Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp

27 kwietnia 2021

Rozwój psychospołeczny dziecka
Budowanie więzi grupowej z wykorzystaniem bajkoterapii

0 190

Bajka terapeutyczna z roku na rok zyskuje coraz większą rzeszę wielbicieli wśród specjalistów na całym świecie. Jej zasięg działania wykorzystywany jest zarówno w przypadku spotkań indywidualnych (terapeuta – dziecko), jak i zajęć w grupach. I właśnie na zajęciach grupowych skupimy się w tym tekście. W wieku przedszkolnym wąskie grono dobrze znanych dziecku osób powiększa się o nowe znajomości. Wówczas to rówieśnicy stanowią ważny element codzienności, mający wpływ na rozwój psychospołeczny dziecka. Przebywanie w grupie to źródło cennych umiejętności. W tym przypadku niezbędne jest wsparcie osoby dorosłej, która kierując się doświadczeniem pedagogicznym, nada właściwy tor kształtującym się relacjom w grupie podopiecznych. Jak zatem wykorzystać bajkoterapię w tym procesie?

POLECAMY

Oddziaływanie bajki terapeutycznej na rozwój psychospołeczny dziecka

Bajkoterapia to fenomenalne narzędzie wykorzystywane na zajęciach lekcyjnych i przedszkolnych przez doświadczonych pedagogów i nauczycieli. Wspieranie rozwoju psychospołecznego dziecka i budowanie więzi grupowej z wykorzystaniem bajki terapeutycznej to:

  • rozwijanie umiejętności współpracy,
  • uczenie się respektowania norm grupowych i obowiązujących zasad,
  • budowanie dobrych relacji i kontaktów z otoczeniem,  
  • wyzwalanie empatii, wyrażanie emocji i potrzeb, nazywanie uczuć,
  • uczenie się płynnej komunikacji, zdolności dialogu i aktywnego słuchania,
  • akceptacja i tolerancja drugiego człowieka, jego działań i prawa do wyrażania własnych myśli,   
  • nauka współdziałania, zdrowego współzawodnictwa i rozwiązywania konfliktów,
  • przyswajanie podstawowych zasad zachowania się w grupie i społeczeństwie.

Wymienione przykłady to kropla w morzu wartości, jakie pedagog może przekazać małym uczniom, poprzez zajęcia z bajkoterapii.  

Dowiedz się, jak wykorzystać bajki do budowania więzi grupowych z Twoimi podopiecznymi. Weź udział w kursie ,,Bajkoterapia jako metoda terapeutyczna wspierająca rozwój dziecka’’.

Bajkoterapia na zajęciach grupowych – Wsparcie w kształtowaniu dobrych relacji z innymi dziećmi

Rola rozwoju psychospołecznego dziecka w kształtowaniu się kompetencji społecznych i zdolności do nauki jest bardzo istotna i wymaga dużej uwagi od specjalistów. Relacje z innymi ludźmi w pierwszych sześciu latach życia dziecka i doświadczenia z tym związane, kształtują postawę jednostki. Konieczność inwestowania w rozwój społeczno – emocjonalny jest więc oczywistością. Pedagodzy, psychologowie, nauczyciele, terapeuci i rodzice – każdy z nas ma misję do wykonania. Wspieranie rozwoju na płaszczyźnie społecznej to po prostu czysta inwestycja w przyszłość. Bajkoterapia to doskonałe narzędzie zapobiegawcze. Co to właściwie oznacza? Warto sięgać po literaturę nie tylko na skutek zaistniałego już zdarzenia, które wpłynęło na funkcjonowanie i kontakty dziecka w grupie. Doświadczony nauczyciel potrafi przewidzieć wiele zdarzeń, przechytrzyć los i wykorzystując swoją wiedzę pedagogiczną i psychologiczną, zapobiec niechcianym sytuacjom wychowawczym.

Gdy jednak widzisz po zachowaniu podopiecznych, że coś się zmieniło, zgrany dotąd zespół podzielił się na małe grupki, a wspólne zabawy integracyjne nie wzbudzają już takiego entuzjazmu, jak dawniej, nie czekaj, działaj! Zostań mistrzem w opowiadaniu bajek terapeutycznych. To naprawdę jest możliwe. Do dzielenia się wartościowymi historiami nie potrzebujesz wrodzonego talentu. Jedyne co musisz posiadać, to właściwe przygotowanie. Krok po kroku wejdź do świata bajkoterapii. Poznaj ją bliżej, zaprzyjaźnij się z nią, aby następnie móc podzielić się tym cennym doświadczeniem z najmłodszymi. 

Rozpocznij kurs ,,Bajkoterapia jako metoda terapeutyczna wspierająca rozwój dziecka’’, który nie tylko przybliży ci ideę stosowania bajkoterapii na zajęciach grupowych, ale również przygotuje cię do ich prowadzenia.

Zajęcia w grupie z wykorzystaniem bajki terapeutycznej - Po teorii czas na praktykę

Zabawa i praca w grupie to nic innego, jak społeczny trening dla dziecka. Rola dorosłego w tym procesie wymaga balansu i harmonii działań. Z jednej strony pedagog inicjuje zabawę, dostarczając materiałów i inspiracji do działań. Z drugiej zaś, pozwala dzieciom na samodzielne ,,przetrawienie’’ materiału, własną inicjatywę i aktywność. Dokładnie takie założenia mają zajęcia z wykorzystaniem bajki terapeutycznej. Ekspresja dziecka, wyciąganie samodzielnych wniosków i podejmowanie aktywności na podstawie usłyszanej historii to dobry start w budowaniu więzi grupowych, współuczestnictwie w zajęciach, nieprzymusowej integracji z rówieśnikami i nawiązywaniu pierwszych przyjaźni. Jeśli masz już podłoże teoretyczne oraz przygotowaną bajkę terapeutyczną, którą chcesz wykorzystać na zajęciach, pora przejść do praktyki. Bajkoterapia wymaga od każdego uczestnika spełnienia kilku istotnych warunków związanych z ustaleniem zasad, modyfikacją przestrzeni, przygotowaniem sali oraz zapewnieniem odpowiedniej atmosfery podczas sesji.

Więcej na temat właściwego przygotowania zajęć grupowych z wykorzystaniem bajkoterapii oraz przykładowe scenariusze zajęć z uwagami ekspertów, znajdziesz na budzącym ogromne zainteresowanie wśród specjalistów kursie ,,Bajkoterapia jako metoda terapeutyczna wspierająca rozwój dziecka’’.

Przypisy