Cel ogólny | Wsparcie całościowego rozwoju podczas aktywności badawczej dotyczącej spożywania posiłków |
Cele operacyjne: doświadczenia w obszarach rozwojowych | W obszarze fizycznym dziecko:
|
Techniki | zabawy badawcze, metody pedagogiki zabawy, warsztaty kulinarne |
Narzędzia, materiały | Produkty spożywcze wg następujących kategorii do samodzielnego przygotowania musli – owoce świeże: jabłko, borówka amerykańska, ananas; owoce suszone: morele, śliwki, żurawina, banany; orzechy: laskowe, włoskie, migdały; pestki: słonecznika, dyni; płatki zbożowe: owsiane, kukurydziane, jęczmienne; nabiał: mleko, jogurt; dodatki: miód, cynamon, sok jabłkowy; brystol, flamaster, 4 gotowe zestawy musli, chusta animacyjna, koperty z rozsypanką wyrazową, narysowane kontury kontynentów |
Grupa wiekowa | 6 lat |
Literatura | G. Swartz, Świat, w którym żyjemy, Time-Life Amsterdam 1994 |
Literatura | G. Ortner, Wesoła sala szpitalna, w: Nowe bajki na dobry sen, „Świat Książki”, Warszawa 1996 |
Przebieg zajęcia
- Mapa skojarzeń do wyrazu ŚWIAT.
Na środku dużego brystolu umieszczamy wyraz ŚWIAT, a następnie zapisujemy podane przez dzieci propozycje.
POLECAMY

Informacja: Świat to wszystko to, co nas otacza. Świat to Ziemia jako nasza planeta, to także ogół ludzi żyjących na niej; to także kraj lub region odznaczający się czymś charakterystycznym. Kula ziemska składa się z obszarów o różnych klimatach. Klimat decyduje o rozwoju fauny i flory oraz wywiera znaczny wpływ na kulturę i obyczaje ludzi: na to, co jedzą, jak się ubierają, jakie domy budują.
- W jaki sposób można przedstawić świat? – redagowanie ustnych wypowiedzi na podany temat.
Wśród propozycji zgłaszanych przez dzieci mogą znaleźć się np. takie:- w wiadomościach, wtedy zobaczymy, co się dzieje na świecie,
- w książkach i różnych albumach,
- w telewizji,
- można go zobaczyć z nieba i zrobić mu zdjęcie,
- w różnych obrazkach na mapie,
- na globusie.
- Zabawy badawcze – degustacja, obserwacja, badanie produktów zgromadzonych na talerzu – praca przy stolikach w czterech zespołach dzieci.
Zapraszam do stolików. Na talerzykach znajduje się musli, to jest świat na talerzu. Przyjrzyjcie się zgromadzonym tam składnikom. Dotknijcie je. Powąchajcie. Spróbujcie. Może uda się wam je rozpoznać. Zapamiętajcie ich nazwy. - Smaki kontynentów – wnioskowanie na podstawie obserwacji i samodzielnych doświadczeń, porządkowanie wiedzy.
– Dlaczego na jednym talerzu zgromadzony jest cały świat? – swobodne wypowiedzi dzieci.
Informacja: Dodatki do musli pochodzą z różnych zakątków globu – z miejsc, w których są uprawiane. Jeżeli spojrzymy na miskę musli pod kątem kontynentów, to znajdziemy tam Amerykę, Australię, Afrykę, Europę i Azję.
– Podawanie nazw rozpoznanych składników musli. Zapisywanie ich na odpowiednim kontynencie.

- Zabawa chustą animacyjną – kolorowy, smaczny talerz.
Dzieci trzymają chustę za uchwyty. Podzielone są na pięć rodzajów owoców: ananas, jabłko, gruszka, śliwka i morela. Grupa...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!