Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

6 grudnia 2021

NR 71 (Grudzień 2021)

Scenariusz zajęć. Rozwijanie motoryki małej i dużej. Wyprawa do zimowego lasu

0 471

Grupa wiekowa: dzieci w wieku 5 i 6 lat
Cele ogólne

  • eliminowanie mikrodeficytów związanych motoryką dużą i małą oraz z orientacją w terenie,
  • kształtowanie mocy i wytrwałości,
  • doskonalenie umiejętności manualnych  i grafomotoryki ręki wiodącej jako przygotowanie do kształtnego pisania

Metody i techniki pracy

POLECAMY

  • pogadanka,
  • zabawy ruchowe,
  • zabawy plastyczno-techniczne,
  • ćwiczenia w oparciu o zadania zawarte w kartach pracy

Pomoce dydaktyczne

  • dla każdego dziecka: kredki, kolorowe wycinanki lub kolorowy papier do ksero, klej, nożyczki, kwadratowe kartki papieru do składanek origami,
  • stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu, dostępne atlasy ptaków,
  • szarfy (tyle, ilu będzie uczestników zajęć) 

I. Przygotowanie do wyprawy

1. Wspólne planowanie z dziećmi 2-godzinnej wycieczki do zimowego lasu. Zwrócenie uwagi na:

  • odpowiedni strój warunkujący dłuższy pobyt w lesie (wygodne, ciepłe obuwie, ciepła kurtka i spodnie lub kombinezon, czapka, szalik, rękawice),
  • podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas pobytu w lesie (m.in. zakaz oddalania się od grupy oraz bawienia się patykami w obawie o skaleczenie),
  • właściwe zachowanie (zakaz hałasowania, porzucania w lesie śmieci, stosowanie zasady „fair play” podczas zabaw),
  • konieczność zabrania ciepłej herbaty w termosie oraz kanapek.

II. Zajęcia w lesie (2 godz.)

  1. Obserwacja lasu w zimowej szacie. 
  2. Obserwacja i rozpoznawanie spotkanych zwierząt i ich śladów.
  3. Zabawy rozwijające motorykę dużą, kształtujące moc, wytrzymałość oraz koordynację wzrokowo-ruchową.

Proponowane zabawy z wykorzystaniem naturalnych uwarunkowań terenu:

  • Zajęcze skoki wokół drzew
    Każde dziecko staje obok wybranego drzewa. Na hasło „Start” skacze obunóż wokół jego pnia – najpierw zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a potem w kierunku przeciwnym. Dłonie trzyma przed sobą, w pozycji zwisającej w dół.
     
  • Slalom sarenek
    Nauczyciel wyznacza między drzewami dwa jednakowe odcinki do pokonania slalomem. Dzieli dzieci – sarenki na 2 grupy. Na hasło „Start” pierwsza osoba pokonuje slalomem wyznaczony odcinek, wraca również slalomem i dotykając ręką do kolejnego zawodnika z grupy, upoważnia go do kontynuacji zabawy. Wygrywa grupa, której wszyscy zawodnicy jako pierwsi pokonają trasę slalomu. 
     
  • Wędrówka watahy wilków
    Nauczyciel przybliża dzieciom tajemnicę związaną z wędrówką watahy (gromady) wilków: pierwszy zawsze idzie wilk alfa (przewodnik w stadzie), a za nim wszystkie pozostałe wilki, stąpając dokładnie po śladach wilka alfa. Taki sposób wędrówki często uniemożliwia określenie, ile wilków jest w stadzie i tym samym zapewnia wilkom bezpieczeństwo. Rolę wilka alfa wypełnia nauczyciel lub wybrane z grupy dziecko, zaś pozostali uczestnicy zajęć podążają po jego śladach. Długość odcinka do pokonania należy dostosować do możliwości grupy.
     
  • Rzuty szyszkami do wybranego celu
    Każde dziecko zbiera określoną ilość szyszek, np. 5. Następnie dzieci ustawiają się w kilkumetrowej odległości od wybranego drzewa i rzucają szyszkami w jego pień (każde dziecko może sobie wybrać dowolne drzewo i wówczas rzucać w nie szyszkami jedna po drugiej lub wszystkie dzieci rzucają kolejno po jednej szyszce do jednego wybranego drzewa, aż do wyczerpania wszystkich szyszek). Dzieci liczą trafność swoich rzutów.
     
  • Wyścigi na torach z przeszkodami
    Nauczyciel buduje razem z dziećmi 2 jednakowe tory przeszkód, wykorzystując drzewa, pnie, zagłębienia terenu lub inne elementy przyrodnicze występujące w pobliżu miejsca zabawy. Następnie dzieli dzieci na 2 równoliczne rzędy i zaprasza do zabawy polegającej na jak najszybszym pokonaniu toru przeszkód przez wszystkich zawodników z każdego rzędu. Zabawa kończy się, gdy wszystkie dzieci pokonają tor przeszkód.
    Uwagi odnośnie przebiegu zajęć w lesie:
    –    czas trwania zabaw, stopień ich trudności oraz przerwy na odpoczynek i spożycie posiłku należy dostosować do możliwości dzieci,
    –    warto dać dzieciom możliwość swobodnego pohasania po lesie w celu ogólnego rozluźnienia ciała i likwidacji napięcia.

III. Zajęcia w sali

  1. Rozwijanie motoryki ręki wiodącej. Wdrażanie do stałej kontroli wzrokowej wykonywanych czynności. Rozwijanie tempa pracy. Kształtowanie nawyku prawidłowego posługiwania się narzędziami pisarskimi. 
    W świerkowym lesie (karta pracy 1)
  • Przypomnienie prawidłowego sposobu trzymania narzędzi pisarskich podczas pisania i rysowania.
  • Rysowanie choinek po śladzie pod presją czasu, ze zwróceniem uwagi na staranne wykonanie zadania. 

Zabawa ruchowa Szumi las

Opis zabawy: dzieci stoją swobodnie w różnych miejscach sali. Na słowa nauczyciela „Szumi, szumi wielki las” unoszą ręce do góry, poruszają nimi i całym ciałem, wypowiadając na różne sposoby dźwięk „sz-sz-sz-sz-sz…”. Potem następuje cisza i znów powtórzenie zabawy (2–3 razy).
W zimowym lesie (karta pracy 2)

  • Próba rozpoznania drzew znajdujących się na rysunku.
  • Rysowanie zimowego lasu po śladzie, z zachowaniem ciągłości linii (bez odrywania kredki od kartki papieru, od strony lewej do prawej).
  1. Rozwijanie integracji bilateralnej obu rąk. Wdrażanie do stałej kontroli wzrokowej wykonywanych czynności. Doskonalenie sprawności manualnej i całego ciała. 

Dzięcio...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy