Książka artystyczna to kompendium wiedzy o papierze. Jest w niej wszystko: złożenia, wydarcia, nacięcia, pomięcia i wycięcia. Ponadto pracuje się przy niej od razu na kilku płaszczyznach. Do tego dochodzi jeszcze kolor. W ten sposób nawet na czterech stronach papieru można przedstawić niezwykle bogate realizacje plastyczne, które stanowią całość – książkę artystyczną.
Stron w książce może być oczywiście więcej. W miarę poczynionych postępów, warto, by dziecko spróbowało swoich sił również w realizacji ośmiostronicowej. Praca przy takiej książce artystycznej powinna być rozłożona na kilka etapów, ponieważ na jednych półgodzinnych zajęciach nie jest to możliwe.
Materiały: Dwie kartki papieru formatu A4 lub A5 oraz ołówek, kredki, farby wodne i nożyczki.
Czas potrzebny na realizację: Co najmniej 2 razy po 30 minut.
Cel ogólny: Wsparcie całościowego rozwoju podczas zabaw z papierem.
Proponowane ćwiczenia plastyczne, realizowane na kilku płaszczyznach, rozwijają:
POLECAMY
- kreatywność,
- sprawność manualną.
Wskazówki metodyczne:
1| Każde dziecko jest zaopatrzone w dwie kartki papieru o takim samym formacie, które składa razem na pół po krótszym boku. Tak złożone kartki dzieci zszywają (najlepiej z pomocą kogoś z dorosłych) zszywaczem blisko grzbietu. Następnie liczą kartki – powinny być cztery – oraz strony. Stron powinno być osiem, ponieważ każda kartka ma dwie strony.
2| Na pierwszej stronie rysują jakiś prosty kształt, np. elipsę, i dowolnie go kolorują.
3| Dzieci przecinają pierwszą kartkę z rysunkiem na pół po dłuższym boku. Jeśli przecięte części kartki nie są równe, to nic nie szkodzi. Tak też jest dobrze.
4| Następnie dzieci zaginają dolną część pierwszej, przeciętej kartki. Teraz widoczna jest częściowo druga kartka, czyli strona trzecia.
5| Dorysowują na niej drugą część elipsy i dowolnie ją kolorują. Tutaj liczy się uważność. Kolorując dorysowany kształt, należy przytrzymywać palcami górną część przeciętej kartki.
6| Po czym przewracają górną część pierwszej kartki, przechodząc tym samym na trzecią stronę. Widoczna jest na niej połowa elipsy. Dzieci dorysowują jej dalszą część, zaznaczając linią miejsce przecięcia.
7| Następnie kolorują dowolnie drugą i trzecią stronę, umieszczając na nich różne kształty, np. litery czy cyfry.
8| Teraz wykonują nacięcie na dole, w połowie trzeciej strony. I prowadzą je do widocznej poziomej linii w elipsie, zaginając do góry prawą naciętą część kartki.
9–10| I znów dorysowują brakujące części elipsy, uzupełniając również tło wokół niej.
11–12| Przekładają całą kartkę z nacięciem, zaginając je tym razem w drugą stronę. Widoczny jest teraz fragment elipsy, do którego dorysowują resztę obrysu. Następnie otwierają to nacięcie i dokańczają rysunek elipsy. Na piątej stronie (a trzeciej kartce) widoczny jest łuk.
14| Prowadzą od niego linie, tworząc dowolny kształt i kolorują dowolnie czwartą i piątą stronę.
15| Po czym wykonują nacięcie piątej strony, prowadząc nożyczki po tych dorysowanych liniach, np. w sposób przedstawiony na fot. 15. I przewracają górną, odciętą część piątej strony książki.
16|Mogą również dorysować na nim i na szóstej stronie kształt widocznej elipsy lub narysować inny kształt.
17| I kolorują dowolnie szóstą i siódmą stronę książki.
18| Przewracają siódmą stronę, ozdabiając dowolnie ostatnią ósmą stronę książki. Przy jej kolorowaniu można ją rozłożyć, tak by widzieć pierwszą stronę z elipsą. I według uznania dod...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!