Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

8 kwietnia 2021

NR 65 (Kwiecień 2021)

Nie ma nic za darmo. Franklin i skaczące buty

66
Propozycja dla dzieci pięcio- i sześcioletnich
Czas: 60 minut
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju dziecka:
  • uczestniczy w zabawach ruchowych,
  • przybiera pozy, tworzy obraz ze swojego ciała,
  • wykazuje sprawność ciała.
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • rozpoznaje i nazywa emocje,
  • szanuje emocje koleżanek/kolegów,
  • nazywa własne emocje,
  • jest wrażliwe.
W obszarze społecznym dziecko:
  • przejawia poczucie własnej wartości,
  • rozumie, podaje przykłady; interpretuje wyrażenia:
    nie ma nic za darmo, bez pracy nie ma kołaczy,
  • słucha uważnie czytania i wypowiedzi nauczyciela oraz dzieci,
  • czeka na swoją kolej w wypowiadaniu się na temat,
  • współpracuje w grupie,
  • podejmuje decyzje,
  • oczekuje uwagi dla siebie.
W obszarze poznawczym dziecko:
  • wzbogaca słownictwo związane z wyrazem „praca”,
  • rozumie treść opowiadania, wyciąga wnioski,
  • słucha uważnie, ze zrozumieniem podczas czytania
    przez nauczyciela oraz słucha wypowiedzi kolegów/koleżanek,
  • odpowiada na pytania,
  • wypowiada się na temat,
  • pracuje twórczo,
  • poznaje nowe słowa,
  • wyraża ekspresję twórczą
Strategie z podstawy programowej
  • w przeważającej części strategia percepcyjno-innowacyjna
Integracja treści polonistycznych, społecznych
  • ćwiczenia w mówieniu łączą się ze słuchaniem, z doskonaleniem języka dziecka, z programem wychowawczym: wartość pracy
Metody i formy pracy na zajęciach
  • metoda ćwiczeń – ćwiczenie słownikowe, praca z tekstem, rozmowa, rola, żywy obraz, poza, praca indywidualna, praca w grupach, praca zespołowa
Pomoce naukowe, materiały
  • tekst opowiadania: Paulette Bourgeois, Brenda Clark, Franklin i skaczące buty, fragment od początku opowiadania do słów: – Uwaga, skaczące buty nadchodzą! – ogłosił uradowany Franklin…, Wydawnictwo DEBIT, Bielsko-Biała 2012


Przebieg zajęć

  • Zabawa integracyjna. 
    Dzieci stoją w kręgu, nauczyciel z nimi. W rytm melodii Hej, ho, hej, ho, do pracy by się szło śpiewają, podając sobie w prawą stronę piłeczkę. Zaczyna nauczyciel.

    Uwaga: dzieci mogą stać, mogą siedzieć w kręgu, nauczyciel  też. Ćwiczenie wymaga skupienia, poczucia rytmu, wprowadza dzieci w dobry nastrój, jest też nawiązaniem do tematu.
     
  • Ćwiczenie językowe. 
    Nauczyciel pyta, co to jest praca. Dzieci, siedząc w kręgu, odpowiadają. 
    Kolejne pytanie: jaka może być praca? Na przykład ciężka, łatwa, domowa, fizyczna itp.

    Uwaga: w ten sposób dzieci wzbogacają słownictwo. Nauczyciel nie podaje gotowych odpowiedzi, zachęca dzieci do samodzielnej pracy, przyjmuje ich definicję wyrazu „praca” oraz utworzone wyrażenia (bez nazywania). Przygotowuje dzieci do tworzenia własnej definicji, wyrażeń, które należą do frazeologii. 
     
  • Poza
    Dzieci, przybierając pozę, pokazują kolejno: mamę przy pracy, tatę przy pracy. Po wykonaniu ćwiczenia wypowiadają się, jaką pracę wykonuje mama, jaką tata. 
     
  • Praca z tekstem. 
    Nauczyciel mówi tajemniczym głosem: Mam dla was niespodziankę. Otrzymałam dzisiaj kolejną książeczkę o Franklinie i za chwilę przeczytam wam fragment. A wy słuchajcie uważnie i zapamiętajcie, jaką pracę wykonywał Franklin.
     
  • Poza. 
    Po wysłuchaniu fragmentu tekstu dzieci wchodzą w rolę Franklina i przybierając pozę, pokazują, jaką pracę wykonuje Franklin. 

    Uwaga: dzieci przez chwilę zatrzymują się w bezruchu w pozie, następnie pojedynczo każde dziecko prezentuje Franklina w pozie, a pozostałe dzieci odczytują, jaką pracę wykonuje żółwik. Ćwiczenie ma na celu wyciszenie dzieci, skupienie na zadaniu, pobudzenie wyobraźni, przygotowanie do osiągnięcia celu. 

Fragment tekstu: 
    
Przy kolacji mały żółw poprosił rodziców o skaczące buty. 
– Nie możemy ci kupować wszystkiego, na co ci przyjdzie ochota – powiedział spokojnie tato. 
– Ale te buty są super! – dopraszał się Franklin.
– A może na nie zapracujesz? – zaproponował tato. 
– Za każde wykonane specjalnie zadanie dostaniesz naklejkę z gwiazdką – wyjaśniła mama. – Kiedy zdobędziesz cztery gwiazdki, kupimy ci skaczące buty. 
Franklin uznał, że to dobry pomysł. Od razu wziął się do pracy. Rano wyplewił grządki w ogródku. Wyciągnął przy tym z ziemi parę marchewek, ale to nic! Przydały się potem do obiadu. Po południu posprzątał kuchnię. Wyszorował i wypucował wszystko, aż lśniło. Pozbierał zabawki i odłożył je na miejsce. O, było tego sporo! Ciekawe, kto je porozrzucał po całym domu i ogrodzie? Wyczyścił akwarium swojej złotej rybki. Chyba jeszcze nigdy nie było tak czyste! Za każde wykonanie zadania dostawał gwiazdkę i przyklejał ją na planszy.
Tato policzył gwiazdki:
– Jedna, dwie, trzy, cztery.
...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy