Dołącz do czytelników
Brak wyników

Arteterapia w przedszkolu

7 listopada 2019

NR 51 (Listopad 2019)

Był sobie papier, czyli arteterapia dla przedszkolaka
Zabawy plastyczne i ruchowe wspomagające rozwój małego dziecka

0 10

ZANIM NAUCZĘ SIĘ WYCINAĆ. Złożenie i wydarcie – ćwiczenia plastyczne i konstrukcyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat .

Propozycja aktywności plastycznej powinna być na tyle inspirująca, by wyzwalała w dziecku potencjał do ich realizacji. Pierwszorzędną rolę odgrywa tu metodyka takich zajęć, podczas których nauczyciel też uczy się czegoś od dziecka. Chociaż ostateczny efekt takiego dzieła trudny jest do przewidzenia, to na pewno dostarcza nauczycielowi wiedzy o dziecku.

Dzieci umieją już dowolnie złożyć kartkę papieru i dowolnie ją rozedrzeć. Wobec tego pora na kolejne ćwiczenie z papierem. Tym razem, oprócz składania go, nauczą się wydzierać w nim jakiś kształt. 

Materiały: dwie kartki papieru* formatu co najmniej A5, ołówek, długopis lub kredka.
*o gramaturze nie wyższej niż 80g/m2 (zwykła kartka ksero).

Czas potrzebny na realizację: ok. 15–20 min.

Cel ogólny: wsparcie całościowego rozwoju podczas zabaw z papierem.

Formy pracy:

  • ćwiczenia motoryki dużej i małej,
  • wspomaganie aparatu mowy.

Wskazówki metodyczne:
Tyle było wyśmienitej zabawy z jedną kartką papieru w poprzednich ćwiczeniach. I znów dzieci tak wiele już się nauczyły. Umieją już dowolnie złożyć kartkę, i to nawet kilkakrotnie. Wobec tego można przejść do kolejnego ćwiczenia plastycznego z papierem.

Dzieci rysują na kartce dowolne linie. Nauczyciel sugeruje, że jeżeli chcą, to mogą narysować na niej jakieś esy-floresy, bo już je znają. Jednak dzieci wolą narysować kółka. Wobec tego do dzieła. Śmiało!

Sporo jest tych kółek. Brawo!

A teraz składają dowolnie swoją kartkę. Jakkolwiek ją złożą, to będzie dobrze. O, na przykład (patrz obok).

Następnie wykonują na jej grzbiecie złożenia niewielkie naddarcie. 

(Naddzieranie papieru może rozpocząć nauczyciel, by ułatwić dziecku jego wykonanie).

Trzeba być uważnym, by naddzierając kartkę, nie rozedrzeć jej całkowicie. Gdyby jednak okazało się, że jest zupełnie przedarta, można to ćwiczenie plastyczne zacząć od początku, lub kontynuować dalej na jednej (większej) z dwóch rozdartych części. 

Naddartą kartkę należy rozłożyć i w oparciu o wykonane w niej rozdarcie, powoli i z uwagą wydrzeć w niej dowolny kształt (patrz obok). 

Wydarty papierowy kształt trzeba przyłożyć do kartki z otworkiem i dopasować go do obrazka z narysowanymi liniami lub kółkami.

Następnie odłożyć ten papierowy fragment na bok, a kartkę z otworkiem przyłożyć do drugiej czystej kartki. I przytrzymując ręką obie kartki, dorysować w pustym otworku brakujące linie, tak, by znów utworzył się kompletny obrazek.

A potem spróbować dorysować do nich dalsze linie, znów tworząc esy-floresy lub kółka. Można to zrobić tym samym kolorem kredki lub innym.

Dzieci porównują teraz swoje realizacje plastyczne wykonane na kartkach: tę z wydartym otworkiem i tę bez wydarcia.

I chociaż na obu narysowane są jakieś esy-floresy lub kółka, to widać, że jednak się różnią.
 


***

Teraz pora na ćwiczenia motoryczne i zabawy ruchowe.

Żagielki i wietrzyk

Kartkę z wydarciem składamy (sugerując się wcześniejszym złożeniem) tak, by jedna jej część była otwarta i przypominała żagielek.

Następnie ustawiamy te żagielki na stole lub na podłodze i delikatnie w nie dmuchamy. Wietrzyk wieje (dzieci dmuchają), a żagielki się kołyszą.

Wietrzyk się wzmaga (dzieci mocniej dmuchają), a żagielki przechylają się do tyłu, tak że kartka się prostuje.
 


 

Spostrzeżen...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy