • ćwiczenie aparatu mowy


Wskazówki metodyczne!
Dzieci nauczyły się naprawdę dużo, realizując poprzednie ćwiczenie plastyczne. Jedno bowiem złożenie kartki to wcale nie byle co. Tyle przy tym wesołej zabawy. A to dopiero początek. Teraz dzieci poznają, jak można w kartce papieru zrobić kolejne złożenia, np. dwa. Same zdecydują, w którym miejscu zagną kartkę. Pierwsze z tych zagięć może wyglądać w ten sposób:

 


Jeśli złożenia zachodzą na siebie, to nic nie szkodzi. Tak jest dobrze. Teraz przykładają do siebie oba złożenia, np. w ten sposób: 
 



Tak złożoną kartkę kładą na swojej dłoni i przybliżają nieco do swoich ust. Następnie próbują otworzyć zewnętrzne złożenie, wypowiadając delikatnie: py, py, py, py. 

Teraz kładą tę kartkę na stole i przeprasowują palcami oba złożenia. Następnie z uwagą, nie spiesząc się, odrysowują tylko jedno z nich. Jeśli z rozpędu narysowały linię nieco dalej,
to nie szkodzi. Wobec tego pogrubiają ołówkiem lub kredką tę właściwą, tak by była najbardziej widoczna.

A jeżeli z rozpędu odrysowały oba złożenia, to też nic nie szkodzi. Również pogrubiają tylko jedno z nich. 

Odrysowanie jednego złożenia.

Następnie rozkładają kartkę i szukają odrysowanych linii. 
 


Potem odwracają na której kartkę na drugą stronę, gdzie również są widoczne odrysowane linie:


Tak odwróconą kartkę składają ponownie po linii złożeń.

Bardzo dobrze, jeśli dzieci zauważyły, że złożenia trzeba zagiąć w odwrotną stronę. 


A teraz odrysowują oba złożenia. Mogą to zrobić tym samym kolorem kredki lub innym. 
 


Po czym rozkładają oba złożenia i przez chwilę przyglądają się narysowanym liniom. 



Odrysowane złożenia po jednej i po drugiej stronie kartki.

Jeśli wśród odrysowanych linii po obu stronach kartki są takie, które nie łączą się, to dzieci mogą spróbować połączyć je w dowolny sposób, np. tak:
 


Rysując, mogą użyć takiego samego koloru kredki lub innego. Wysiłek dzieci należy pochwalić, np. mówiąc: „Bardzo dobrze sobie radzicie. Brawo!”.

***

Teraz czas na zespołowe zabawy ruchowe z papierem.

Otwieranie i zamykanie stopami dwukrotnie złożonej kartki

Dzieci kładą na podłodze swoje złożone kartki, a następnie każde stara się otworzyć swoją kartkę stopami. Nie ma znaczenia, czy tę czynność wykonuje się, będąc w obuwiu, czy w skarpetkach. Wiadomo, że w skarpetkach będzie ją łatwiej wykonać. Otwartą kartkę należy przygnieść stopami, a potem stopami ją zamknąć.
Istotne w tym ćwiczeniu jest to, żeby nie robić nowych złożeń, a jedynie posłużyć się tymi dwoma złożeniami, które już są. 
Przy otwieraniu złożonej kartki i przy jej zamykaniu należy jedną stopą lekko przytrzymać kartkę, a drugą stopą ją otworzyć.

Ustawianie złożonej kartki w przestrzeni

Do tej pory ćwiczenia plastyczne ze złożoną kartką papieru były dwuwymiarowe. To ćwiczenie wprowadza trzeci wymiar. Kartka staje się trójwymiarową formą. Aby to ćwiczenie wykonać, należy tak obracać kartką, by ustawić ją dość stabilnie na którymś złożeniu.

 

 


Teraz kartka ustawiona w ten sposób przypomina rzeźbę. Spróbujmy tę papierową formę znów złożyć. Trzeba to wykonać, lekko dmuchając na nią z góry.

Możn...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy