Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

8 czerwca 2020

NR 57 (Czerwiec 2020)

Słoneczny patrol

Cel ogólny  Wsparcie całościowego rozwoju dziecka poprzez tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do dbania o bezpieczeństwo
Cele 
szczegółowe 

W obszarze fizycznym dziecko:

  • tańczy, wykonuje różne formy ruchu,
  • improwizuje ruch do tekstu,
  • uczestniczy w masażu relaksacyjnym.

W obszarze emocjonalnym dziecko:

  • uczy się czekać na swoją kolej,
  • szuka wsparcia w sytuacjach trudnych, 
  • ma świadomość istnienia osób i miejsc w których może szukać pomocy, 
  • doskonali zmysły,
  • pokonuje nieśmiałość.

W obszarze społecznym dziecko: 

  • pracuje w parach, zespole,
  • stosuje zasady bezpieczeństwa.

W obszarze poznawczym dziecko:

  • odczytuje napisy, dokonuje swobodnych skojarzeń, rozpoznaje symbole,
  • wskazuje przedmioty, które człowiek zabiera nad morze,
  • wymienia zawody związane z zapewnianiem bezpieczeństwa
Metody i techniki Swobodne skojarzenia, taniec integracyjny, ruch rozwijający według metody W. Sherborne, zabawa sensoryczna, zabawy ruchowe
Narzędzia, materiały Walizka, kartki z napisami, regulamin, znaki zakazu i nakazu związane z kąpielą, czerwone piłki, kocyki do gimnastyki korekcyjnej, skakanki, płyta CD „Tańce integracyjne dla grupy”, piasek, tacki, ilustracje meduzy, czerwona i biała flaga, strój dla ratownika, ordery w kształcie słońc
Literatura D. Wawiłow, Morze


Przebieg zajęcia

  • Słuchanie utworu Danuty Wawiłow Morze. 
  • Co spakujemy do walizki, wybierając się nad morze? – zabawy wzbogacające słownictwo, swobodne skojarzenia:
    –    zgłaszanie propozycji przez dzieci,
    –    porównywanie ich z propozycjami przygotowanymi przez nauczyciela. 

    Po wysłuchaniu pomysłów dzieci nauczyciel odczytuje przygotowaną listę niezbędnych rzeczy. Ich nazwy umieszczone są na osobnych kartkach. Po odczytaniu każdą z nich wkłada do walizki. 
     

 

  • Podróż nad morze – taniec integracyjny „Samolot”.
  • Szykujemy się na plażę – improwizacje ruchowe do rymowanki.
    –    Krem z mocnym filtrem bierzemy i ciało swe smarujemy.
    –    Głowę osłaniamy, czapkę zakładamy. Daszek do przodu przekręcamy.
    –    O oczy dbamy, o okularach nie zapominamy, na nosie je poprawiamy.
    –    Butelkę z wodą mocno zakręcamy, ze sobą zabieramy, bo o nawodnienie organizmu dbamy.
    –    Ręcznik na ramię zarzucamy i na plażę wyruszamy.     
  • Spotkanie z ratownikiem – poznanie zawodu związanego z bezpieczeństwem ludzi. 
    Nauczyciel zakłada czapkę z daszkiem, czerwoną koszulkę z napisem RATOWNIK, w ręku ma gwizdek, stoi na krześle i mówi: Witam was z wieży ratowniczej. To miejsce, w którym ratownicy strzegą bezpieczeństwa plażowiczów. Tu zgromadzone są również rzeczy potrzebne do ratowania ludzi. 
    To również miejsce, do którego wszyscy mogą podejść, gdy mają jakiś ważny problem. Na przykład, gdy zgubi się dziecko. Dzisiaj na naszej plaży odbywa się szkolenie. Poszukujemy kandydatów do Słonecznego Patrolu. Mogą w nim wziąć udział dzieci, które chcą poznać zasady bezpiecznego plażowania. Are you ready?
  • Znam te znaki – rozpoznawanie symboli związanych z bezpieczną kąpielą (załącznik 1).
    Każdy kandydat Słonecznego Patrolu musi umieć czytać znaki znajdujące się nad wodą. Spróbujcie je rozszyfrować.
  • Na kąpielisku – praca w zespołach, wytyczanie granic kąpieliska, przygotowanie miejsc do plażowania.
    Dzieci podzielone na dwa zespoły. Pierwszy zespół ze skakanek i czerwonych piłek formuje w jednej części sali granice kąpieliska, drugi zespół w drugiej części sali rozkłada kocyki, wytyczając miejsce do plażowania. 
  • Regulamin kąpieliska – uzupełnianie zdań wyrazami.
    Wszyscy w Słonecznym Patrolu muszą wiedzieć, jak należy zachować się na kąpielisku. Zapoznajmy się z regulaminem kąpieliska, uzupełniając go następującymi słowami: 
     
białą zimno ratownik
skakać czerwonego dorosłych


 

1.    ........................... czuwa nad twoim bezpieczeństwem na plaży. 
2.     Dzieci mogą przebywać na kąpielisku tylko pod opieką osób ........................... .
3.     Pamiętaj: w wodzie należy zanurzać się stopniowo, nie należy ........................... do wody. 
4.     Granice kąpieliska dla osób nieumiejących pływać wyznaczają boje koloru ........................... .
5.     Gdy ratownik wodny wywiesza ........................... flagę, to znak, że można się kapać. 
6.     Gdy jest ci ........................... i masz dreszcze, musisz koniecznie wyjść z wody. 

  • Morska kąpiel – zabawa orientacyjno-porządkowa, reagowanie na sygnały wzrokowe.

    Przed wejściem do wody zawsze należy rozgrzać ciało. Wykonamy kilka ćwiczeń ruchowych. 
    Szybko w górę trzy podskoki, potem ręce rozłóż w bok, trzy przysiady, cztery skłony i do wody wszyscy, hop!

    
Gdy nauczyciel pokazuje białą flagę, dzieci bawią się w wodzie (na kąpielisku); gdy pokazuje flagę czerwoną, wszyscy siadają na kocykach. 

  • Masażyk relaksacyjny – zabawa w parach. 
    Ekipa Słonecznego Patrolu musi też wiedzieć, jak należy zachować się po wyjściu z wody. Musi pamiętać, że należy szybko wysuszyć się ręcznikiem i ponownie nasmarować kremem. Zatem dobierzcie się w pary na swoich kocykach. Jedna osoba z pary odwraca się plecami. Smarujemy rączki i delikatne masujemy kolegę po plecach, ramionach i rękach. Zmiana w parach (masażykowi może towarzyszyć nagranie szumu fal).
  • A co to za dziwny zwierz? – zabawa rozwijająca wrażliwość zmysłową. 
    Członkowie Słonecznego Patrolu znają też niebezpieczeństwa, jakie grożą im ze strony niektórych stworzeń. Spróbujcie p...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy