Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

18 stycznia 2022

NR 72 (Styczeń 2022)

Zwiastuny wiosny

Grupa wiekowa: 6-latki
Czas trwania: 60 minut
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci
Fizyczny obszar rozwoju. Dziecko:
  • uczestniczy w zabawach ruchowych,
  • przybiera pozę.
Emocjonalny obszar rozwoju. Dziecko:
  • rozpoznaje i nazywa emocje bohaterki opowiadania i własne,
  • szanuje emocje koleżanek i kolegów.
Społeczny obszar rozwoju. Dziecko:
  • wyraża szacunek dla przyrody,
  • mówi o swoich odczuciach,
  • słucha uważnie wypowiedzi nauczyciela, dzieci, słucha czytania,
  • współpracuje w grupie; zna swoje miejsce w grupie i grupowe role,
  • podejmuje decyzje,
  • oczekuje uwagi dla siebie nauczyciela i dzieci.
Poznawczy obszar rozwoju. Dziecko:
  • wybiera informacje z tekstu, wymienia bohaterów opowiadania,
  • odpowiada na pytania,
  • rozwiązuje ćwiczenia grupowe,
  • rozumie treść tekstu,
  • wzbogaca słownictwo,
  • pracuje twórczo w grupie i indywidualnie,
  • rozwija wyobraźnię
Strategie z podstawy programowej
W przeważającej części strategia percepcyjno-innowacyjna
Integracja treści polonistycznych, społecznych
Praca z tekstem literackim łączy się z ćwiczeniami języka, z mówieniem, słuchaniem, kształceniem języka, plastyką, elementami przyrody, programem wychowawczym – poszanowanie przyrody, wyrażanie złości, smutku, niezadowolenia
Metody i formy pracy na zajęciach:
  • praca z tekstem, rozmowa, metoda ćwiczeń językowych – wzbogacanie słownictwa,
  • techniki dramy – poza, rola, pantomima


Przebieg zajęć

  • Powitanie i zabawa integracyjna. 
    Dzieci, stojąc w kręgu, na znak nauczycielki, np. klaśnięcie w dłonie, bębenek, wchodzą w role ptaków, żab, zająca (wyrażają postać zwierząt ciałem, ruchem, głosem).
  • Nauczycielka przedstawia sytuację: Jeszcze trwa zima, ale niedługo nadejdzie kolejna pora roku. Czy wiecie jaka? 
    Dzieci wymieniają wiosnę, kiedy obchodzimy pierwszy dzień wiosny.

Uwaga: Dwa pierwsze ćwiczenia mają na celu wprowadzenie dobrego nastroju, a także nawiązują do nowego tematu. Bardzo ważny w rozwoju dziecka jest ruch, który pobudza obie półkule mózgu do pracy.

  • Poza. 
    Dzieci, stojąc w kręgu, przybierają postać wiosny. Po chwili, po ożywieniu póz, nauczycielka pyta: Z czym kojarzy wam się wiosna? 
    Dzieci kolejno odpowiadają.
  • Nauczycielka opowiada z czym jej kojarzy się wiosna, może posłużyć się dostępnymi pomocami literackimi opisującymi wiosnę i jej pierwsze zwiastuny.
  • Dzieci kolejno wypowiadają się na temat, podając uzasadnienie. 
    Co znaczy określenie „zwiastuny wiosny”? 
    Dzieci wyjaśniają znaczenie.

Uwaga: Dzieci mają prawo wypowiedzieć swoje zdanie. Dlatego nauczycielka daje szansę każdemu dziecku. Nie podaje gotowej wiedzy. Zachęca dzieci do wypowiedzi. Przyjmuje każdą wypowiedź dziecka, prosi o jej uzasadnien...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy