Choć zdrowie nie jest na pewno wszystkim,
to bez zdrowia wszystko jest niczym.POLECAMY
Arthur Schopenhauer
Nasza przygoda z programem rozpoczęła
się w 2013 roku. Wówczas postanowiłyśmy przystąpić do tej międzynarodowej inicj-
atywy podejmowanej przez różne placówki edukacyjne na rzecz zdrowia. Decyzja nie była trudna, gdyż idee w niej zawarte związane z promowaniem zdrowego stylu życia były nam bliskie, wpisywały się w codzienną praktykę i przede wszystkim były zgodne z koncepcją pracy placówki.
Zdrowie to jedna z najważniejszych wartości w naszym życiu, dlatego dbanie o nie jest obowiązkiem każdego człowieka, zarówno tego dużego, jak i małego. Traktujemy je jako kapitał, w który wyposażamy wychowanków już na najniższym szczeblu edukacji, który – mamy nadzieję – skutecznie zaprocentuje na dalszych jej etapach.
Przedszkole ma najważniejsze zadanie do wykonania w tym zakresie. Jak słusznie zauważają autorzy programu, na wiek przedszkolny przypada początek kształtowania się podstawowych zachowań prozdrowotnych dzieci i wszelkie nieprawidłowości z nim związane mogą być trudne do zmiany w dalszych latach życia.
Przedszkole promujące zdrowie to takie, w którym dominuje troska o zdrowie, rozumiane jako dobre samopoczucie fizyczne, psychiczne, społeczne i emocjonalne (duchowe).
Przystępując do programu, wiedziałyśmy, że przed nami będzie trudna i długa droga, w której nie ma miejsca na skróty, tylko działania akcyjne. Musiałyśmy zaplanować wiele długofalowych i systematycznych działań, w które należało zaangażować cały personel przedszkola, wychowanków wraz z rodzicami oraz wykorzystać maksymalnie zasoby środowiska lokalnego. Zdajemy sobie sprawę, że tak długi okres przygotowań związany z dostaniem się do grona najlepszych placówek w Europie promujących zdrowie może przerazić i szybko zniechęcić kandydatów już na wstępie. Dlatego chcemy podzielić się naszym doświadczeniem, wiedzą i refleksjami, by zachęcić inne placówki do podejmowania działań na rzecz tworzenia przedszkoli promujących zdrowie.
Od czego zatem zacząć? Najlepiej od zapoznania się z koncepcją i głównymi założeniami programu Przedszkole Promujące Zdrowie – poradnik dostępny jest na stronie mazowieckiego kuratorium oświaty (www.kuratorium.waw.pl) oraz u wojewódzkich koordynatorów programu podczas szkoleń organizowanych dla zainteresowanych osób i placówek. Następnie należy powołać zespół ds. promocji zdrowia i wybrać koordynatora, który będzie pełnił funkcję lidera kierującego pracami zespołu. Kolejne kroki, jakie należy podjąć, wg schematu pracy placówki określone w programie, to:
- diagnoza zgodna z wytyczonymi standardami,
- wybór problemów priorytetowych,
- budowanie strategii działań w celu ich niwelowania,
- realizacja ustalonego planu działań,
- ewaluacja, w oparciu o metody i narzędzia zawarte w programie, zakończona raportem.
Po trzech latach pracy...