Dołącz do czytelników
Brak wyników

Obchody dni szczególnych

8 marca 2021

NR 64 (Marzec 2021)

Światowy Dzień Sztuki

175
Cel ogólny zajęcia
Wsparcie całościowego rozwoju w trakcie zabaw związanych z artystyczną działalnością człowieka
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju dziecka:
  • wykonuje ruchy precyzyjne,
  • koordynuje ruch ze wzrokiem, ruch ze słuchem,
  • interpretuje ruchem, przedstawia czynności artystów,
  • rusza się na podstawie instrukcji słownych.
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • wyraża zaciekawienie pracą artysty,
  • wyraża podziw dla pracy artystów i wytworów ich pracy,
  • wyraża swe doznania w odniesieniu do wytworów sztuki.
W obszarze społecznym dziecko:
  • współdziała z innymi dziećmi,
  • współpracuje w parze,
  • wykonuje zadanie samodzielnie.
W obszarze poznawczym dziecko:
  • eksploruje wytwory artystyczne,
  • pracuje w roli artysty,
  • wyraża ekspresję na podstawie dzieł artystycznych,
  • rozwiązuje problemy,
  • słucha uważnie,
  • uzasadnia swój wybór,
  • nazywa przedmioty i zjawiska,
  • ma świadomość istnienia nowych słów - wena, inspiracja,
  • odkrywa zawody związane ze sztuką, narzędzia pracy artystów
Metody, techniki
  • zabawy ruchowe,
  • pogadanka, dyskusja, prezentacja,
  • zabawa naśladowcza,
  • burza mózgów,
  • samodzielna interpretacja dzieła,
  • praktyczne działanie,
  • dopasowywanie,
  • oddziaływanie sensoryczne,
  • zabawa z jogą dla dzieci,
  • ćwiczenia oddechowe,
  • relaksacja
Narzędzia, materiały
  • odtwarzacz CD lub przenośny głośnik,
  • wiersz M. Litwinow Szkoła dla artystów,
  • fotografie (lub prezentacja, filmy) różnych znanych obrazów, rzeźb i instalacji artystycznych,
  • atrybuty ludzi sztuki, tj. pędzle, farby, sztaluga, płótno, baletki, glina, plastelina, instrumenty muzyczne, mikrofon, pióro, zeszyt itp.,
  • fotografie przedstawiające różnych artystów w liczbie zgodnej z połową dzieci w grupie,
  • magiczne pudełko/worek,
  • zdjęcia najbliższej galerii sztuki, muzeum, biblioteki, teatru, opery, filharmonii lub zajęcia z wirtualnych wycieczek po tych miejscach,
  • kartki i kredki
Grupa wiekowa
Pięcio-, sześciolatki


Przebieg zajęć

  • Przywitanie z dziećmi – „Artystyczne wygibasy”.
    Nauczyciel zaprasza dzieci do zabawy w naśladowanie ruchów różnych artystów. Włącza fragment muzyczny i udaje ruchy grania na gitarze. Dzieci odgadują, co robi nauczyciel, po czym również udają grę na gitarze. 

    Wita się dwóch muzyków! – po takim poleceniu dzieci poszukują drugiej osoby, z którą naprzeciwko siebie udają grę na gitarze. 

    Następnie nauczyciel udaje malowanie pędzlem obrazu. Dzieci odgadują i naśladują, również w rytm muzyki. 
    Wita się trzech malarzy! – dzieci dobierają się w trójki i razem naśladują ruchy malarza. 
    Analogicznie nauczyciel prezentuje pisanie (pisarz), taniec (tancerz), rzeźbienie (rzeźbiarz). 
     
  • Kim jest artysta?
    Rozmowa z dziećmi o różnych artystach. Kim jest artysta? Czym się zajmuje? Na czym polega jego praca? Jakich dzieci znają artystów? Co to jest sztuka? Gdzie możemy ją spotkać? Gdzie można spotkać artystę? Gdzie się uczy? Gdzie później pracuje?
     
  • Wspólne wysłuchanie wiersza pt. Szkoła dla artystów.

Akademia Artystyczna zaprasza serdecznie!
Każdy adept sztuki przybywa tu pospiesznie.
Akademia oferuje wiele zajęć i nauki
Dla muzyków, pisarzy – ludzi wszelkiej sztuki!
Każdy, kto chciałby być kiedyś aktorem –
Dla was szkolne mury też stoją otworem.
Ale nie tylko dla przyszłych, wielkich gwiazd kina!
Dla muzyków dyrygent batutę wygina.
Możesz śpiewać i grać na wszelkich instrumentach,
Później swoich sił spróbujesz na koncertach.
Rzeźbiarz rzeźbi w glinie, poeta wiersze pisze.
Ilu tu ludzi sztuki, talentów nie policzę!
Nie zabraknie również tanecznych treningów,
Balet, tango, samba – w parach i nie tylko. 
Jeśli czujesz w sobie malarskie inspiracje,
Chcesz pisać, tańczyć, rzeźbić czy nawet grać w teatrze,
Możesz zacząć teraz, artysto z przedszkola.
Jeśli tylko czujesz wenę i sztuka cię woła!
 

POLECAMY

  • Omówienie wiersza.
    –  Czym zajmuje się artysta?
    –  Jakie poznałeś rodzaje sztuki w wierszu?
    –  Gdzie pracują różni artyści?
    –  Co robi pisarz? Aktor? Malarz? Tancerz? Muzyk?
    –  Kiedy można zacząć zajmować się sztuką?
    –  Co to jest wena? Co to jest inspiracja?
     
  • Zabawa – „W galerii sztuki”.
    Przygotuj kilka fotografii różnych dzieł sztuki: obrazów namalowanych rozmaitymi technikami, rzeźb i instalacji. Przyczep lub rozwieś te fotografie w różnych miejscach w waszej sali, następnie zamień się w przewodnika w muzeum. Zaproś dzieci na wycieczkę, w trakcie której zobaczą kilka ważnych dzieł sztuki, np. Mona Lisę (Leonardo da Vinci), Gwieździstą noc (Vincent van Gogh), Trwałość pamięci (Salvador Dali), No. 5 (Jackson Pollock), Złotą Muzę (Pablo Picasso), Śpiącą (Tamara Łempicka), rzeźbę Diana z Wersalu (Leochares), Pietę watykańską (Michał Anioł) i inne charakterystyczne rzeźby, które znajdują się w twojej miejscowości, instalację Liquid Shard (Patrick Shearn), falę z butelek w Meksyku oraz inne instalacje, które są w pobliżu twojej miejscowości. Podczas tej zabawy powiedz kilka słów o każdym z dzieł i poproś dzieci, aby powiedziały, co widzą i jak myślą, dlaczego coś jest namalowane tak, a nie inaczej. Oczywiście dzieci będą opowiadały o sztuce na swój sposób, co jest bardzo ważne. Jest to pierwszy etap na drodze do samodzielnej interpretacji dzieł sztuki w przyszłości. 
     
  • Co wyróżnia artystę?
    Zaprezentuj dzieciom kilka atrybutów różnych artystów, np.: pędzle, płótno, sztalugę, instrumenty muzyczne, baletki, długopis i zeszyt, maskę, mikrofon, plastelinę (lub glinę). Porozmawiaj z nimi o tym, jak może wyglądać warsztat każdego z artystów. Gdzie pracuje aktor – w teatrze lub na planie filmowym, pisarz – w pracowni lub w domu, podobnie malarz i poeta, tancerz – na salach, gdzie odbywają się próby tańca, śpiewak/piosenkarz – w domu i profesjonalnym studiu. Czy artysta musi się jakoś szczególnie ubierać do pracy jak lekarz czy strażak? Czy porusza się jakimś wyjątkowym pojazdem jak kierowca tramwaju lub pilot? Czym się wyróżnia jego praca? Czy któreś z dzieci ma wśród rodziców lub krewnych kogoś, kto jest artystą, nawet niezawodowym? Może ktoś maluje, rzeźbi lub pisze?
     
  • Zabawa ruchowa – „W warsztacie artysty”.
    Nauczyciel zaprasza dzieci do zabawy w parach. Opowiada, a maluchy wykonują zadania zgodnie z tym, co słyszą naprzemiennie.

    Witajcie w warsztacie artystycznym. Wyobraźcie sobie, że jesteście malarzami, a wasz kolega/koleżanka to piękne dzieło namalowane na płótnie. Teraz musicie je już tylko poprawić.

    Jedno z dzieci w parze jest malarzem, drugie staje naprzeciwko, jakby było namalowanym portretem. „Malarz” udaje ruchy pędzlem wzdłuż linii ciała „portretu”. Możesz do tego użyć dużych pędzli lub czegoś, co je zastąpi. Po wykonaniu malowidła następuje zamiana. Portret staje się malarzem, a malarz portretem. 

    Przechodzimy do pracowni rzeźbiarza. Rzeźbiarz może rzeźbić w glinie, kamieniu, a nawet w drewnie. My będziemy rzeźbić już w prawie gotowym pomniku z gliny. Ustawcie swoje rzeźby w wybrany przez siebie sposób.

    Jedno z dzieci (rzeźbiarz) ustawia drugie (rzeźbę) w dowolny sposób. Jeżeli zadanie wydaje się zbyt trudne, narzuć maluchom, co powinna przedstawiać rzeźba: kogoś, kto idzie na spacer, kogoś, kto siedzi zamyślony, matkę, która opiekuje się dzieckiem, bardzo śpiącą osobę itp. Po zadaniu następuje zamiana.

    Dalej udaliśmy się do sali prób tanecznych. Wyobraźcie sobie, że jedno z was jest nauczycielem, a drugie uczniem. Teraz uczeń naśladuje te ruchy taneczne, które pokazuje nauczyciel.

    Dzieci mogą pokazywać dowolne ruchy – tupanie, klaskanie, obroty i inne. Po ćwiczeniu następuje zamiana. 

    Na sali prób aktorskich siedzi widownia, a na scenie aktor pokazuje nieme sceny. Czy uda nam się odgadnąć, o co chodzi?

    Wszystkie dzieci siadają na ziemi, a jedno wybrane przychodzi do nauczyciela, który na ucho podpowiada, co dziecko ma pokazać. Artystyczna wersja kalamburów trwa tak długo, jak długo uczestnikom starczy ochoty i zapału do zabawy. 
     
  • Dopasuj artystę do dziedziny sztuki.
    Przygotuj fotografie różnych artystów: tancerzy, pisarzy, aktorów, malarzy, rzeźbiarzy w liczbie zgodnej z połową dzieci w grupie. Przyczep dzieciom te fotografie na plecach. Druga połowa po kolei losuje z magicznego worka po jednym z atrybutów różnych artystów (wykorzystywałaś je we wcześniejszej zabawie), również w liczbie zgodnej z połową dzieci. Po odnalezieniu np. pędzla udaje się na poszukiwania swojej pary, która jest malarzem, ale uwaga – nie wolno posługiwać się słowami! Kiedy dzieci dobiorą się już w pary, następuje zamiana. 
     
  • Zabawa ruchowa – „Artystyczne pozy”.
    Wszystkie dzieci poznały już różnych artystów i ich atrybuty. Nauczyciel włącza muzykę, dzieci tańczą w dowolny sposób. Kiedy muzyka cichnie, nauczyciel wydaje polecenie: Zamieniamy się w malarzy! i wszystkie dzieci zastygają w pozie malarza. Nauczyciel przechadza się między nieruchomymi figurami. Kto się poruszy, ten siada obok dywanu. 

    Ponownie wybrzmiewa muzyka. Kiedy cichnie, nauczyciel mówi: Zamieniamy się w tancerzy! i każde dziecko przybiera pozę tancerza. Nauczyciel ponownie szuka poruszających się figur. 

    Dla urozmaicenia zachęcam do tego, aby jedno z dzieci wydawało polecenia i szukało poruszających się figur zamiast nauczyciela.
     
  • Taneczna zgaduj-zgadula.
    Nauczyciel pokazuje dzieciom, w jaki sposób będą odpowi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy