Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

6 listopada 2019

NR 51 (Listopad 2019)

W dziupli szpaka Mateusza

0 13
Cel Wsparcie całościowego rozwoju dziecka podczas zabaw matematycznych
Cele operacyjne Fizyczny obszar rozwoju. Dziecko:
  • układa guziki, trzyma drobne przedmioty jedną ręką,
  • spaceruje po wytyczonej trasie.
Emocjonalny obszar rozwoju. Dziecko:
  • skupia się przez dłuższy czas na jednym zadaniu,
  • odczuwa dumę z dobrze wykonanego zadania,
  • czeka na swoją kolej.
Społeczny obszar rozwoju. Dziecko:
  • obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe,
  • porządkuje miejsce zabawy. 
Poznawczy obszar rozwoju. Dziecko:
  • klasyfikuje przedmioty wg wielkości, kształtu, koloru, materiału, z jakiego zostały wykonane,
  • określa przedmioty przez wymienienie wyodrębnionych cech,
  • rozróżnia podstawowe figury geometryczne,
  • przelicza elementy w zbiorze,
  • posługuje się liczebnikami głównymi.
Metody i techniki Zabawy matematyczne z programu Dziecięca matematyka, E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska
Pomoce Kartoniki do klasyfikowania guzików, dywaniki, guziki różnej wielkości, koloru i o różnej liczbie dziurek, 
taśma papierowa
Organizacja sali Pod oknem (lub ścianą) zsunięte są stoliki, na których znajdują się różnorodne guziki. Na dywanie rozłożone są dywaniki w szachownicę, na każdym z nich leży jeden (dowolny) guzik; w drugiej części sali w dwóch rzędach ustawione są krzesełka, między nimi na podłodze wylepione taśmą papierową jest drzewo do klasyfikacji



Przebieg zajęć

  • W królestwie guzików szpaka Mateusza – segregowanie guzików, dobieranie w kolekcje.
    Dzieci siadają przed dywanikiem twarzą do nauczyciela, a ten opowiada historię:

Witam was serdecznie w Królestwie Guzików szpaka Mateusza. Przez wiele lat poszukiwań tego właściwego cudownego guzika zgromadził on w swojej dziupli ich ogromną liczbę. Sam już nie wie, ile ich jest i jak one wyglądają. Mateusz każdemu z was podarował jeden ze swoich guzików. Przyjrzyjmy się jego skarbom uważnie. A teraz z dziupli Mateusza, która znajduje się pod oknem, wybierzcie te guziki, które pasują do tego, który otrzymaliście od szpaka. 

Dzieci wybierają tyle guzików, ile chcą. Na wybieranie guzików wystarczy 10 minut. 

Za chwilę obejrzę zgromadzone przez was guziki. Spróbujcie je nazwać. 

Nauczyciel podchodzi do każdego dziecka i podziwia zgromadzone kolekcje. Pyta dzieci, jak mogą nazwać swój zbiór. (Możemy spodziewać się różnych odpowiedzi, np.: Guziki białe, okrągłe z dwiema dziurkami, guziki metalowe, guziki kolorowe z czterema dziurkami itp.).

  • Bogactwo zbiorów Mateusza – przeliczanie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy