Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

19 maja 2021

NR 66 (Maj 2021)

Proszę, odnoś się do mnie z szacunkiem

0 171
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju dziecka:
  • przybiera intencjonalne  pozy w zabawach ruchowych,
  • wykonuje formy ruchu adekwatne do przyjętej zabawy.

W obszarze emocjonalnym dziecko:

  • rozpoznaje i nazywa emocje Franklina, swoich koleżanek i kolegów, 
  • szanuje wypowiedzi koleżanek i kolegów.

W obszarze społecznym dziecko: 

  • ma świadomość własnej wartości,
  • wypowiada się o swoich odczuciach,
  • z empatią mówi o wypowiedzi innych, 
  • wyraża szacunek do innych, 
  • słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, koleżanek i kolegów, 
  • czeka cierpliwie na swoją kolej w wypowiadaniu się, 
  • współpracuje w grupie, pomaga koleżankom i kolegom, 
  • podejmuje indywidualne i grupowe decyzje, 
  • oczekuje dla siebie uwagi nauczyciela.

W obszarze poznawczym dziecko:

  • stosuje w rozmowie i wypowiedziach wyrazy: szacunek, godność, dobro, przyjaźń, 
  • rozpoznaje, co znaczy okazywać szacunek,
  • wypowiada się na temat, 
  • angażuje swoją wyobraźnię w trakcie zabawy
Strategie z podstawy programowej
  • w przeważającej części strategia percepcyjno-innowacyjna
Metody i formy pracy na zajęciach
  • techniki dramy: rola, poza, tunel myśli, 
  • praca z tekstem,
  • rozmowa, praca indywidualna, praca w grupach, praca zespołowa
Pomoce naukowe, materiały
  • tekst opowiadania Franklin i skaczące buty Paulette Bourgeois i Brendy Clark, Wydawnictwo Debit, Bielsko-Biała 2012; fragment: […] Następnego dnia Franklin z samego rana wybrał się do sklepu […] do końca 
Integracja wiedzy
  • treści polonistyczne łączą się z treściami programu wychowawczego (szacunek, brak szacunku, przyjaźń), 
  • ćwiczenia w mówieniu łączą się z kształceniem języka, z bogaceniem słownictwa

Przebieg zajęć

  • Dzieci, stojąc w kręgu, mówią kolejno do koleżanki/kolegi stojących po lewej ręce, np. Adamie, szanuję cię, bo…, Kasiu, Dorotko… itp. Każde dziecko bierze udział w zabawie. Nauczyciel, zwracając się do wszystkich, mówi: Szanuję was, ponieważ… 

Uwaga: ćwiczenie pomaga stworzyć na zajęciach miłą atmosferę i diagnozuje, czy dzieci rozumieją słowo „szanować”. 

  • Poza. 

Dzieci, przybierając pozę, wyrażają brak szacunku do koleżanki/kolegi. 

  • Rozmowa. 

Czy można okazywać innym brak szacunku? Nauczyciel pokazał na tablicy dwa wyrażenia: 1) szacunek, 2) brak szacunku. Dzieci mają do dyspozycji dwie buźki wyrażające emocje. Podchodzą do tablicy i przypinają odpowiednią buźkę.

  • Praca z tekstem. 

Nauczyciel czyta fragment tekstu (karta nr 1).
Przed rozpoczęciem czytania nauczycielka zwraca się do dzieci: Słuchajcie uważnie i zapamiętajcie, kto występuje w opowiadaniu, jak się zachowują bohaterowie opowiadania.

Karta nr 1

Fragment tekstu Franklin i skaczące buty. 

Następnego dnia Franklin z samego rana wybrał się do sklepu. Wkrótce miał już swoją upragnioną zabawkę. Wziął skaczące buty i pobiegł z nimi do parku. A tam… wszyscy koledzy skakali jak na sprężynach. 
– Patrzcie! – zawołał żółwik i pokazał im swoje buty. 
– No to wskakuj w nie i pokaż, co potrafisz! – odrzekł królik, nie przerywając zabawy. Nawet ślimak podskakiwał na wielkim pojedynczym bucie. 
Franklin przypiął sobie nowy sprzęt i stanął gotowy do akcji. 
– Raz, dwa, trzy! – odliczył i odbił się od ziemi. 
Łup! Spadł do tyłu, aż zadudniła jego skorupka. Królik i lis zachichotali. 
– To nieładnie śmiać się, jeśli coś nie wychodzi – upomniała ich gąska. Żółwik był jej wdzięczny, ale i tak czuł się bardzo głupio. 
– W porządku? – zapytał miś, pomagając przyjacielowi podnieść się z trawy. 
– Nniby tak – zająknął się Franklin i westchnął. Nie spodziewał się, że zwyczajne skakanie może być takie trudne.

 

  • Rozmowa na temat wydarzenia. 

Czy koleżanki/koledzy okazali szacunek Franklinowi? Dlaczego? Co przeżywał żółwik? Dzieci odpowiadają na pytania, podają argumenty.

  • Tunel myśli. 

Nauczyciel zwraca się do dzieci: Jak myślicie, czy koleżanki/koledzy Franklina okazali żółwikowi szacunek? Jeśli uważacie, że nie, za chwilę powiecie, jak powinni się zachować. Ja teraz wejdę w rolę Franklina, a wy będziecie podchodzić do mnie jako koleżanki/koledzy i powiecie jedno zdanie do Franklina wyrażające szacunek. 

  • Praca z tekstem. 

Nauczyciel mówi: Przeczytam wam kolejny fragment opowiadania. Zwróćcie uwagę na obecne zachowanie koleżanek /kolegów żółwi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy