Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

28 kwietnia 2022

NR 76 (Maj 2022)

Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham, mamo!

0 294
Czas: 50 min
Grupa wiekowa: propozycja dla dzieci sześcioletnich
Cele. Dziecko doświadcza:
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju:
  • uczestniczy w zabawach ruchowych,
  • w zabawie wykazuje sprawność ciała.
W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju:
  • rozpoznaje i nazywa emocje podczas składania życzeń mamie, 
  • szanuje wypowiedzi koleżanek i kolegów.
     

W zakresie społecznego obszaru rozwoju:
  • swobodnie wypowiada się o swoich odczuciach,
  • z empatią mówi o wypowiedzi innych, o mamie,
  • wyraża szacunek do innych,
  • słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, koleżanek i kolegów,
  • w wypowiadaniu się czeka cierpliwie na swoją kolej,
  • współpracuje w grupie, pomaga koleżankom i kolegom,
  • podejmuje decyzje – indywidualnie i grupowo.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju:
  • wykonuje laurkę,
  • wzbogaca słownictwo związane z opisem mamy,
  • odczytuje przenośnie,
  • wypowiada wyrazy i zdania z odpowiednią dykcją,
  • wypowiada się na temat,
  • pracuje twórczo,
  • rozwija wyobraźnię,
  • ocenia wartość świąt
Strategie z podstawy programowej
  • w przeważającej części strategia percepcyjno-innowacyjna
 Metody i formy pracy na zajęciach
  • techniki dramy: rola, poza, technika otwartych myśli,
  • praca z tekstem,
  • rozmowa,
  • praca indywidualna, praca w grupach, praca zespołowa
Pomoce naukowe, materiały
  • wiersz Tadeusza Kubiaka o mamie, w: Kubiak T., Kocham ciebie, mamo, Zysk i S-ka, Poznań 2014
Integracja wiedzy
  • treści polonistyczne: słuchanie ze zrozumieniem, mówienie, myślenie łączą się z treściami programu wychowawczego: miłość, szacunek do rodziców, dobro, wyrażanie uczuć


Przebieg zajęć

  1. Ćwiczenie integrujące.
    Dzieci chodzą po sali, witają się z koleżanką lub kolegą i mówią: Kasiu, Janku, lubię cię, ponieważ… Na zakończenie nauczycielka mówi: Lubię was, ponieważ…
  2. Ćwiczenie wymowy. 
    Dzieci powtarzają chórem głośno i wyraźnie zestawy wyrazów, np. mam matkę, gorące serce, kocham mamę, miłość jest piękna itd.
  3. Nauczycielka zadaje pytanie dzieciom siedzącym w kręgu: Co znaczy słowo miłość? 
    Każde dziecko kolejno podaje własną definicję miłości.
  4. Kolejne pytanie nauczycielki: Jaka może być miłość i do kogo? 
    Dzieci rozmawiają na ten temat w grupach cztero-, pięcioosobowych i na forum wypowiada się jedno dziecko z grupy.
  5. Nauczycielka prosi: A teraz zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że wracacie z przedszkola z tatą do domu. Kto czeka na was w domu? Co mówi mama, gdy widzi swoje dziecko w domu?
    Dzieci kolejno się wypowiadają.
    Rozmowa: Co powiedziały mamy? Dlaczego?

    Uwaga
    Dzieci odpowiadają i dochodzą do wniosku, że mama troszczy się o swoje dziecko, które jest poza domen, tęskni, chce zapewnić dziecku bezpieczeństwo. Wypowiedzi dzieci mogą być różne, może nawet nie na temat. Nauczycielka nie krytykuje, przyjmuje wszystkie wypowiedzi. Ważne, że dziecko wypowiada własne zdanie.
  6. Nauczycielka czyta dzieciom wiersz Tadeusza Kubiaka. Dzieci, siedząc w kręgu, słuchają uważnie. 

***

W zielonych oczach Matki
Świeci wiosenna łąka.
Słońce na drzewach śpiewa
i budzi kwiaty w pąkach.

W niebieskich oczach Matki
szepcze kwitnący strumień.
Tak opowiadać bajki
to tylko Mama umie.

POLECAMY

W błękitnych oczach Matki
pogodne niebo fruwa.
Kiedy zasypiasz – Matka
jak gwiazda nad snem czuwa.

A w czarnych oczach Matki
noc od samego świtu
okrywa cię skrzydłami
ze srebra i błękitu.

 

  1. Rozmowa. 
  • Czego dowiedzieliście się o Mamie?
  • Co dziecko widzi w oczach Matki?
  • Co znaczą słowa: „słońce na drzewach śpiewa”, „szepcze strumień”, „niebo fruwa”, „noc (…) okrywa cię skrzydłami”?

        Uwaga
        Metafory w wierszu, barwy, elementy przyrody, plastyczne obrazy w połączeniu z wyrazem „Matka” rozwijają wielokrotną aktywność dziecka, wzbudzają emocje, rozwijają wyobraźnię.

  1. Poza.
    Dzieci, stojąc w kręgu, wyrażają w pozie miłość matki do dziecka. Nie omawiamy tego ćwiczenia.
  2. Co możecie zrobić dzisiaj dla mamy? Dzieci wypowiadają się. Wymieniają m.in., że namalują lub narysują laurkę.
  3. Rysowanie laurki lub wykonanie jej metodą origami.
  4. Nauczycielka ogląda laurki, wyraża pochwałę i pyta: Czy wystarczy wręczyć mamie laurkę? (dzieci na pewno powiedzą, że trzeba złożyć mamie życzenia). Pomyślcie teraz, co powiecie mamie, wręczając laurkę. 

    Po dłuższej chwili nauczycielka ponownie zwraca się do dzieci: Usiądźcie w kręgu. Ja teraz wejdę w rolę waszej mamy, a wy kolejno podejdźcie do mnie i złóżcie mi życzenia jako swojej mamie.

    Uwaga
    Po zakończeniu ćwiczenia nauczycielka dziękuje każdemu dziecku, udziela pochwały i prosi, aby w domu złożyło mamie życzenia i wręczyło laurkę.

    Dzieci mogą złożyć mamie życzenia i wręczyć jej laurkę w Dniu Kobiet, w dniu urodzin, w dniu imienin oraz każdego innego dnia, bo nie musi być specjalnej okazji, aby wyrazić miłość, szacunek.
  5. Finał. 
    Dzieci śpiewają wcześniej przygotowaną piosenkę dla mamy.

Uwagi o realizacji

Zajęcia rozpoczynają się powitaniem, zabawą, która wprowadza dzieci w dobry nastrój, integruje grupę. Zabawa odgrywa wielką rolę w życiu dziecka na każdym etapie rozwoju, ważna jest...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy