Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

1 września 2021

NR 68 (Wrzesień 2021)

Zwiewny jak liść

0 69
Cel ogólny zajęcia
Wsparcie całościowego rozwoju dziecka poprzez aktywny udział w zabawach ruchowych organizowanych w plenerze
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci
Poznawczy obszar rozwoju. Dziecko:
  • nazywa i rozpoznaje liście klonu, 
  • reaguje na umowne sygnały,
  • dostrzega zmiany w przyrodzie.
Fizyczny obszar rozwoju. Dziecko:
  • wykonuje różne formy ruchu, 
  • improwizuje ruchem.
Emocjonalny obszar rozwoju. Dziecko:
  • odczuwa satysfakcję, radość, 
  • wykonuje ćwiczenia. 
Społeczny obszar rozwoju. Dziecko:
  • obdarza uwagą dzieci i dorosłych, 
  • przestrzega ustalonych reguł zabaw, 
  • współdziała w zespole, 
  • zwraca uwagę na bezpieczeństwo swoje oraz innych dzieci
Techniki, metody
  • zabawy ruchowe
Forma
  • ćwiczenia gimnastyczne w terenie
Narzędzia, materiały
  • liście klonu, 
  • duża kostka matematyczna, 
  • tamburyno, 
  • bukiet z liści, 
  • wstążki, 
  • skakanki, 
  • dzwoneczek, 
  • koszyk
Literatura
K. Wlaźnik, Wychowanie fizyczne w przedszkolu

Przebieg zajęć

1.    Część wstępna. 

POLECAMY

  • Spacer po liść. 

Dzieci ustawione w szeregu w rytmie marsza jedno za drugim podchodzą do kosza z liśćmi, wybierają jeden i idą dalej, tworząc koło. Marsz po kole: trzy kroki, na cztery wspięcie na palce z wysokim uniesieniem liścia nad głową. 

  • Wiatr i liście – zabawa orientacyjno-porządkowa. 

Jedno z dzieci jest wiatrem (za pierwszym razem nauczyciel). Trzyma w ręku pęk pociętych wstążeczek i biega po placu – słychać szum wiatru. Wtedy liście wirują po całym placu – dzieci biegają. Gdy wiatr przestanie wiać – nie słychać
szumu, liście spadają na ziemię – dzieci przysiadają. Na znak burzy (wielokrotne uderzenie w tamburyno) wiatr zmiata liście – dzieci szybko biegną, bez potrącania się, pod ścianę ogrodu lub na wyznaczone wcześniej miejsce. 

2.    Część główna. 

  • Figurka z liściem – zabawa orientacyjno-porządkowa. 
  • Dzieci swobodnie poruszają się po placu w rytm tamburyna, na przerwę zatrzymują się, przyjmują dowolną pozycję, zastygając bez ruchu i eksponując liść w ciekawej formie.
  • Wiatraczki – zabawa orientacyjno-porządkowa. 
  • Dzieci poruszają się w rytm tamburyna swobodnie po placu przedszkolnym w formie podskoków. Na przerwę w muzyce nauczyciel pokazuje kostkę matematyczną. Dzieci dobierają się w zespoły, w których jest taka sama liczba osób co oczek na kostce. Tworzą wiatraczki: prawa ręka na środku, w lewej trzymają liść, obracają się w rytm tamburyna, na zmianę sygnału zmiana ręki i kierunku ruchu. Zabawę powtarzamy kilka razy. 
  • Wirujące liście – ćwiczenie wyprostne. 
  • Dzieci obracają się wokół własnej osi, na dźwięk tamburyna przysiadają i nisko schylają głowy, kładąc liść przed sobą. Następnie prostują się powoli aż do stania z ramionami w górze i zaczynają obracać się wokół własnej osi. 
  • Skok przez liść – zabawa z elementem skoku. 
  • Dzieci układają liść przed sobą. W rytm tamburyna przeskakują przez liść:
    • do przodu i do tyłu, 
    • w prawo, w lewo na boki, 
    • według pokazanej przez nauczyciela sekwencji ruchów: raz – skok przez liść, dwa – rozkrok, trzy – zeskok za liść. 
  • Skłon po liść – zabawa z elementem skłonu. 
  • Dzieci kładą liść na ziemi. Na sygnał swobodnie biegają w dowolnych kierunkach, omijając liście. Na przerwę robią skłon i podnoszą liść, który jest najbliżej nich.
  • Przek...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy