Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

19 maja 2021

NR 66 (Maj 2021)

Proszę, odnoś się do mnie z szacunkiem

0 105
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju dziecka:
  • przybiera intencjonalne  pozy w zabawach ruchowych,
  • wykonuje formy ruchu adekwatne do przyjętej zabawy.

W obszarze emocjonalnym dziecko:

POLECAMY

  • rozpoznaje i nazywa emocje Franklina, swoich koleżanek i kolegów, 
  • szanuje wypowiedzi koleżanek i kolegów.

W obszarze społecznym dziecko: 

  • ma świadomość własnej wartości,
  • wypowiada się o swoich odczuciach,
  • z empatią mówi o wypowiedzi innych, 
  • wyraża szacunek do innych, 
  • słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, koleżanek i kolegów, 
  • czeka cierpliwie na swoją kolej w wypowiadaniu się, 
  • współpracuje w grupie, pomaga koleżankom i kolegom, 
  • podejmuje indywidualne i grupowe decyzje, 
  • oczekuje dla siebie uwagi nauczyciela.

W obszarze poznawczym dziecko:

  • stosuje w rozmowie i wypowiedziach wyrazy: szacunek, godność, dobro, przyjaźń, 
  • rozpoznaje, co znaczy okazywać szacunek,
  • wypowiada się na temat, 
  • angażuje swoją wyobraźnię w trakcie zabawy
Strategie z podstawy programowej
  • w przeważającej części strategia percepcyjno-innowacyjna
Metody i formy pracy na zajęciach
  • techniki dramy: rola, poza, tunel myśli, 
  • praca z tekstem,
  • rozmowa, praca indywidualna, praca w grupach, praca zespołowa
Pomoce naukowe, materiały
  • tekst opowiadania Franklin i skaczące buty Paulette Bourgeois i Brendy Clark, Wydawnictwo Debit, Bielsko-Biała 2012; fragment: […] Następnego dnia Franklin z samego rana wybrał się do sklepu […] do końca 
Integracja wiedzy
  • treści polonistyczne łączą się z treściami programu wychowawczego (szacunek, brak szacunku, przyjaźń), 
  • ćwiczenia w mówieniu łączą się z kształceniem języka, z bogaceniem słownictwa

Przebieg zajęć

  • Dzieci, stojąc w kręgu, mówią kolejno do koleżanki/kolegi stojących po lewej ręce, np. Adamie, szanuję cię, bo…, Kasiu, Dorotko… itp. Każde dziecko bierze udział w zabawie. Nauczyciel, zwracając się do wszystkich, mówi: Szanuję was, ponieważ… 

Uwaga: ćwiczenie pomaga stworzyć na zajęciach miłą atmosferę i diagnozuje, czy dzieci rozumieją słowo „szanować”. 

  • Poza. 

Dzieci, przybierając pozę, wyrażają brak szacunku do koleżanki/kolegi. 

  • Rozmowa. 

Czy można okazywać innym brak szacunku? Nauczyciel pokazał na tablicy dwa wyrażenia: 1) szacunek, 2) brak szacunku. Dzieci mają do dyspozycji dwie buźki wyrażające emocje. Podchodzą do tablicy i przypinają odpowiednią buźkę.

  • Praca z tekstem. 

Nauczyciel czyta fragment tekstu (karta nr 1).
Przed rozpoczęciem czytania nauczycielka zwraca się do dzieci: Słuchajcie uważnie i zapamiętajcie, kto występuje w opowiadaniu, jak się zachowują bohaterowie opowiadania.

Karta nr 1

Fragment tekstu Franklin i skaczące buty. 

Następnego dnia Franklin z samego rana wybrał się do sklepu. Wkrótce miał już swoją upragnioną zabawkę. Wziął skaczące buty i pobiegł z nimi do parku. A tam… wszyscy koledzy skakali jak na sprężynach. 
– Patrzcie! – zawołał żółwik i pokazał im swoje buty. 
– No to wskakuj w nie i pokaż, co potrafisz! – odrzekł królik, nie przerywając zabawy. Nawet ślimak podskakiwał na wielkim pojedynczym bucie. 
Franklin przypiął sobie nowy sprzęt i stanął gotowy do akcji. 
– Raz, dwa, trzy! – odliczył i odbił się od ziemi. 
Łup! Spadł do tyłu, aż zadudniła jego skorupka. Królik i lis zachichotali. 
– To nieładnie śmiać się, jeśli coś nie wychodzi – upomniała ich gąska. Żółwik był jej wdzięczny, ale i tak czuł się bardzo głupio. 
– W porządku? – zapytał miś, pomagając przyjacielowi podnieść się z trawy. 
– Nniby tak – zająknął się Franklin i westchnął. Nie spodziewał się, że zwyczajne skakanie może być takie trudne.

 

  • Rozmowa na temat wydarzenia. 

Czy koleżanki/koledzy okazali szacunek Franklinowi? Dlaczego? Co przeżywał żółwik? Dzieci odpowiadają na pytania, podają argumenty.

  • Tunel myśli. 

Nauczyciel zwraca się do dzieci: Jak myślicie, czy koleżanki/koledzy Franklina okazali żółwikowi szacunek? Jeśli uważacie, że nie, za chwilę powiecie, jak powinni się zachować. Ja teraz wejdę w rolę Franklina, a wy będziecie podchodzić do mnie jako koleżanki/koledzy i powiecie jedno zdanie do Franklina wyrażające szacunek. 

  • Praca z tekstem. 

Nauczyciel mówi: Przeczytam wam kolejny fragment opowiadania. Zwróćcie uwagę na obecne zachowanie koleżanek /kolegów żółwika.

 

Karta nr 2 

Koledzy poskakali po placu zabaw i oddalili się. Franklin został sam z przyjacielem. 
– Jestem największą niezdarą w mieście – zasmucił się. Czuł, że do oczu napływają mu łzy.
– Wcale nie – zaprzeczył gorąco miś. – Kiedy ja dostałem skaczące buty, ciągle się przewracałem. Ale mama pomogła mi ćwiczyć i wyrobiłem się. Chcesz potrenować ze mną?
Franklin zamyślił się. 
– Jeśli tylko możesz, to bardzo proszę, potrenujmy – odparł cicho. 
Miś wziął go za ręce i razem kilka razy odbili się od ziemi. Najpierw powoli, ostrożnie, potem nieco szybciej. Hop, hop, hop, hop. Jeszcze przez chwilę trzymali się za ręce, ale wkrótce (…) żółwik wyczuł, jak się zachowuje równowagę. Skacząc obok siebie, ruszyli w stronę domku na drzewie. W domku byli bóbr, ślimak i gąska. Gdy ujrzeli skaczącego Fran...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy