Dołącz do czytelników
Brak wyników

Arteterapia w przedszkolu

3 października 2019

NR 50 (Październik 2019)

Był sobie papier. Zabawy plastyczne i ruchowe wspomagające rozwój małego dziecka

0 18

ZANIM NAUCZĘ SIĘ WYCINAĆ 
Kilka złożeń – ćwiczenia plastyczne dla dzieci w wieku 3–3,5 roku 
 

Dzieci bardzo szybko opanowują złożenia, zwłaszcza kiedy takie ćwiczenia rozpoczynają się od tych najprostszych (jedno złożenie). Każde złożenie papieru, jakie wykona trzylatek, jest właściwe, nawet jeśli w naszym przekonaniu jest krzywe. Najistotniejsze jest to, żeby dziecka nie zniechęcić, a dać mu możliwość swobodnej realizacji tych prostych ćwiczeń w papierze. Dlatego zajęcia plastyczne powinny być krótkie i jak najbardziej urozmaicone. Dzieci poszukują, a odkrywając nową materię plastyczną, niesłychanie się angażują. Często wychodzą przy tym ze swoimi pomysłami, poświęcając im dużo czasu. Nie szkodzi. To też jest kreacja. W końcu papier „nie powiedział jeszcze ostatniego słowa”, wciąż jest inspiracją dla twórców małych i dużych.

Dzieci nauczyły się już składać papier. Było to jedno złożenie. Teraz pora, aby rozszerzyły swą wiedzę na ten temat i poznały, jak można złożyć papier kilkakrotnie.
 

Materiały: Kartka papieru formatu A5 lub A6, ołówek, długopis lub kredka
Czas Ok. 15–20 min
Cel ogólny Wsparcie całościowego rozwoju podczas zabaw z papierem
Formy pracy
  • ćwiczenie motoryki dużej i małej,
  • kreatywność,
  • ćwiczenie aparatu mowy


Wskazówki metodyczne!
Dzieci nauczyły się naprawdę dużo, realizując poprzednie ćwiczenie plastyczne. Jedno bowiem złożenie kartki to wcale nie byle co. Tyle przy tym wesołej zabawy. A to dopiero początek. Teraz dzieci poznają, jak można w kartce papieru zrobić kolejne złożenia, np. dwa. Same zdecydują, w którym miejscu zagną kartkę. Pierwsze z tych zagięć może wyglądać w ten sposób:

 


Jeśli złożenia zachodzą na siebie, to nic nie szkodzi. Tak jest dobrze. Teraz przykładają do siebie oba złożenia, np. w ten sposób: 
 



Tak złożoną kartkę kładą na swojej dłoni i przybliżają nieco do swoich ust. Następnie próbują otworzyć zewnętrzne złożenie, wypowiadając delikatnie: py, py, py, py. 

Teraz kładą tę kartkę na stole i przeprasowują palcami oba złożenia. Następnie z uwagą, nie spiesząc się, odrysowują tylko jedno z nich. Jeśli z rozpędu narysowały linię nieco dalej,
to nie szkodzi. Wobec tego pogrubiają ołówkiem lub kredką tę właściwą, tak by była najbardziej widoczna.

A jeżeli z rozpędu odrysowały oba złożenia, to też nic nie szkodzi. Również pogrubiają tylko jedno z nich. 

Odrysowanie jednego złożenia.

Następnie rozkładają kartkę i szukają odrysowanych linii. 
 


Potem odwracają na której kartkę na drugą stronę, gdzie również są widoczne odrysowane linie:


Tak odwróconą kartkę składają ponownie po linii złożeń.

Bardzo dobrze, jeśli dzieci zauważyły, że złożenia trzeba zagiąć w odwrotną stronę. 


A teraz odrysowują oba złożenia. Mogą to zrobić tym samym kolorem kredki lub innym. 
 


Po czym rozkładają oba złożenia i przez chwilę przyglądają się narysowanym liniom. 



Odrysowane złożenia po jednej i po drugiej stronie kartki.

Jeśli wśród odrysowanych linii po obu stronach kartki są takie, które nie łączą się, to dzieci mogą spróbować połączyć je w dowolny sposób, np. tak:
 


Rysując, mogą użyć takiego samego koloru kredki lub innego. Wysiłek dzieci należy pochwalić, np. mówiąc: „Bardzo dobrze sobie radzicie. Brawo!”.

***

Teraz czas na zespołowe zabawy ruchowe z papierem.

Otwieranie i zamykanie stopami dwukrotnie złożonej kartki

Dzieci kładą na podłodze swoje złożone kartki, a następnie każde stara się otworzyć swoją kartkę stopami. Nie ma znaczenia, czy tę czynność wykonuj...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy