Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

7 kwietnia 2022

NR 75 (Kwiecień 2022)

Sztuczki ze sztuką. Metodyczne scenariusze zajęć z arteterapii w przedszkolu
Ćwiczenia plastyczne z papierem i zabawy logiczne o sztuce dla dzieci w wieku przedszkolnym

0 335

Na scenariusz metodyczny składają się:

  • Opowiadanie Wzorki.
  • Tematyczne ćwiczenie plastyczne dla edukacji przedszkolnej.
  • Zabawy logiczne o sztuce powiązane z przewodnim terminem plastycznym: dyptyk.

I. Opowiadanie pt. Wzorki

W czterech rogach białej kartki papieru były małe kolorowe wzorki. Każdy taki wzorek składał się z trzech kolorowych kółeczek: czerwonego, żółtego i niebieskiego. Czerwone kółeczko było największe, żółte było średnie, a niebieskie było najmniejsze. 

Linia ołówkowa przedzieliła kartkę na połowy, a nożyczki rozcięły ją w tym miejscu na dwie części. Teraz kartka, która jeszcze przed chwilą była jedna i miała w rogach cztery wzorki, zmieniła się w dwie kartki, a każda z nich miała w rogach tylko po dwa wzorki: w górnym rogu jeden wzorek i w dolnym rogu jeden wzorek. Zrobiło się zamieszanie, bo kolorowe wzorki chciały być znów razem na jednej białej kartce.

– Nie widzę problemu! – odezwał się klej i przykleił pospiesznie obie kartki na zieloną kartkę. Jednak obie połówki białej kartki były nieco oddalone od siebie, a między nimi widniał pasek zielonej kartki, na której były przyklejone. 

Kolorowe wzorki obstawały przy swoim. Chciały być na jednej białej kartce i już! Wtedy trzy kredki: czerwona, żółta i niebieska myślały przez dłuższą chwilę, jak by tu pomóc kolorowym wzorkom. I wpadły na pewien pomysł:

– To będzie dyptyk!

Po czym narysowały na środku białej kartki rozdzielonej zielonym paskiem trzy kolorowe kółka. Największe było w kolorze niebieskim, średnie było w kolorze czerwonym, a żółte było najmniejsze. 

Kolorowe wzorki zgodnie stwierdziły, że motyw trzech kółek jest jak najbardziej trafiony i że łączy w jedną całość rozcięte dwie połówki białej kartki. I że być ozdobą dyptyku to jest coś! 

POLECAMY

II. DYPTYK. Ćwiczenia plastyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym    

W przytoczonym opowiadaniu o kolorowych wzorkach poznajemy termin plastyczny: dyptyk. Oznacza on obraz składający się z dwóch niekoniecznie równo podzielonych części, połączonych jakimś wspólnym elementem kompozycyjnym. W opowiadaniu były nim trzy różnej wielkości kolorowe kółka: duże niebieskie, średnie czerwone i małe żółte. 

Cel: kreatywność, ćwiczenie spostrzegawczości oraz motoryki małej i dużej, umiejętność logicznego myślenia, poznawanie właściwości plastycznych papieru z wykorzystaniem kredek, kleju i nożyczek, wzbudzanie zainteresowania sztukami plastycznymi, utrwalenie wiedzy o wielkościach: duży, średni, mniejszy oraz poznanego terminu plastycznego: dyptyk. 

Materiały: biała kartka papieru formatu A4, kartka papieru w dowolnym kolorze (może być o tej samej gramaturze co biała kartka lub nieco grubsza, np. o gramaturze 160 g/m²), ołówek, kredki, nożyczki, klej do papieru.

Czas potrzebny do realizacji: ok. 30 min.

Uzasadnienie metodyczne

  • Jak dziecko radzi sobie ze złożeniem kartki papieru na pół? 
    (Złożenie kartki może być po jej dłuższym lub krótszym boku. Jeśli dziecko sygnalizuje, że mu się nie udało, bo nierówno złożyło kartkę, wtedy można mu zaproponować, by jeszcze raz na tej samej kartce powtórzyło to złożenie. Jeśli dziecko złożyło kartkę nierówno, a nie sygnalizuje, by dokonać korekty tego złożenia, należy to tak zostawić). 
  • Jak dziecko radzi sobie z wycięciem dowolnego kształtu na grzbiecie złożonej kartki? 
    (Jeśli wycięty kształt jest bardzo mały, to nic nie szkodzi. Należy to tak zostawić).
  • Jak dziecko radzi sobie z rozcięciem złożonej na pół kartki, w której jest wycięcie na grzbiecie jej złożenia? 
    (Jeśli rozcięcie kartki nie będzie po śladzie złożenia, tylko nieco przesunięte, to też jest dobrze). 
  • Jak dziecko radzi sobie z przyklejeniem obu rozciętych połówek kartki na kolorowe podłoże? 
    (Jeśli obie części będą przyklejone nierówno, należy to tak zostawić. Istotne jest, że dziecko chętnie realizuje dane ćwiczenie plastyczne. Jak już wcześniej wspominałam, w pracach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym nie jest istotny efekt finalny, tylko osobiste zaangażowanie dziecka w wykonanie tej pracy. Może nawet być tak, że na którymś etapie tej realizacji dziecko zatrzyma się i poświęci jej nieco więcej uwagi, dodając do niej coś od siebie bądź zmieniając jej dalszą część. To też jest dobrze).

Ważne!
Należy pamiętać o sprzyjającej dziecku atmosferze na tego typu zajęciach artystycznych. Powinna być ona twórcza, a każdą realizację plastyczną dziecka należy traktować jako niepowtarzalną. I traktować ją z szacunkiem. Za każdą pracę plastyczną należy dziecko pochwalić. Równie ważne jest, by dzieci pracowały w ciszy, a nie przy wtórze różnych dźwięków (najczęściej mechanicznych) dobywających się z głośników. Jednak cisza ta nie może być wymuszaniem u dzieci milczenia. Dzieci powinny mieć swobodę wypowiedzi, a także swobodnego poruszania się. Podczas realizacji swoich prac plastycznych mogą stać lub siedzieć. 

  • Jak dziecko radzi sobie z zakomponowaniem dyptyku? 
    (Ten etap ćwiczenia plastycznego może zająć dziecku najwięcej czasu. Może się ono tak zaabsorbować układaniem obu części kartki na kolorowym papierowym podłożu, że zbraknie mu czasu na pokolorowanie swojej pracy plastycznej. Gdyby tak się rzeczywiście stało, warto przedłużyć o kilka minut zajęcia plastyczne, by dziecko miało możliwość dokończenia swojego dyptyku).
  • Jak dziecko radzi sobie z wyszukaniem największego lub najmniejszego elementu kompozycyjnego w swoim dyptyku? 
    (Jeśli dziecko zaznaczy równocześnie największy i najmniejszy element kompozycyjny dyptyku, to też jest dobrze. Jeżeli zaznaczy z rozpędu kilka największych i kilka najmniejszych elementów kompozycyjnych, to też jest dobrze). 

Wskazówki metodyczne

Zdjęcie 1. Dzieci składają na pół białą kartkę papieru. Złożenie kartki może być po jej krótszym lub dłuższym boku. Następnie na grzbiecie złożenia kartki wycinają jakiś kształt. 

Sugestia: podczas wycinania dowolnej wielkości kształtu należy pamiętać, by nie p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy